Pre-nybörjar tips??

Hardtrance

Dumskalle
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På landet. Utan grannar.
Hoj
Yamaha XS400 - 83'
Nogon som har bra tips till en som just har köpt hoj, och som ska lära sig köra?? :confused: Har kört een gång förrut, men läääänge sen..
Jag vet inte mycket om att köre, men vill lära det på rätt sät... :tummenupp

Så, inga fula tips.. Please... :tummenupp :tummenupp
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Körskola. Ta åtminstone några lektioner så att du lär dig grunderna samt vad som är viktigt att träna på. Körskolelärarna är ju (förhoppningsvis :)) både bra hojförare och pedagoger.

Ett tips är att överinlära. Träna alla moment om och om igen så att dom sitter i ryggmärgen, särskilt inbromsning, bromsberedskap, undanmanöver och annat som kan rädda ditt liv.

Lär dig hojen, när du sitter upp och kör så ska du vara följsam och i princip vara ett med din motorcykel.

Kör mycket manöverbana med koner, det övar upp smidigheten och hanteringsförmågan.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Re: Övningsköring??

Chili skrev:
Tackar for tips.. :bow - Vad är ditt syn på övningsköring?? Bra?? Dårligt??
Övningskörning? Menar du allmänt? Övningskörning är ju liksom en förutsättning för att lära sig köra....

Jag förstår nog inte frågan?

Menar du privat övningskörning, utanför körskola? Det är ett utmärkt komplement, den bästa mixen (åtminstone för mig) var att köra i skola och lära mig tekniken och viktiga moment av en riktig lärare och sedan överinlära dessa delar både på skoltid och privat.

Min totala övningskörtid tog 2.5 månad fram tills jag tog kortet, och då bestod den av ca 35-40% skola och 55-60% privat övningskörning. Jag körde i princip varje dag.
 

Lajodi

Repa mod, repa kåpa...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducce + Yama
Bromsningen är bra att lära sig...

När jag tog körkort för några år sedan trodde jag att jag inte hade mycket att lära på körskola..... men faktum var att stoppsträckan kom ned en del under tiden där även om det är både tråkigt och dyrt att öva inbromsningar ett otal gånger....
Tittar man sedan på roadracing så är det bara att konstatera; att bromsningen är viktig...

För övrigt är det bara att nöta in momenten. Leta upp ett ställe där du kan skapa en egen serpentinbana att öva på så slipper du spilla lektionstimmar på det.

Lycka till!


Johan
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Re: Präcis

Chili skrev:
Det var ment som privat..

Men då är det ju bare att börja köra...

Du är inte värmlänning eller så? ;)

Annars så finns det ju bara en regel som gäller; övning ger färdighet, så ut och öva med dig!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Det allra viktigaste är ju att du har kontroll på cykeln innan du ger dig ut i trafiken. Jag har drillat både Bikerbitch och hennes pappa på en stor parkering, där de fick krypköra för att hitta balans, bromsa och känna hur cykeln beter sig överhuvudtaget. När man känner att man inte behöver tänka på hanteringen av hojen, då är det läge att ta sig ut på lugna gator :)
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Mycket bra sagt Oljedryp. Man har tillräckligt mkt att tänka på i trafiken ändå, utan att behöva tänka på hur hojen uppför sig. Hur hojen "är" ska sitta i ryggmärgen först.
 

Diversion

Guest
Övningskör mycket privat först. Kör tills du spyr och inte tål se en hoj om du har möjlighet. Varför?

Jo du ska inte vara "rädd" för hojen. Allt skall gå på automatik och kännas lika naturligt som att gå. Körskolan känns alltid nervösare pga situationen i sig tycker jag, med okänd lärare och "tid är pengar aspekten". Kommer du till skolan och redan "kan" köra kan du säga åt läraren: Ok, nu kör vi ett varv på körbana och i stan så får du säga vad jag skall bli bättre på. Då sparar du tid och pengar.

Jag tog mina enda lektioner strax före uppkörning efter att ha malt runt 600 mil privat och det gick bra. Det enda han läraren ogillade var min placering i vänstersväng och så gav han mig tips om garsgesvängen att använda när jag övade på egen hand.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
nackdelen med att köra privat är att man kan lära sig fel, dvs göra något på ett sätt som körskolan eller uppkörningskontrollanten tycker är fel. det kan vara idé att börja lite privat och sedan ta en eller ett par lektioner i körskola för att "stämma av" att man gör rätt. det är ju tråkigt att få ett invant beteende som inte är rätt....

jag körde inget privat pga brist på handedare och hoj, allt som allt kostade mitt körkort 7000kr (inklusive tillstånd, teori och uppkörning). det behöver alltså inte bli så dyrt med körskola men har man möjlighet att köra privat så ska man givetvis utnyttja det.
 

CBR_Danne

Skrapar rost...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö/Jönköping
Hoj
CBR 600
Själv körde jag mycket privat men tog 5 lektioner och lärde mig ganska mycket på de lektionerna, speciellt bromsteknik. Teorin tänkte jag inte mycket på utan gick bara dit och skrev 2 fel. Helt sjukt egentligen men inte klagade jag för det :tummenupp

Bara att öva och nöta in bromsning, garagevändning osv så har du ditt körkort i en liten ask. Lycka till!!!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Motstyrning. Inget du behöver veta för körkortet, men om du ska köra i verkliga livet behövs det.
Se tråden "Motstyrning" under "Hantering av din hoj".
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Chili skrev:
Nogon som har bra tips till en som just har köpt hoj, och som ska lära sig köra?? :confused: Har kört een gång förrut, men läääänge sen..
Jag vet inte mycket om att köre, men vill lära det på rätt sät... :tummenupp

Så, inga fula tips.. Please... :tummenupp :tummenupp

Luta hojen och bryt emot i styret, försök för faan inte svänga med styret som på en gammal moppe. En kompis till mig höll en gång på att köra rakt fram i första kurvan på min gamla gpz750, han fick dock stopp innan diket med rykande sulor och la snabbt tron att man svänger med styret i malpåsen.
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Körskola är definitivt inget dumt tips! men det kan bli lite dyrt i längden. Om man utgår från att du har MC-kort från början så kanske du ska ta några lektioner och sedan öva själv. du bodde väl ute på landet så då behöver du ju inte oroa dig så mycket för hård trafik... övning ger färdighet som sagt va...
:squid

Dä ä bare å åk som Stenmark sa..
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Same Shit Here!

Jag har också fastnat för MC totalt :3freak , ska börja träna MC som fan, bara får bilkörkortet först.. Ett litet problem kan vara att få tag på hoj, har inte råd att köpa en lättkörd mc o sen sälja den för att byta till sporthoj. detta för att jag har hört att det är svårare med sporthoj :confused:

Är orolig för att det ska vara jobbigt att komma upp i samma nivå med alla andra i teknik eftersom jag inte har haft möjlighet till moppe eller liknande när jag var mindre ens.. så det blir till att börja från scratch.

Hoppas bara att jag hinner träna lagom innan vintern så jag kan ta kortet direkt på nästa sängstart!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag köpte min första landsvägare och gav mig ut direkt på övningskörning, det gick kanonbra.. Men visst, egentligen bör man kanske börja på manöverbanan..
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mahti skrev:
Är orolig för att det ska vara jobbigt att komma upp i samma nivå med alla andra i teknik eftersom jag inte har haft möjlighet till moppe eller liknande när jag var mindre ens.. så det blir till att börja från scratch.
Moppe-erfarenhet handlar ju mest om att man har hyffsad koll på hur man kopplar/växlar osv. Åtminstone för mig så skiljer sig min körstil när jag körde min trimmade Suz K50 ganska rejält mot när jag kör min Speed Triple :).

Så det är inget att oroas över, visst är det en fördel om man kört moppe, men det är inget som du inte tränar ikapp efter en körlektion/någon timme på en parkeringsplats med en privat handledare.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Tidsbrist...

sgtpepper skrev:
Så det är inget att oroas över, visst är det en fördel om man kört moppe, men det är inget som du inte tränar ikapp efter en körlektion/någon timme på en parkeringsplats med en privat handledare.

UNDERBART :D exakt den sortens uppmuntran jag behövde!! :rolleyes:
Men jag kommer ändå troligtvis INTE kunna ta mc kort denna säsongen.. för det är väl i september man slutar köra mc och då får jag ju vänta tills nästa säsong.

Hinner inte nu pga bilkörkortet, päronen tycker att man först ska ta det o sen satsa på MC, men mitt bilkörkort kommer ju mestadels bara ligga i plångboken utan användning.
Så jag vill ha råd på planering av övningskörning ända från att inte kunna köra till att få kortet.. Räknar inte med att få bilkörkortet innan slutet av augusti. Sen är det MC som gäller :tummenupp. Finns det möjlighet för mig att få kortet innan säsongen är slut??
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Emmi skrev:
Motstyrning. Inget du behöver veta för körkortet, men om du ska köra i verkliga livet behövs det.
Se tråden "Motstyrning" under "Hantering av din hoj".

Jag tycker det är snudd på sjukt att man inte lär sig det på körskolan.
Jag tog kortet förra sommaren köpte hoj denna våren men kände inte till motstyrning för än jag läste det här på SH, min först tanke var Ni skojar!!!

Nästa gång jag var ute o körde så lirkade jag lite på styret o shiit det funkar ....hojen lägger sig direkt åt motsatt håll går inte ens jämföra med att styra som man gör på trampcykel som jag gjorde innan jag kände till detta.....
Som sagt varför i katten tar ej körskolorna upp detta??
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top