"Premiärotur"

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Ska för första gången köra min nya hoj, en RSV Mille som inhandlades när snön låg på backen. Bestämmer mig för att köra ensam, brukar bli lugnast så... :tummenupp

Kravlar mig upp på hojen, åker genom stan mot landsbygden. Ett underbart dån ekar bakom mig när jag vrider på. Millen verkligen ber om att få läggas ner i kurvorna, vilken skillnad jämfört med den CBR600 som jag varit van vid... När jag nu sitter där glad & lycklig över min nya hoj får jag helt plötsligt en grotesk bakhjulsladd utan anledning! Jag stannar direkt :skrämd -rädd att något hänt med hojen. Mycket riktigt! Runt hela Millen är det nu en STOR PÖL! Det ser ut som olja men luktar bensin... Jag står där som ett förvirrat fån och undrar om oljepluggen ramlat ur eller nåt?!?! Vad göra nu...? :va

Som en skänk från ovan kommer Skitskraj-Max körandes förbi. Max hittar felet, det var soppaslangen som har lossnat. Säkert nåt klantarsel som inte satt fast den ordentligt tidigare :va

För övrigt måste jag erkänna att Millen är bra tung att flytta runt på. Jag får slita som ett djur för att få ut den ur garaget. Men när man väl sitter på och har fått lite fart, då spelar det ingen roll att jag är lika lång som en pygmé!Millen är helt fantastisk att köra!!! :banana

Jag hittar inte inlägget men för en vecka sedan hände precis samma sak för en annan här på SH. En mille hade sprungit läck och hela oljan hade pumpats ut ur motorn. Det var tydligen en slang som lossnat.

Det otroliga är att det verkar hänt två personer på en veckas intervall. Farliga grejjer.

/a

aLcATRAZ skrev:
2106008 Jag hittar inte inlägget men för en vecka sedan hände precis samma sak för en annan här på SH. En mille hade sprungit läck och hela oljan hade pumpats ut ur motorn. Det var tydligen en slang som lossnat.

Det otroliga är att det verkar hänt två personer på en veckas intervall. Farliga grejjer.

/a

Usch, det var värre...

Jag kommer gå igenom hela hojen nu, kolla slangar & skruva åt slangklämmor m.m. ordentligt. Det kan gå riktigt illa om soppan/oljan rinner ut när man kör i 200 blås...

Maria1980 skrev:
2106030 Usch, det var värre...

Jag kommer gå igenom hela hojen nu, kolla slangar & skruva åt slangklämmor m.m. ordentligt. Det kan gå riktigt illa om soppan/oljan rinner ut när man kör i 200 blås...

Kom på en sak.. kollade oljan i min hoj idag..det är så himla svårt att fylla på korrekt i millen... hade inte änns "Min" i röret när jag hade fyllt klart.. nu när jag har kört lite gran så är det över "Max"..men ej ända upp till skruv locket som tur är..får slanga ur igen innan det börjar bli riktigt varmt ute.. Så Maria1980 kolla olje nivån.

Ps.. Det va en bensin slang på Marias hoj och en olje slang på den andra hojen.. En till sak kolla alla slang klämorna till kylarn m.m och de som går ditt de brukar losna lite under vintern..

aLcATRAZ skrev:
2106008 Jag hittar inte inlägget men för en vecka sedan hände precis samma sak för en annan här på SH. En mille hade sprungit läck och hela oljan hade pumpats ut ur motorn. Det var tydligen en slang som lossnat.

/a

Inte precis samma sak.
Det var en oljeslang som lossnat, det här va soppaslang. :)

Oflyt men skönt att det inte var nått värre.

Ha så kul på Millen och var försiktig med gashanden där ute :krama

Jag gjorde precis som Lam-Kaka när jag hade skaffat min tills någon vänlig själ hade tala om att det är torrsump på Millen och att olje nivå ska kollas precis när man har kört... :hihi

Skönt att du klarade dig helskinnad!
Jag vågar nästan slå vad om att det var snabbkopplingen som sitter på soppaslangen, eller?
För den kan va ett helvete att få ihop... *Muttrar*

Kul att du trivs med nya hojen :tummenupp

//TwinSucker

TwinSucker skrev:
2109777 Jag gjorde precis som Lam-Kaka när jag hade skaffat min tills någon vänlig själ hade tala om att det är torrsump på Millen och att olje nivå ska kollas precis när man har kört... :hihi

Skönt att du klarade dig helskinnad!
Jag vågar nästan slå vad om att det var snabbkopplingen som sitter på soppaslangen, eller?
För den kan va ett helvete att få ihop... *Muttrar*

Kul att du trivs med nya hojen :tummenupp

//TwinSucker

Ja, Max sa att det var något sådant. Ett litet klickljud hördes när den gick i lås. Men jag håller ett öga på den där soppaslangen... Som tur är ligger den synligt mellan ram & tank, inget bortskruvande av kåpor behövs =)

Usch!!! Måste ha varit en av de värst pulshöjande upplevelser du varit med om på hoj va :gnissla
Tur att det gick bra!

Ps. är det vanligt på Millarna att det lossnar saker...som man har hört om Duccarna... :va

Mikey skrev:
2110000 Usch!!! Måste ha varit en av de värst pulshöjande upplevelser du varit med om på hoj va :gnissla
Tur att det gick bra!

Ps. är det vanligt på Millarna att det lossnar saker...som man har hört om Duccarna... :va

Väldigt ovanligt vad jag vet.. har inte sätt någon på usa forumet m.m som råkat få samma problem. Troligen var det någon mekaniker som hade slarvat på Maria1980´s hoj. Sen ska man byta olje slangens(lås ringen"heter någon annat med kommer inte på det nu) ska man byta på servicen vet inte vilken service det är men jag vet att de ska bytas samma med de som sitter på kylaren m.m + efterdras. Sen här uppe i nor där tempen sjunker till -24c så bör de efterdras varje vår om man ska va noga, oftast så går de till sig efter ett tag.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back