Pramac Australian Motorcycle Grand Prix 16-18 Oktober

Underbart race!

Ordningen är återställd:
Rossi säger som "det är" när han inte hänger med när de andra kör för fullt, givetvis är det hojen som är problemet.
Undra hur det skulle diskuterats på forum ifall Lorre sagt samma sak.

Edit:
Jag tror Yamaha gör helt rätt om vi pratar motorcykeln vilket denna säsong klart visar. Det finns mycket mer tid att vinna i kurvorna än på rakan. Sedan skall man nog inte ta 10km/h som sanning under racet heller, det borde visas ganska tydligt...
 
Last edited:
Tycker att Rossi gjorde ett taktiskt misstag, som började tampas med Marquez, när denne just börjat få in tempot för att ta in på Lorenzo. Det var ju detta som inledde de underhållande, men kostsamma, omkörningarna i klungan med Iannone. Marquez lyckades rycka ifrån, men Rossi blev kvar, vilket gjorde att han i slutändan bara blev fyra, när det ett tag såg ut att kunna bli vinst, med rätt taktik.
 
Jag undrar hur det hade utvecklat sig om Rossi varit cool och låtit MM göra jobbet att köra ikapp JL och "bara" legat bakom och myst till det var ett eller två varv kvar. MM hade ju lite bättre tempo än både JL och VR.
 
Tycker att Rossi gjorde ett taktiskt misstag, som började tampas med Marquez, när denne just börjat få in tempot för att ta in på Lorenzo. Det var ju detta som inledde de underhållande, men kostsamma, omkörningarna i klungan med Iannone. Marquez lyckades rycka ifrån, men Rossi blev kvar, vilket gjorde att han i slutändan bara blev fyra, när det ett tag såg ut att kunna bli vinst, med rätt taktik.

Samtidigt hade det nog kunnat bli samma resultat lite oavsett när han börjat attackera, för gruppen han befann sig i var ju de mest aggresiva förarna i fältet. Varesig Iannone eller Marquez är ju några förare man kan förvänta sig ta det passivt när det finns en halv centimeters lucka nånstans. Iannone hade nog attackerat Rossi förr eller senare oavsett om han legat kvar och väntat bakom Marquez eller attackerade Marquez.
 
Underbart race!

Ordningen är återställd:
Rossi säger som "det är" när han inte hänger med när de andra kör för fullt, givetvis är det hojen som är problemet.
Undra hur det skulle diskuterats på forum ifall Lorre sagt samma sak.

Edit:
Jag tror Yamaha gör helt rätt om vi pratar motorcykeln vilket denna säsong klart visar. Det finns mycket mer tid att vinna i kurvorna än på rakan. Sedan skall man nog inte ta 10km/h som sanning under racet heller, det borde visas ganska tydligt...

Han har väl klagat om allt annat än just toppfarten...
Iannone åkte bakom mig...:(
Det regnade på mig (och alla andra):(
JAG HAR OTUR :(

Jag uppfattar inte inte dugg av det VR säger som gnäll utan bara konstaterande. Sen ska vi ju inte glömma Ianonne som klipper en mås som säkert hindrade honom en del plus gav JL ledningen säger ingenting om otur trots att det är just vad det är...
 
Han har väl klagat om allt annat än just toppfarten...
Iannone åkte bakom mig...:(
Det regnade på mig (och alla andra):(
JAG HAR OTUR :(

Jag uppfattar inte inte dugg av det VR säger som gnäll utan bara konstaterande. Sen ska vi ju inte glömma Ianonne som klipper en mås som säkert hindrade honom en del plus gav JL ledningen säger ingenting om otur trots att det är just vad det är...

Iannone skämtar ju på presskonferenserna, så han får ju gärna vara med mer på dem. :D
 
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit
 
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit

Är det inte så att Yamaha förlorade fighten på sista sektionen på PI?

Det är min analys av läget iaf., såg inte hela helgen och har inte tittat på tiderna efteråt men det jag har i huvudet är att både Rossi och Lorenzo tappade tiden där, sett till racet var det precis så det var med.

Lorenzo, med sitt körsätt, tog med lite mer fart ut på rakan så han förlorade lite mindre än Rossi där men förlorade gjorde han med.
Duccen har väl mer soppa att köra på, Hondan är starkare och effekt är ju vinnare när det redan går fort när man vrider på, inte som en långsammare böj där du måste ha fäste annars spinner/reglerar du bort vinsten av effekt.

Vill minnas att det sett likadant ut innan med, ända sen Stoner körde Ducce, förlorade inte Rossi en fight mot honom på samma sätt?

Tycker, om man ska sia framtiden av detta racet, att man får kolla resten av varvet och där tydde inget på att Rossi skulle förlorat Lorenzos rygg så bara att han förlorar en klungfight i en sektion är inte något jag skulle dra några växlar på i nästa race.

Med det sagt, det kommer bli Jobbigt för Rossi om han inte tar poäng på Lorre nu i Malaysia, Valencia Kommer Lorenzo segla ifrån och vinna och där kommer han få det jobbigt mot Minst både Pedrosa och MM så du kan mycket väl ha rätt nu när han tappade så mycket.

Men, oavsett, Fan vilket Jävla Race!
Hade precis Allt! :yoparty
 
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit

Tror att motståndet är extremt hårt nu. Sen finns det ju X antal unga förare på G in i en klass som blir mycket mer enhetlig och där de närmaste åren lär bli något av en utvecklingstid på däcksidan. Tror vi kan få se några olika mästare de närmaste åren. Ser mycket ljus ut för MotoGP för tillfället i min åsikt.
 
Bredbandskollade hotellets wifi, 8 Mbit/s. Träningar och kval har funkat skitbra och racets fem första varv, sen bara... :brinnerup

Jaha ja, kl 07:00 på söndag vaknade 10 andra hotellgäster och började surfa/ladda hem, kolla motogp, kanske tog de och kollade nån bra film och så hade du 0,8Mbit/s.
 
Rossi har VM i en liten ask, bara han kommer i mål inte alltför långt efter JL i varje lopp.
För ingen annan kan komma ikapp.
Så för VR är det bara bra ju fler som kommer före JL i mål.
För poängavståndet mellan platserna blir mindre och mindre. 25-20-16 osv.
Och att ligga och faita med JL om att vara före i mål, är vansinne om målet är att vinna VM.
Och vinna VM 2015 är stort. Tar VR och vurpar och JL kommer i mål bland de bästa
tar JL VM och få kommer minnas Rossis MotoGP segrar säsongen 2015.
Och tar VR och vurpar och tar JL med sig, ja då kommer VR bli VM men
VM-glorian kommer sitta lite snett. :zpy
Och jag har en känsla av att den tanken inte passar VR.
VR verkar vara en trevlig människa som gör andra glada.
 
Last edited:
Rossi har VM i en liten ask, bara han kommer i mål inte alltför långt efter JL i varje lopp.
För ingen annan kan komma ikapp.
Så för VR är det bara bra ju fler som kommer före JL i mål.
För poängavståndet mellan platserna blir mindre och mindre. 25-20-16 osv.
Och att ligga och faita med JL om att vara före i mål, är vansinne om målet är att vinna VM.
Och vinna VM 2015 är stort. Tar VR och vurpar och JL kommer i mål bland de bästa
tar JL VM och få kommer minnas Rossis MotoGP segrar säsongen 2015.
Och tar VR och vurpar och tar JL med sig, ja då kommer VR bli VM men
VM-glorian kommer sitta lite snett. :zpy
Och jag har en känsla av att den tanken inte passar VR.
VR verkar vara en trevlig människa som gör andra glada.

Faran med att bara sikta på att glida bakom JL är att det inte råder brist på förare som kan ta pallplatser nu. Båda hondorna, och Iannone, och Dovi tidigare i säsongen har visat sig kapabla att komma upp på podiet. Det här racet är ju ett mycket bra exempel på just det.
Det är väl lite vad Rossi själv menat när han sagt att han aldrig räknar så, eftersom att det aldrig blir som man räknat ut ändå. Rossi kommer nog dessutom behöva komma med hyfsat betryggande poängavstånd framför Lorenzo på Sepang, för det är flera spanjorer som kan hamna mellan honom och Lorenzo på Valencia, där Lorenzo är stark. Det är inte helt omöjligt att Lorenzo kommer etta och Rossi fyra där, så att spela safe för Rossi innebär att köra för att vinna på Sepang, och hoppas på att det hamnar ett par förare mellan honom och Lorenzo.

Å andra sidan har den här säsongen varit väldigt svår att förutsäga, helt oväntat väder med oväntade förare som kör om de topptippade på rejs där de ska vara extremt starka.
 
Årets slutsats måste vara att om nån annan än #99 leder igenom nån kurva under racet så vinner #99 inte heller racet. Eller?
 
JL var ju en av de gladaste efter racet, skrattade i varje intervju och gratulerade MM för att han körde så bra som att han gjorde sista varvet. Han tackade också AI för att han höll sitt ord och hjälpte till med VR idag eftersom han flera gånger körde bakom JL under kvalet igår (tydligen hade AI och JL snackat ihop sig efter kvalet om jag förstod det rätt).


mer att Iannone sa att han egentligen har race farten att fightas i toppen till Lorre.
Lorre grät ju över att en "slö förare" kommer upp framför han i kvalet pga orättvisa här och där.

Iannone sa att han var super snabb och kommer fightas vid toppen. Sen när lorenzo fick lite brunt på kalsongerna och nästan blev omkörd av detta "slöa ducati och förare". Så är han ju jätte glad för att såklart han är närmre Rossi i tabellen nu.

Om de har fått upp farten med duccen nu och de kan köra på samma däck så kan ju AI vara farlig på Sepang också.

Räkna med att Pedrosa kommer fightas om vinsten där.
 
Årets slutsats måste vara att om nån annan än #99 leder igenom nån kurva under racet så vinner #99 inte heller racet. Eller?

Nja, det gäller väl mer de första fem varven då han kör för fullt och ingen annan. Så fort de andra värmt upp är de oftast lika snabba men då är redan skadan skedd.

Men för året så stämmer det mycket väl.
 
Nja, det gäller väl mer de första fem varven då han kör för fullt och ingen annan. Så fort de andra värmt upp är de oftast lika snabba men då är redan skadan skedd.

Men för året så stämmer det mycket väl.

De gånger han vunnit så har han varit först i alla kurvor. Har nån haft hjulet före in i nån kurva så har han inte vunnit. Gäller hela racen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top