PPPoE?

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Jag har ett D-Link DSL 300 i-modem. Hur vet jag om det har PPPoE och hur ställer jag in det i så fall? Har fan ingen manual... :3freak Eller är det någon nackdel med att använda XP´s egen PPPoE? Jag vet inte ett skit om PPPoE men kommer att behöva det inom en snar framtid...
Jag har även en D-Link DI604 Router, där vet jag att det finns någon typ av PPPoE-inställning. Summa summarum är att jag inte har en aning om VAR jag skall göra inställningarna. Modemet, Routern, XP, eller alla tre???

Last edited:
Inställningen finns i modemet. PPPoE är den typ överföringprotokoll som du har kontakt med utrustning på andra sidan.

Det brukar vara PPPoA eller PPPoE som överföring

Men nu har jag lyckats hitta en manual till modemet. Inte fan kunde jag hitta ett skit om DSL 300 i (obs, i på slutet) Men jag antar att bara 300 (utan i) är samma skit i stort? Det står dock inte något där om PPPoE. Den är ju lite till åren nu... D-link har slutat med support på det. Däremot står det i manualen till routern att man ska välja inställningar och grejer beroende på vad Internetleverantören använder. Det verkar ju solklart att det ska räcka med att göra detta i routern, men det skulle vara skönt att vara säker.
Så, räcker det att göra inställningen i routern, någon som vet?
Frågan är i så fall om man bara är nyfiken, vad fan hade jag gjort om jag inte hade haft denna router?

Gothmog skrev:
Men nu har jag lyckats hitta en manual till modemet. Inte fan kunde jag hitta ett skit om DSL 300 i (obs, i på slutet) Men jag antar att bara 300 (utan i) är samma skit i stort? Det står dock inte något där om PPPoE. Den är ju lite till åren nu... D-link har slutat med support på det. Däremot står det i manualen till routern att man ska välja inställningar och grejer beroende på vad Internetleverantören använder. Det verkar ju solklart att det ska räcka med att göra detta i routern, men det skulle vara skönt att vara säker.
Så, räcker det att göra inställningen i routern, någon som vet?
Frågan är i så fall om man bara är nyfiken, vad fan hade jag gjort om jag inte hade haft denna router?

Jävligt dålig stil av Haparanda-kontoret att inte ge support på det. Antar att det skedde när Köpenhamnskontoret stängde och jag och 50 andra fick sparken.

Jag hade reset:at modemet så det är helt jävla nollat på allting, sen stoppat in PPPoE-uppgifterna (ett användarnamn och lösenord från din Internetleverantör) i routern. Då slipper man klicka på någon anslutning varje gång du ska ut på nätet.

Om du inte haft routern så hade du enkelt kunnat göra en PPPoE-anslutning i XP där du skriver in uppgifterna. Sen skulle du fått klicka på den och klicka på "anslut" varje gång du ska ut och surfa. Precis som på gamla goda 56k-modem-tiden när det dessutom tutade upptaget hos folk hela kvällar :)

Hoppas nån blev klokare.

Gothmog skrev:
Jag har ett D-Link DSL 300 i-modem. Hur vet jag om det har PPPoE och hur ställer jag in det i så fall? Har fan ingen manual... :3freak Eller är det någon nackdel med att använda XP´s egen PPPoE? Jag vet inte ett skit om PPPoE men kommer att behöva det inom en snar framtid...
Jag har även en D-Link DI604 Router, där vet jag att det finns någon typ av PPPoE-inställning. Summa summarum är att jag inte har en aning om VAR jag skall göra inställningarna. Modemet, Routern, XP, eller alla tre???

Rätt säker på att det inte finns någon möjlighet att ställa in modemet för PPPoE (dvs, modemet funkar med PPPoE men modemet "bryr sig inte om" ifall du använder PPPoE, PPPoA eller enbart DHCP). Har du en router lägger du in uppgifterna där, har du ingen router så använder WinXPs fjärranslutning som funkar mycket bra.

Kanske onödigt inlägg eftersom jag egentligen skriver samma sak som ovanstående men tyckte det behövdes ett förtydligande :tungan

Coola Ola skrev:
Rätt säker på att det inte finns någon möjlighet att ställa in modemet för PPPoE (dvs, modemet funkar med PPPoE men modemet "bryr sig inte om" ifall du använder PPPoE, PPPoA eller enbart DHCP). Har du en router lägger du in uppgifterna där, har du ingen router så använder WinXPs fjärranslutning som funkar mycket bra.

Kanske onödigt inlägg eftersom jag egentligen skriver samma sak som ovanstående men tyckte det behövdes ett förtydligande :tungan

tack :)
jag var yrvaken när jag skrev det :)

Jag behövde bara skriva in användarnamn och lösenord i routern.
För en gångs skull var det så enkelt...
Sitter nu här nöjd med Eurobell 8 Mbit ADSL.

Det räcker precis som du gjort väl med att bara lägga in det i Routern.
Och det är väl också det "bästa" stället att lägga det på.

Men.. du hade kunnat välja vilket som helst av ställena att lägga in det på XP, Router eller modem. Så länge du bara sätter in det på ett av ställena, dumt om det försöker logga in med alla samtidigt, kan säkert bli ngn konflikt då.

Alla modem fixar inte att själva hantera inloggningen med PPPoE, men just det där Dlink modemet gör det (Som de flesta nyare faktiskt gör).
Det blir då samma effekt som nu när routern gör det, dvs du behöver inte på datorn lägga upp ngn anslutning och klicka anslut på varje gång, bra om man saknar router t.ex.

Men som sagt.. bäst att ha alla inställningar som man micklar med på ett ställe istf att göra några i Xp, några i routern och några i modemet.. blir lätt lite stökigt då.. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman