Praktikplats - försäkring?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tänkte ragga praktikplats nu under hösten att ha medan jag pluggar färdigt. Jag lyckades läsa mig till på nån shady sida att företagens vanliga försäkringar inte gäller för praktikanter såvida de inte kommer från arbetsförmedlingen. Jag har ingen lust att ställa mig i en massa köer och sånt, praktikplats kan jag fixa själv, men finns det försäkringar man kan teckna för just praktikplatser och kan man göra det som privatperson?

Eller är det ett icke-problem? :va

Du är väl inskriven på AF... då är det bara att få den självhittade praktikplatsen godkänd utav din handläggare & sedan är du försäkrad när du är på praktiken !

Nej företaget man har praktik hos har inga försäkringar som täcker en praktikant.
En praktikant är försäkrad från det ställe den kommer ifrån, Skolan, AF, Kommunen osv...

Vad är det för praktikplats du söker från skolan eller? Isåfall har skolan försäkringar som täcker dig, viktigt är att handledaransvaret är utrett och vem som ska ansvara för dig på praktiken.

Har du en färdig plats brukar inte AF ställa sig på tvären och de är bättre att gå den vägen istället för att punga ur försäkringar osv ur egen ficka.

Last edited:
Vad är det för praktikplats du söker från skolan eller? Isåfall har skolan försäkringar som täcker dig, viktigt är att handledaransvaret är utrett och vem som ska ansvara för dig på praktiken.

Inte direkt genom skolan, det är en praktikplats som gör att jag kan få erfarenhet av branchen jag vill jobba i och få kontakter inom den.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: finns det försäkringar man kan teckna som täcker en på en praktikplats?

Ring ditt försäkringsbolag o fråga?

Inte direkt genom skolan, det är en praktikplats som gör att jag kan få erfarenhet av branchen jag vill jobba i och få kontakter inom den.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: finns det försäkringar man kan teckna som täcker en på en praktikplats?