Precis köpt KTM 640 SM-04

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Hej! Har precis kommit över en 2004a 640SM som endast har gått 350mil sedan ny, alltså i ett grönjävla fint skick med orginaldäcken kvar på!

Ägaren innan har bestyckat föragasaren och bytt till en annan kam, samt satt på Remus slipon - skall bänkas nu i veckan på dinmc är det tänkt, hojjen såldes ny av ragnar på lellesmc.

Vad tror ni att detta trim ger effektmässigt?

Beställde precis däck till hojjen, blev likadana däck som sitter på nu då jag gillar lite allround åka typ grus gräs asfalt osv, hittade mt60 för 2500kr ink moms och frakt för både fram & bak däck, borde vara bra pris, right?

Jag själv kommer tillbaka till hoj från bil-träsket där jag har haft 5st Evo, 3st STI impreza, men ledsnat på att det kostar mer än vad man får gasa (jämförelsevis).
 

Bifogat

  • 2011-06-25 19.20.55.jpg
    2011-06-25 19.20.55.jpg
    256.9 KB · Visningar: 265
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Grattis till ett bra val. Skulle dock rekommendera att inte ödsla pengar på att bänka med den nuvarande förgasaren. lägg pengarna på en Keihin FCR istället. originalförgasaren är för restriktiv att börja labba med. Vill du absolut behålla den så finns bra förgasarkit från KTM team west då originalnålen är miljöanpassad...
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Grattis till ett bra val. Skulle dock rekommendera att inte ödsla pengar på att bänka med den nuvarande förgasaren. lägg pengarna på en Keihin FCR istället. originalförgasaren är för restriktiv att börja labba med. Vill du absolut behålla den så finns bra förgasarkit från KTM team west då originalnålen är miljöanpassad...

Tack för tips, skall köpa mig en sådan! Sen får nog dinmc installera den, det borde dom väl klara?

Vilken Keihn FCR skall man ha? Gör denna stor skillnad - hur märks skillnaden?

Tack för tips, skall köpa mig en sådan! Sen får nog dinmc installera den, det borde dom väl klara?

Vilken Keihn FCR skall man ha? Gör denna stor skillnad - hur märks skillnaden?

Dum känner jag mig.

Såg nu när jag tittade på hojjen att det sitter en Keihn förgasare på? Antar att det inte är orginal?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för tips, skall köpa mig en sådan! Sen får nog dinmc installera den, det borde dom väl klara?

Vilken Keihn FCR skall man ha? Gör denna stor skillnad - hur märks skillnaden?



Dum känner jag mig.

Såg nu när jag tittade på hojjen att det sitter en Keihn förgasare på? Antar att det inte är orginal?

Original sitter en Mikuni BST, kännetecken är runt svart plastlock. Keihin FCR ser ut såhär:

FCR41-FCR41MX.JPG


Vilken har du?
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Original sitter en Mikuni BST, kännetecken är runt svart plastlock. Keihin FCR ser ut såhär:

FCR41-FCR41MX.JPG


Vilken har du?

Tack för att du tar dig tid att svara dessa nybörjarfrågor (pinsamt).

Jag har nu vart och kikat och jag har en Keihn förgasare.

Gör detta det mer lönt att bänka?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för att du tar dig tid att svara dessa nybörjarfrågor (pinsamt).

Jag har nu vart och kikat och jag har en Keihn förgasare.

Gör detta det mer lönt att bänka?

Då har förre ägaren gjort det mesta som är lönt på din cykel. Kolla vilken bestyckning som sitter i så kan jag troligen svara på om den är bänkad sedan tidigare.

I botten på förgasaren sitter ett 17mm lock, skruva av och under där sitter 2 st munstycken. Lågfartsmunstycket sitter djupt och lossas med - skruvmejsel. Märkt 42.45.48. Huvudmunstycket är 6kant och märkt 160-200.

Nålen plockas ur ovanifrån. Plocka av locket med 2x insex. Under sitter trotteln och i mitten av den sitter en insex, demontera. Vänd förgasaren upponer och nålen faller ur. Notera märkning ex: OCEMT och i vilken skåra clipset sitter.
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Tack Boris skall kolla det, uppskattar din hjälp!

Tänkte fråga dig om det går att få tag på en hög sadel som är lite mer "rak" från tanken och bakåt? Ser lite tantig ut nu tycker jag och känns lite låg. Blir la att höja styret lite också för att kunna slanga ståendes.
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Bytte olja och bägge filtrerna idag, fyllde sedan i 1.3l i maskinen och sedan 0.6i ramen MEN!! Det ser ut att bli för mycket enligt glasrutan på sidan, så jag luftade och lät ramen spotta ur olja tre gånger vid lufthålet, borde väl räcka? Nån mer med samma "problem"?
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Bytte olja och bägge filtrerna idag, fyllde sedan i 1.3l i maskinen och sedan 0.6i ramen MEN!! Det ser ut att bli för mycket enligt glasrutan på sidan, så jag luftade och lät ramen spotta ur olja tre gånger vid lufthålet, borde väl räcka? Nån mer med samma "problem"?

Är detta vanligt, hur mycket olja brukar ni få i era hojjar?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tömde du oljan ur ramen innan du fyllde på? Dum fråga kanske men jag vet många sim missat det...:rolleyes:
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Tömde du oljan ur ramen innan du fyllde på? Dum fråga kanske men jag vet många sim missat det...:rolleyes:

Hehe jodå jag drog av stora filtret och sedan skruvade ju ur lilla skruven som tömmer ramen på olja.

Men jag tycker ändå att det blev lite mycket olja och jag drog ju max i 1.9l olja?

Nya filter satte jag givetvis dit också.

Skall motorn gå på tomgång när man tittar i oljeglaset så har jag gjort rätt, samt hållt hojjen rakt. Gasar jag lite så försvinner den iväg lite ner i mer "rätt" nivå tycker jag.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hehe jodå jag drog av stora filtret och sedan skruvade ju ur lilla skruven som tömmer ramen på olja.

Men jag tycker ändå att det blev lite mycket olja och jag drog ju max i 1.9l olja?

Nya filter satte jag givetvis dit också.

Skall motorn gå på tomgång när man tittar i oljeglaset så har jag gjort rätt, samt hållt hojjen rakt. Gasar jag lite så försvinner den iväg lite ner i mer "rätt" nivå tycker jag.

Motorn ska vara avstängd :D Får inte gå understa strecket när motorn är kall och inte över översta strecket när motorn är varm. Du kan behöva köra en kort strecka efter du fyllt på för att oljenivån ska visa korrekt. Egentligen rymmer ju motorn + ramen 2.1 liter olja t.om. :tungan
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Motorn ska vara avstängd :D Får inte gå understa strecket när motorn är kall och inte över översta strecket när motorn är varm. Du kan behöva köra en kort strecka efter du fyllt på för att oljenivån ska visa korrekt. Egentligen rymmer ju motorn + ramen 2.1 liter olja t.om. :tungan

Haha fan då är det ju perfekt, fan hur dum får man vara, snacka om att känna sig som en jubel idiot nu..... :D
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
ang. sadeln. För mig att det var någon som sökte något dyl. ifjol utan lycka här på SH, så släng gärna ett svar om du hittar något bra ställe som har en...
 

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Grattis till köpet!

Tänker du pendla mycket med hojen, kommer du snart märka hur extremt smidig den är i stan (och när det blir lite lane splitting på 73:an ;)) samt hur lite soppa den drar.
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Grattis till köpet!

Tänker du pendla mycket med hojen, kommer du snart märka hur extremt smidig den är i stan (och när det blir lite lane splitting på 73:an ;)) samt hur lite soppa den drar.

Tackar! Jo jag har haft en ktm 525 exc 05 förut så jag kunde inte svika ktm kände jag, en jävla rolig hojj 640n, lite tyngre än den tidigare 525an men det vänjer man sig snabbt vid!

Har bokat 500mils service på Dinmc där den skall få en storservice så man vet att allt är tiptop, den har nu rullat 380mil.

Vad tror ni man kan få för denna snabb affär?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tackar! Jo jag har haft en ktm 525 exc 05 förut så jag kunde inte svika ktm kände jag, en jävla rolig hojj 640n, lite tyngre än den tidigare 525an men det vänjer man sig snabbt vid!

Har bokat 500mils service på Dinmc där den skall få en storservice så man vet att allt är tiptop, den har nu rullat 380mil.

Vad tror ni man kan få för denna snabb affär?

Ska du sälja den nu?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Köpte du den som stod i Botkyrka?
Var så ruggigt sugen på den men åkte till Roskilde och söp i 8 dagar, fanns den kvar när jag kom hem skulle jag ha köpt den.

Stort Grattis!
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Hojjen kom ifrån tumba, vetinte om det ligger nära botkyrka? En "äldre" herre som hade den, gissningsvis runt 50år gammal.

Du kan få köpa hojjen till nice price nu om du vill ;)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top