Premiärtursnerver 2013

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag erkänner att jag var skraj i brallan när jag skulle ta ut hojen första gången för våren. Fyra månader utan att ha suttit i sadeln. Men så fort jag lossa på gasen och lyfte fötterna från marken kändes allt så välbekant. Jag ägnade ju större delen av förra året åt övning, uppkörning och sen 400 mil på vägarna. För att komma ut på vägen från där jag bor måste jag börja med lite snårig krypkörning. Som sagt, nervös innan, men väl i sadeln kände jag "helvete vad vältränad man är på det här". Så på sätt och vis, tack för hårda krav för att bli godkänd för A kortet. Det jag tycker är svårast att få igång är att ha blicken överallt. Så naturligtvis körde jag mot rött en gång, såg det inte förrän jag var i höjd med rödljuset. Stadshusbron på väg mot tegelbacken, precis när bron vätter neråt. Lurigt trafikljus, men så jävla slarvigt. Tur ingen snut var i närheten...
Mycket av det tekniska som spårval, kurvor, inbromsningar, krypkörning, själva hanterandet av hojen, sitter som smäck!

Hur går premiären för er?:)

Last edited:
:tummenupp (Om vi bortser från rödljuskörningen)

Som du säger tycker jag det sitter i ryggraden. Lite som att man lär sig cykla för livet.

Körde först gången igår. Gick skitbra. Det är rätt mycket grus på småvagar och i tätorter och på parkeringar kvar så ta det lungt.

Själv känner jag mig stel som fan och som en helt sanslöst värdelös förare den första tiden varje säsong. Inte blir det bättre heller. :gråta
Första turen brukar jag mest sitta rakt upp i sadeln och hänga tungt på händerna, krossa pungen mot tanken varje inbromsning och ha svårt att få i neutralen. :näsblod

Men det ger sig efter sådär hundra mil. :banana

Kändes gött som fan!!
Lite ovan och stel är man, vrider inte in hojen riktigt som man gjorde i höstas i kurvorna.
Men det kommer...det kommer :rofl

kört 2 ggr i år

1:a gången var till yamahacenter, dvs 1 km tur & retur, bara jacka & hjälm, det känns stelt i kurvor & man tar det försiktigt

2:a gången var för att få laddat batteriet lite + fylla på lite ny soppa
också bara jacka & hjälm, segt i kurvorna, men så fort det kom en raksträcka & upp på slangen... då känns det som igår

Konstigt det där med bakhjulskörning, den sitter.. men kurvor & bana tar tid att komma in i. hmm :va

Ska köra första riktiga turen imorgon, har ju åkt till skolan på hela 2km innan men det räknas inte...
8mil imorgon och vädret ser inte lovande ut :gråta

Ska vi sammanfatta lite bli're alltså: rödljuskörning, pungsmärtor, skiter i neutralen tills vi är hemma igen, och medan raksträckorna lirar tar vi kurvorna som om vi satt i en

norshopb1jz.jpg

hehe... men det kommer bli bra det här!

Tog premiärturen förra lördagen, jag kom en halvmil innan vevlager gav med sig (troligtvis), så jävla grinig var jag!

Men igår, då var det nypremiär! Köpte ny motor på eBay som var hemma på en vecka, sedan tog det bara ett par dagar innan polaren hade bytt åt mig och jag kunde känna på älsklingen igen! För jävla härligt, måste jag säga! Men premiärnerver som hette duga, det hade jag, vet inte hur många skräckscenarion jag hann gå igenom i huvudet från att betalning var erlagd till att jag kunde känna hur den nya motorn arbetade som den skulle och växlarna petades i precis rätt. Svårslaget att gå från det katastroftänket till den överväldigande lyckan över att det bara var just det! B-)

Nu är det bara att lägga premiären bakom sig och blicka framåt, räknar med en gudomlig sommar (måste ju väga upp helvetesvintern vi precis genomlidit)!

:-D

Last edited:
Jag har snart pressat 100 mil i år och nu börjar jag känna mig bra i kläderna. :banana

Premiären blir förmodligen måndagen den 29e då hojhelvetet skall besöka bilprovningen. Sen blir det väl hem igen och så får vi se när det blir köra igen. Skulle tro att det blir en 3-4 kilometer i alla fall :D

...jag kan ha lite medlidande, men samtidigt lär man dra lite åt smilbanden åt den senaste tidens trådar. :hihi Det är lirare som inte vet hur de skall få till minigolfrundan när man åker hoj och har skinnstället på, nära-döden-upplevelser genom glasrutor och annat kul, så nu det här. :hihi

Dagens heta tips - gör inte så stor sak av allt...tänk inte så mycket. Det brukar lösa många problem. ;) Slappna av och NJUT.

(...och är man extremt grön är en avrostning med smc klart att rekommendera, och lite knix på det kanske - det är en skaplig genväg mot att bli tryggare bakom spakarna - tyvärr är det den kategorin som inte vågar sig dit, för de tror de är för dåliga på spakandet...go figure...)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back