Preppning av GSX1100R vevaxel?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag ska renovera min slitna vev och tänkte då passa på att balansera vevpartiet när jag ändå lämnar bor den på slipning. Har hört att man förstärker vissa vevar med svetsar och undra om någon kan rekomendera en bra motorverkstade för hojar som inte ligger allt för lång från Stockholm som gör sådana arbeten om det skulle behövas?. Det blir nog turbo till vintern så jag tänkte passa på att förstärka vevpartiet när jag ändå har motorn riven (behöver man byta stakarna förestän?).

Hightuned skrev:
Jag ska renovera min slitna vev och tänkte då passa på att balansera vevpartiet när jag ändå lämnar bor den på slipning. Har hört att man förstärker vissa vevar med svetsar och undra om någon kan rekomendera en bra motorverkstade för hojar som inte ligger allt för lång från Stockholm som gör sådana arbeten om det skulle behövas?. Det blir nog turbo till vintern så jag tänkte passa på att förstärka vevpartiet när jag ändå har motorn riven (behöver man byta stakarna förestän?).

Svetsar vevar gör man bara med dom som har lösa vevtappar (och ram kanske?) som typ GSX 1100 motorn fram tom '87.

Balansera veven klarar oftast vilken elmotor verkstad som helst som renoverar och lindar om dom.

Stakarna bör väl bytas vid 250 hk plus...jag har kört med mina orginalare i flera år och tutat lustgas, vilket kan vara lite styggare mot stakarna/kolvbultarna. Cirka 220 hk/ 175 Nm...

Men en liten fråga, hur sliten är veven? Ska du metallisera den så den hamnar inom orginal specarna? ...med tanke på att det mig veterligen inte finns överdimensionslager till dom att köpa färdigt, utan bara dom 4 tjocklekarna som Suzuki har...

Stigs Motormekaniska i Skara(?) kan visserligen lösa det mesta...

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back