Precis börjat leta en första hoj!

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Tja,

Precis som topicen, i sommar tänkte jag åka runt på min egen hoj!
Hade helst kört en Honda Hornet 900 men min ekonomi tycker nått annat så det får vänta ett par år.

Är ute efter en street-hoj, kring 600cc. Kan lägga ut kring 35.000:-
Vill inte ha någon jätteglidare eller tankliggare utan nånting däremellan.

Funderat på om man kan köpa nån med kåpa och sen montera bort den, dålig idé? Såg en Yamaha Fazer 600 utan kåpa, såg helt ok ut!

De flesta hojar i annonserna är just antignen tankliggare eller gyn-stolar, finns det inget emellan i min prisklass?

Peter

jawohl skrev:
Tja,

Hade helst kört en Honda Hornet 900 men min ekonomi tycker nått annat så det får vänta ett par år.

Funderat på om man kan köpa nån med kåpa och sen montera bort den, dålig idé? Såg en Yamaha Fazer 600 utan kåpa, såg helt ok ut!

De flesta hojar i annonserna är just antignen tankliggare eller gyn-stolar, finns det inget emellan i min prisklass?

Peter

suzuki RF 600 eller 900 :7peta

Köp en hoj som varit omkull eller nåt? Då kan du ju bygga en sf efter eget tycke!! Klart mer pondus och rätt så billigt! :tummenupp

jawohl skrev:
Tja,

Peter

Alla fazers e väl utan kåpa? det är väl en naken hoj?

du menar inte en FZR utan kåpor? dom ser oxå helt okej ut. mer åt Streetfigther stuket.

Fazern har toppkåpa original. För övrigt tror jag att det är en bra hoj för de pengarna, har bara hört positiva saker om den såsom kvalitet och skojfaktor, har dock tyvärr aldrig fått tillfälle att köra någon.

Honda. CBR600. JÄTTEbra knarr. Kanske nån klotad som kan piffas upp lite? Jag körde en sommar utan kåpor på hö sida. Såg inte så illa ut ju. Så länge man inte tittade på hela hojen alltså....

Låter ju onekligen som att det är en naken eller halvnaken bus-600 du ska ha. Problemet är bara att hojtypen inte har varit populär särskilt länge vilket gör att prisläget ligger en bit över dina 35k. Lägg till 20k så är du i business.

Hornet 600 är kul men en dussinhoj. Motorn måste varvas MKT för att det ska hända något. Fazer 600 (FZS) är också en bra hoj som funkar till det mesta, dock har den halvkåpa (nya Fazern, FZ6, finns helnaken men inte för 35k tyvärr). SV 650 (twin) är också en del plast på men är jävligt kul med mer motor än man kan tro. Du bör också kika på Traja Speed 4, Kawasakis zr-7 (finns en 99 på blocket för 35k!) och Ducati Monster 600.

Lycka till!

jawohl skrev:
Tja,

Peter

Om det är första hojen så rekommenderar jag numera alla att testa en supermotard innan dom köper en hoj som är dyr att laga om det skiter sig lite.

KTM eller Honda har modeller med långa serviceintervaller och bra kvalitet. Försäkringen kostar knappt en spottstyver!

//jaG

En naken hoj var precis det jag ville komma fram till, ordblind.. :tungan

Ska kolla upp lite på blocket, banditen såg inte helt dum ut. Nån med erfarenhet?

Ducati Monster har jag hört är en riktigt trevlig sak att köra, lite effektsnål men med känsla. Dock ska 600:an va för klen, bara 20 kubik mer ska va betydligt bättre.

Tack för tipsen, ska kolla upp, tar gärna emot fler också!

Peter

Hej!!!
Mitt tips till dig är attt köpa en suzuki gsx 750 F.Det är en kanon första mc..hade en sådan själv när jag tog kortet och kan varmt rekomendera den... billig i inköp och förskring...Lycka till

Last edited:
jawohl skrev:
En naken hoj var precis det jag ville komma fram till, ordblind.. :tungan

Ska kolla upp lite på blocket, banditen såg inte helt dum ut. Nån med erfarenhet?

Ducati Monster har jag hört är en riktigt trevlig sak att köra, lite effektsnål men med känsla. Dock ska 600:an va för klen, bara 20 kubik mer ska va betydligt bättre.

Tack för tipsen, ska kolla upp, tar gärna emot fler också!

Peter

Joo, Banditen är väl trevlig men saknar bus och temperament (och gillar du looken så funkar väl Kawa ZR-7?) Precis som Monstern är motorn liite i klenaste laget, speciellt på högre varv, men Monstern har utseendet, väghållningen och den speciella Duccefeelingen att väga upp det med. Twinnen har också en mer sansad gångkultur.

Mer motor? Ja, då är Hornet 600 och Fazer 600 väl värda att kika närmare på. Hornet är som sagt väldigt pigg på varv vilket vissa men långt ifrån alla tycker kan vara rätt tröttande i längden. Annars har den inga egentliga brister och är helt rättvist en populär modell, liksom Fazern (finns många fina ex till salu). Ska du har en Suzuki i den här klassen och inte ska åka renrasig plastraket så är SV650 ett bättre val än Banditen. Mer plast och lite udda utseende kanske men en väldigt rolig hoj med hög busfaktor.

Supermotarder är skitroliga....ett kort tag. Lite längre turer och utanför stan...glöm det! Dessutom snackar vi ju i grunden om tävlingshojar vilket gör att de måste pysslas om på ett helt annat sätt än hojarna ovan.

Last edited:
Elgasen skrev:
En Bandit 1200 kanske är vad han söker?
Jag tycker effekten räcker till ganska bra.
Kolla på http://www.bilsport-special.com/priscalc för premie.

1200 ja men 600 är inte särskilt upphetsade. Det finns roligare hojar för samma pengar. Och ville han inte ha en streethoj förresten? Bandit 1200 är en sporttourer i mina ögon

Last edited:
fazerfun skrev:
1200 ja men 600 är inte särskilt upphetsade. Det finns roligare hojar för samma pengar. Och ville han inte ha en streethoj förresten? Bandit 1200 är en sporttourer i mina ögon

Ja 600 är inte mycket att hänga i granen när det gäller effekten.
Bandit1200S är väl en sporttouring, men en nerdrevad Bandit1200N med crosstyre och tailrisers är även rolig i stan.

www.streetfighters.nl finns det många fina banditer.
Bara ett alternativ iaf...

jaja...nu ska jag ut och gasa, tjohej! :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Fazern har toppkåpa original. För övrigt tror jag att det är en bra hoj för de pengarna, har bara hört positiva saker om den såsom kvalitet och skojfaktor, har dock tyvärr aldrig fått tillfälle att köra någon.

Tyvärr är dom ganska så dyra att försäkra jämfört med en hornet 600 :(

fazerfun skrev:
Supermotarder är skitroliga....ett kort tag. Lite längre turer och utanför stan...glöm det! Dessutom snackar vi ju i grunden om tävlingshojar vilket gör att de måste pysslas om på ett helt annat sätt än hojarna ovan.

Gatmotarder är jätteroliga på småvägar och medelstora vägar. Stora vägar är inte ens roliga med plastraket. 250 resp 500 mil på KTMs hojar är väl inte speciellt mycket service? 2 års garanti är väl inte heller sämre än dom andra?

Körde med ett gäng sporthojar i somras. Jag var först i slutet av 70/90-vägen, varför?

//jaG

Kollat lite på GSX 750, den nakna modellen som gjorde 98-02 eller nått sånt.

Någon här som har erfarenhet av en sådan?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park