czech_racing skrev:Jag är halv precis som du. Bodde halva min barndom där. Kul och se att det finns mc-åkande tjecker i sverige, vi är nog tyvärr dom enda...
Ang språket:
wwII pågick från 1939 till 1945 (för tjeckiens del så började det lite tidigare dock) efter 1945 så kom ("befriade") ryssarna (och officiellt invaderade dom våren 1968).
Några kanske talar tyska pga av wwII, vet faktiskt inte om det var obligatoriskt att lära sig språket under den 6-åriga tyska ockupationen men vet att lära sig ryska var obligatoriskt under den ryska ockupationen, även innan 1968. Har svårt att tro att tyskan var obligatorisk (om den nu var obligatorisk) efter att den tyska ockupationen upphörde. Min mor som är född 1947 pratar ryska.
Dock fanns det några miljoner tyskar i tjeckien förr (i suddettlandet), det var en av Hitlers anledningar att invadera dessutom reser tjeckerna mycket till österrike/tysklad samt att det finns mycket tyska turister i tjeckien.
Man kunde även välja tyska som extra språk i skolan dock vet jag inte när detta blev möjligt.
Hittade en bra sida som berättar om tjeckiens historia: http://www.stalvik.com/Svenska/lastjeckien.html
Mvh
Pavel
Nazdravi![]()
Kul! Har bara träffat en tjeck i min ålder här i Sverige...

Jag vet bara att farsan lärde sig tyska i skolan om det sedan var ett extraspråk eller vad det var det har jag faktiskt inte 100% koll på. Så jag får ge upp denna diskussion tills vidare.