Praktikplats - försäkring?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tänkte ragga praktikplats nu under hösten att ha medan jag pluggar färdigt. Jag lyckades läsa mig till på nån shady sida att företagens vanliga försäkringar inte gäller för praktikanter såvida de inte kommer från arbetsförmedlingen. Jag har ingen lust att ställa mig i en massa köer och sånt, praktikplats kan jag fixa själv, men finns det försäkringar man kan teckna för just praktikplatser och kan man göra det som privatperson?

Eller är det ett icke-problem? :va

Du är väl inskriven på AF... då är det bara att få den självhittade praktikplatsen godkänd utav din handläggare & sedan är du försäkrad när du är på praktiken !

Nej företaget man har praktik hos har inga försäkringar som täcker en praktikant.
En praktikant är försäkrad från det ställe den kommer ifrån, Skolan, AF, Kommunen osv...

Vad är det för praktikplats du söker från skolan eller? Isåfall har skolan försäkringar som täcker dig, viktigt är att handledaransvaret är utrett och vem som ska ansvara för dig på praktiken.

Har du en färdig plats brukar inte AF ställa sig på tvären och de är bättre att gå den vägen istället för att punga ur försäkringar osv ur egen ficka.

Last edited:
Vad är det för praktikplats du söker från skolan eller? Isåfall har skolan försäkringar som täcker dig, viktigt är att handledaransvaret är utrett och vem som ska ansvara för dig på praktiken.

Inte direkt genom skolan, det är en praktikplats som gör att jag kan få erfarenhet av branchen jag vill jobba i och få kontakter inom den.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: finns det försäkringar man kan teckna som täcker en på en praktikplats?

Ring ditt försäkringsbolag o fråga?

Inte direkt genom skolan, det är en praktikplats som gör att jag kan få erfarenhet av branchen jag vill jobba i och få kontakter inom den.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: finns det försäkringar man kan teckna som täcker en på en praktikplats?

Ok, du kommer alltså inte få ersättning från försäkringskassan eller ngt, då tycker jag du ska ta kontakt med det fack som företaget ligger under och kolla om du kan täckas av deras kollektivavtal när du gör din praktik där. Annar får du kolla med ditt försäkringsbolag och se om du inte kan teckna en vanlig olycksfallsförsäkring osv som du kan tänkas behöva men kolla samtidigt att den täcker att du gör praktik, lika viktigt för företaget att du är rätt försäkrad annars kan det bli en dyr historia både för dig och dem.

Kontentan är:
- Facket, om du kan täckas av deras kollektivavtal (om företaget har ett dvs) då är det grönt ljus för båda parter
- Ditt eget försäkringsbolag, olycks, sjukförsäkring osv
- Arbetsförmedlingen, bästa alternativet om det går.. Då är du försäkrad oavsett om kollketivavtal osv finns.
- Företaget, om de vill täcka in dig i sina arbetsgivarförsäkringar/avgifter då är du försäkrad oavsett.

Det är dem alternativen du har och välja på. Men se till att du har ett bra avtal med företaget att det är bestämt vad du ska göra osv.

Jag har fått teckna en sån försäkring. En del är ganska dyra men för mig var IF billigast. Tror det kostade 1100kr för 5månader.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN