Preppning av MC-ram inför lackning

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Min hojram skall lackas inom ett par veckor, jag håller på med de sista svetsjobben. Min fråga är hur pass mkt underarbete som krävs inför lack.

Den är idag målad (bortsett från där jag har svetsat). Det är en vanlig custom rundrörsram (se min byggtråd).

Min tanke är att först att rugga upp med 240 papper, slipa vidare med 400 och slutligen 800. Räcker detta?

Den kommer inte att pulverlackas, utan lackas med vanlig 2 komp billack.

Ha det gott!
 
Det enklaste och bästa inför en lackering oavsett vad du ska lacka med är
att sandblästra den med finsand, finns olika kornstorlekar att välja bland.

KentW
 
Blästringen snygger ju till ytan lite, så det är att föredra.

När jag haft in alla mina hojar på pulverlack har jag först slipat allting med typ 180 papper för att få bort alla skador o.sv.

Sen in på blästring. Inför pulverlack är blästring att föredra så färgen biter nå sjukt.

Ska man ha billack så behöver du nog inte gå så sjukt mycke finare än 400 tror jag.

Använd dig att sprutspackel / sprayspackel för att fylla igen alla gropar.

Men varför inte pulverlack? Billigare, bättre, snyggare, mer hållbart!

På ram, sving o.sv givetvis....
 
Det enklaste och bästa inför en lackering oavsett vad du ska lacka med är
att sandblästra den med finsand, finns olika kornstorlekar att välja bland.

KentW

Vad är rimlig kostnad för att blästra en enkel rundrörsram?

För övrigt håller jag med micke, finare än 400-papper är ingen mening att jobba med för våtlack. Möjligen inför sista lagret om man slipar mellan varven.
 
Vore som sagt intressant att ha reda på hur mkt det kostar med blästring.
Budgeten krymper allt mer, speciellt med tanke på husköpet.

Lager i sving m.m. går ju åt helsike när man pulverlackar, blir ytterligare en utgift att ta hänsyn till. Visst fasiken är pulverlack snyggare! Inget snack om saken!

Tar gärna tips om ställe som kan blästra+lacka söder om stan (närheten av S-Tälje).
 
Last edited:
Kan man inte ta ur lagerna innan pulverlackering? Det tänker jag iaf göra! Om ytan är fin så att säga (inga repor eller hack), behöver man verkligen blästra den då innan?
 
De lager jag har i svingen är pressade, går inte att demontera enkelt.
Visst fasiken måste ramen vara stålren om den skall pulverlackas?
 
De lager jag har i svingen är pressade, går inte att demontera enkelt.
Visst fasiken måste ramen vara stålren om den skall pulverlackas?

Jag är ganska säker på att den måste vara ren, dels för att det ska bli bra med den magnetism som drar färgen till ramen och dels för att man kör ramen i ugn.

Jag fick svetsa fast mina svinglager på en stålpinne för att kunna slå ut dom :näsblod Så du kan nog glömma att få ut dom utan att sätta i nya...
 
Vore som sagt intressant att ha reda på hur mkt det kostar med blästring.
Budgeten krymper allt mer, speciellt med tanke på husköpet.

Lager i sving m.m. går ju åt helsike när man pulverlackar, blir ytterligare en utgift att ta hänsyn till. Visst fasiken är pulverlack snyggare! Inget snack om saken!

Tar gärna tips om ställe som kan blästra+lacka söder om stan (närheten av S-Tälje).

Södertälje varmförzinkning har blästrat flera hojramar åt mig och jobbarkompisar. Fråga efter en kille som heter Vigen.

Fattar däremot inte vad du menar med att pulver är snyggare? Pulverlacka din bil om det nu är så snyggt:hihi

Nä, allvarligt så våtlackar man en customram punkt slut.

Ovan nämnda firma våtlackar även flerlagers epoxy, löjligt hållbart men inte spegelfinish.

Blästra en ram gör de för max en lax. MAX!!
 
Är svinglagringen inte rostig brukar det gå att pressa ur!

Återanvända lagrena på mitt förra bygge, inga problem.

Stålrent inför pulverlack, ALLTING ska bort, Visst en del låter lager o.sv sitta kvar och maskerar...

Men sen är det ju skillnad på mekaniker och mekaniker också.. =)

Jag lämnade in allt till förra cykeln på blästrings Ab i jakan, Har för mig d landa på typ 1200:- -1500 nånting. Sen typ 1200:- för TOK bra pulverlack på allting.

Men då vare mycke grejor, 4 hjul, ram, sving, kronor, fästen, o.sv o.sv
 
Någon som har tips på en bra firma nånstans runt uppsala eller sthlm?! Vad får man räkna med för pengar om vill blästra och pulverlacka ram, sving, fotpinnar, styrkronor och broms- och kopplingsgrepp tror ni?!
 
Någon som har tips på en bra firma nånstans runt uppsala eller sthlm?! Vad får man räkna med för pengar om vill blästra och pulverlacka ram, sving, fotpinnar, styrkronor och broms- och kopplingsgrepp tror ni?!

Pulverlackar du styrkronan så får du inte in gaffelbenen sen, fotpinnarna lär ju tappa färgen innan du fått ligga, broms/kopplingsgrepp får inte plats i hållarna efter färgen och när du skrapat av tillräckligt mycket färg att få in dem så har du nött igenom färgen på 2 veckor med handskarna.

Blästrad ram + sving med 3 komponents epoxy på av mig ovan nämnda firma kanske 1500,-
 
Fick svar ifrån S-tälje Varmzink idag faktiskt. De ville ha dryga 2 lax bara för att blästra ramen! Inte en chans döööh.. ockerpris. Letar nu efter lackfirma som kan dra på ram, kåpor, tank, skärmar+en massa småpryttlar till en vettig peng (sidenmatt svart).

Tips på firmor uppskattas!

Cheers :)
 
Pulverlackar du styrkronan så får du inte in gaffelbenen sen, fotpinnarna lär ju tappa färgen innan du fått ligga, broms/kopplingsgrepp får inte plats i hållarna efter färgen och när du skrapat av tillräckligt mycket färg att få in dem så har du nött igenom färgen på 2 veckor med handskarna.

Blästrad ram + sving med 3 komponents epoxy på av mig ovan nämnda firma kanske 1500,-


I just styrkronan är de ju faktiskt lätt att ta bort färgen utan att skada aluminiumet med ett rakblad. Även att maskera funkar fint om man är noga.

Håller helt med om alla rörliga delar. Är de i aluminium och i hyffsat skick så skicka dem på eloxering. Jag eloxerade en jäkla massa grejer inför förra säsongen och det blev bara ett par hundra inklusive frakt.

Jag skulle låta lager, packboxar mm sitta kvar där de sitter uder både blästring och pulverlack. Se bara till att de är fettfria så att inte fettet rinner ur och sabbar färgen när grejerna går in i ugnen. Låter man allt sitta vet man att lager- och packningsytor är felfria. Allt måste dock bytas ut sen.
 
I just styrkronan är de ju faktiskt lätt att ta bort färgen utan att skada aluminiumet med ett rakblad. Även att maskera funkar fint om man är noga.

Håller helt med om alla rörliga delar. Är de i aluminium och i hyffsat skick så skicka dem på eloxering. Jag eloxerade en jäkla massa grejer inför förra säsongen och det blev bara ett par hundra inklusive frakt.

Jag skulle låta lager, packboxar mm sitta kvar där de sitter uder både blästring och pulverlack. Se bara till att de är fettfria så att inte fettet rinner ur och sabbar färgen när grejerna går in i ugnen. Låter man allt sitta vet man att lager- och packningsytor är felfria. Allt måste dock bytas ut sen.

Lust att nämna nått ställe man kan skicka prylar för eloxering? Har letat men inte hittat..
Mvh
 
Fick svar ifrån S-tälje Varmzink idag faktiskt. De ville ha dryga 2 lax bara för att blästra ramen! Inte en chans döööh.. ockerpris. Letar nu efter lackfirma som kan dra på ram, kåpor, tank, skärmar+en massa småpryttlar till en vettig peng (sidenmatt svart).

Tips på firmor uppskattas!

Cheers :)


Ring Vigen som sagt. Han gillar att ta grejerna bakvägen:D

Vill du ha hans mobilnummer så PMá
 
Tror att Öhlins i upplands väsby lämnar in på en firma som ligger typ granne med dom?! Eller har jag hört fel? Dom eloxerar!!! Vet dock ej pris eller namn på firman? Nån som vet?!
 
Åkte idag till Blästring AB i Järfälla........
När vill du ha tillbaka ramen frågade dom.
När går det ?
Kom förbi idag innan vi stänger så är den klar !

Kostade en fisk och resultatet blev kanon !:tummenupp
 

Bifogat

  • x111.JPG
    x111.JPG
    95.3 KB · Visningar: 310
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top