Prao på DN

Ja men du sa ju att någon norpar pengar på andra ändan... Men du menade inte av min privata ekonomi?

Fast, för att beakta sådant på ett korrekt sätt måste du (enligt mig) ställa det i relation till något. Jag påstår att du inte har mer pengar egentligen, iaktaget vår valuta som sjunkit likt en sten sedan räntesänkningarna, snävt högre priser enligt kpi (medans jag tycker man kan läsa hos somliga importföretag att de måste se över sina priser eller redan har höjt pga svag valuta).

Andra säger att de har mer pengar i plånboken, visst ser man det som om 1 krona alltid är 1 krona.

Men jag är långt ifrån en professor och analyserar på kalle-anka_nivå, så ta allt med en nypa salt :)

Last edited:
känner en av dom som har praktik på sidan just nu ska höra om hon hade något med bilden att göra :) är en del praktikanter ute på tidningarna just nu om ja fattat de rätt :gnissla

Fast, för att beakta sådant på ett korrekt sätt måste du (enligt mig) ställa det i relation till något. Jag påstår att du inte har mer pengar egentligen, iaktaget vår valuta som sjunkit likt en sten sedan räntesänkningarna, snävt högre priser enligt kpi (medans jag tycker man kan läsa hos somliga importföretag att de måste se över sina priser eller redan har höjt pga svag valuta).

Andra säger att de har mer pengar i plånboken, visst ser man det som om 1 krona alltid är 1 krona.

Men jag är långt ifrån en professor och analyserar på kalle-anka_nivå, så ta allt med en nypa salt :)
Jag har 4-5000 kr lägre bolånskostnader just nu sen ett halvår tillbaka.

Vad har blivit 4-5000 kr dyrare för mig? Näe... inget. Varken mat, försäkring, godis, tidningar, internet, telefon eller något annat av mindra övriga fasta utgifter per månad.

Så jag går plus på alla sätt.

Samt nya huset, som jag i sept förra året räknade på ränta på 6,5%, så är jag nu nere på 2.0 %... DET på en ansenlig summa i lån, gör MYCKET pengar.

Jag går fetplus på att räntan är låg. Inga pengar tas från annat håll.

Jag har 4-5000 kr lägre bolånskostnader just nu sen ett halvår tillbaka.

Vad har blivit 4-5000 kr dyrare för mig? Näe... inget. Varken mat, försäkring, godis, tidningar, internet, telefon eller något annat av mindra övriga fasta utgifter per månad.

Så jag går plus på alla sätt.

Samt nya huset, som jag i sept förra året räknade på ränta på 6,5%, så är jag nu nere på 2.0 %... DET på en ansenlig summa i lån, gör MYCKET pengar.

Jag går fetplus på att räntan är låg. Inga pengar tas från annat håll.

Fast, som vi skrev är ju inflationen en produkt av räntesänkningarna. Inget som kommer hand i hand.

Ja, det är väl lite gyllene tider för de som har saftiga bolån och jobbet i behåll. Men är hur länge och hur prisbilden påverkas när det vänder.

edit: ok, min energi är slut, allt är gyllene tider och det finns inget dåligt med lite allvarligt lågkonjunktur och troligtvis deflation i år. Happy times, cheers!

Last edited:
Men sänkt ränta innebär även inflation. Så dina pengar äts upp i endera ände ;)

I dagsläget har vi ingen inflation överhuvudtaget, har för mig jag läste att inflationen var -0,2% första 2 månaderna och än så länge lär vi knappast ha nån större inflation.
Dock kan man alltid undra om det blir någon större skillnad om man inte lånade vid 1% kommer låna vid en reporänta på 0,5%(ja jag vet att man inte lånar för reporäntan) men det är i princip bara psykologi som styr ekonomin för tillfället. Börjar det komma positiva signaler kommer vi snart se att det börjar hända grejer. I grund och botten är vi ett mer pessimistiskt(och klokt) folk än t.ex. usa vilket gör att allting tar längre tid hos oss oxå.
Jaja, man kan diskutera detta hur länge som helst men vi får hoppas att kreditmarknaden kan öppnas lite mer. Förtroendet behövs byggas upp igen och risken är att innan förtroendet är tillbaks är många företag i konkurs p.g.a. likviditetsproblem.

I dagsläget har vi ingen inflation överhuvudtaget, har för mig jag läste att inflationen var -0,2% första 2 månaderna och än så länge lär vi knappast ha nån större inflation.

Det är korrekt, inevarande års prognos säger en snäv deflation. Men som sagts, produkten av sänkt ränta är inflation, den kommer inte i samtid med sänkningen.

Det tar tid innan en låg ränta märks på inflationen eftersom den ökade penningmängden måste "sippra ner" i systemet. Vilket såklart är ett väldigt behändigt faktum om man vill trolla fram "räddingspaket" på flera miljarder dollar, eftersom staten är den första att använda de "nya" pengarna så drabbas de inte alls av inflationen de kommer orsaka.

Snart har vi nollränta. Vad tänker riksbanken göra efter det? Minusränta?

en här sänkningen påverkar väl inte boräntorna? Inte enlig tSEB's privatekonom på radio i alla fall, hon var nämligen osäker på om en 1%-enhetssänknign skulle ge något utfall då Stibor inte skulle påverkas eller vad hon nu fnittrade om.

en här sänkningen påverkar väl inte boräntorna? Inte enlig tSEB's privatekonom på radio i alla fall, hon var nämligen osäker på om en 1%-enhetssänknign skulle ge något utfall då Stibor inte skulle påverkas eller vad hon nu fnittrade om.

Innan sänkningen var jag nere på 1,8% .. så lite till gör inget.

Det är korrekt, inevarande års prognos säger en snäv deflation. Men som sagts, produkten av sänkt ränta är inflation, den kommer inte i samtid med sänkningen.

Deflation är ett för hårt ord. Deflation är när priserna har gått ner 4 kvartal på raken och det har de ej gjort ännu och kommer säkerligen inte göra det nu heller...

Det tar tid innan en låg ränta märks på inflationen eftersom den ökade penningmängden måste "sippra ner" i systemet.
Vadå ökad penningmängd? Bara för att vi sänker räntan trycks inte nya pengar...
Det har däremot diskuterats att öka penningmängden i sverige, men inget beslut är fattat.

Last edited:
Inflationen kommer som ett brev på posten... Ingves är en idiot.
Det är lite det som är biprodukten, du skall nog se att den outbildade hr Ingves har koll på det. Inflation i sig är inget problem, recession däremot. Därför ser jag gärna lägre ränta <-> högre produktion.

Vadå ökad penningmängd? Bara för att vi sänker räntan trycks inte nya pengar...
Det har däremot diskuterats att öka penningmängden i sverige, men inget beslut är fattat.

Jo, faktiskt. Utlåning per definition skapar nya pengar i vårt nuvarande bansksystem (fractional reserve banking). Och ränta är i grund och botten ett mått på tillgång och efterfrågan, i detta fall tillgången på pengar i banken, dvs sparpengar. Hög tillgång på pengar ger låg ränta och vice versa. Så för att sänka räntan (dvs öka tillgången på pengar) så "skapar" riksbanken mer pengar helt enkelt (sk "fiat money").

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D