prag?

czech_racing skrev:
Jag är halv precis som du. Bodde halva min barndom där. Kul och se att det finns mc-åkande tjecker i sverige :) , vi är nog tyvärr dom enda...

Ang språket:
wwII pågick från 1939 till 1945 (för tjeckiens del så började det lite tidigare dock) efter 1945 så kom ("befriade") ryssarna (och officiellt invaderade dom våren 1968).
Några kanske talar tyska pga av wwII, vet faktiskt inte om det var obligatoriskt att lära sig språket under den 6-åriga tyska ockupationen men vet att lära sig ryska var obligatoriskt under den ryska ockupationen, även innan 1968. Har svårt att tro att tyskan var obligatorisk (om den nu var obligatorisk) efter att den tyska ockupationen upphörde. Min mor som är född 1947 pratar ryska.

Dock fanns det några miljoner tyskar i tjeckien förr (i suddettlandet), det var en av Hitlers anledningar att invadera dessutom reser tjeckerna mycket till österrike/tysklad samt att det finns mycket tyska turister i tjeckien.
Man kunde även välja tyska som extra språk i skolan dock vet jag inte när detta blev möjligt.

Hittade en bra sida som berättar om tjeckiens historia: http://www.stalvik.com/Svenska/lastjeckien.html

Mvh
Pavel

Nazdravi :fyllisar

Kul! Har bara träffat en tjeck i min ålder här i Sverige... :va Kul att det finns en till iaf. :tummenupp

Jag vet bara att farsan lärde sig tyska i skolan om det sedan var ett extraspråk eller vad det var det har jag faktiskt inte 100% koll på. Så jag får ge upp denna diskussion tills vidare. ;) För övrigt måste jag inflika att tjeckiska vietnameser är bland det roligaste man kan träffa på. Pratar hur sjukt som helst. :rofl

Nyss hemkommen efter sju hela dagar i Prag kan jag säga att Prag suger.

Turister i all oändlighet. Riktigt kass mat, om man inte gillar.. just det, kass mat. Billig öl. Skitigt och det luktar kiss nästan överallt. Fina byggnader, men dom hinner man se på en dag. Ingen kan engelska förutom alla välutbildade.

Det är säkert fint om man är där i tre dagar men annars så suger det rejält.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter varför man inte ska åka dit, men jag orkar inte. EN orsak varför man ska besöka landet är alla små bryggerierna.

Edit: Skit i sunkiga staropramenbryggeriet och åk till staden plzen med lokalbussen (ca 30kr.) och besök Pilsner Urquell. Kanske världens bästa bryggeri där man äve får dricka opastöriserad och ofiltrerad Urquell!! Mycket gott!

Last edited:
juha01 skrev:
Nyss hemkommen efter sju hela dagar i Prag kan jag säga att Prag suger.

Turister i all oändlighet. Riktigt kass mat, om man inte gillar.. just det, kass mat. Billig öl. Skitigt och det luktar kiss nästan överallt. Fina byggnader, men dom hinner man se på en dag. Ingen kan engelska förutom alla välutbildade.

Det är säkert fint om man är där i tre dagar men annars så suger det rejält.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter varför man inte ska åka dit, men jag orkar inte. EN orsak varför man ska besöka landet är alla små bryggerierna.

Edit: Skit i sunkiga staropramenbryggeriet och åk till staden plzen med lokalbussen (ca 30kr.) och besök Pilsner Urquell. Kanske världens bästa bryggeri där man äve får dricka opastöriserad och ofiltrerad Urquell!! Mycket gott!

Får man undra vad du egentligen förväntade dig av staden? Vad hade du för avsikter att se eller uppleva innan du åkte dit?

M.G.F skrev:
Får man undra vad du egentligen förväntade dig av staden? Vad hade du för avsikter att se eller uppleva innan du åkte dit?

Främst för att se bryggerierna, varav tre var värda ett besök. Urquell + 2 mikrobryggerier.

Sedan så såg jag fram emot att se dom vackra byggnaderna och den underbara staden. Byggnaderna var iofs fina, men är jag den enda som stör mig på hundratusentals turister i stan?? Staden f.ö. var skitig och luktade en blandning av svett och kiss + avgaser till tusen.

Den "fantastiska" maten var inte god. Smaklös och grå. (provade olika två ggr/dag)

En Dove deodorant kostade 130 ckr i matbutiken och en öl på krogen 14 ckr... Inte köpte dom deo där iaf...

Det var en kass blandning med den gamla miljön ihopkladdad med neonskyltar. Plzen var mer "äkta", men där fanns det knappt restauranger istället...

juha01 skrev:
Främst för att se bryggerierna, varav tre var värda ett besök. Urquell + 2 mikrobryggerier.

Sedan så såg jag fram emot att se dom vackra byggnaderna och den underbara staden. Byggnaderna var iofs fina, men är jag den enda som stör mig på hundratusentals turister i stan?? Staden f.ö. var skitig och luktade en blandning av svett och kiss + avgaser till tusen.

Den "fantastiska" maten var inte god. Smaklös och grå. (provade olika två ggr/dag)

En Dove deodorant kostade 130 ckr i matbutiken och en öl på krogen 14 ckr... Inte köpte dom deo där iaf...

Det var en kass blandning med den gamla miljön ihopkladdad med neonskyltar. Plzen var mer "äkta", men där fanns det knappt restauranger istället...

Frågan är om det är värt att debattera men jag ska försöka.

Angående att staden luktar piss och att den är skitig, vad tror du egentligen om en stad som stått på egna ben i knappt 15år? Tror du Rom byggdes under en dag?

Har du varit i forna östtyskland? Se på utveckllingen och glöm inte bort att du inte är i Sverige där vi har sopplockare i varenda hörn och en skatt på en tredjedel av lönen. Tjeckien och Prag är fortfarande fattiga länder men dom har en tillväxt som överstiger Sveriges på alla sätt och vis.

Angående maten så undrar jag vad du egentligen ätit om du tycker den är grå och tråkig.

Aja tråkigt iaf att du fick en dålig upplevelse av staden.

M.G.F skrev:
Frågan är om det är värt att debattera men jag ska försöka.

Angående att staden luktar piss och att den är skitig, vad tror du egentligen om en stad som stått på egna ben i knappt 15år? Tror du Rom byggdes under en dag?

Har du varit i forna östtyskland? Se på utveckllingen och glöm inte bort att du inte är i Sverige där vi har sopplockare i varenda hörn och en skatt på en tredjedel av lönen. Tjeckien och Prag är fortfarande fattiga länder men dom har en tillväxt som överstiger Sveriges på alla sätt och vis.

Angående maten så undrar jag vad du egentligen ätit om du tycker den är grå och tråkig.

Aja tråkigt iaf att du fick en dålig upplevelse av staden.

Absolut inget mot dig eller er som gillar staden!

Jag vet varför det är eländigt och fattigt där, men just folks beundran över den fantastiska staden är jag förvånad över. (Folk påstår att det är världens vackraste stad.. Jag tycker tex att norrköping är finare...) Verkar som att när svensson åker till ett annat land och lägger ner hela semesterkassan på en resa, så måste man per automatik tycka att det är underbart för att man inte kan erkänna att man kastat pengarna i sjön.

Förra året var vi till Azorerna och det var samma visa där.. "Fantasisk mat, trevliga människor och oslagbar natur". Maten smakade som på vilken sketen vägkrog som helst i sverige, folket var väldigt otrevliga mot oss utlänningar (förutom alla pensionärer som var mysiga), och naturen var jättefin men det lät på folk som att man skulle få en stroke så fort man öppnade ögonen...

Jaja, bara en reflektion. Nu har man lärt sig att bara gå på sin känsla och skita i vad folk säger.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back