... betydelsen av en bänkoptimerad mapp är överdriven och här kommer varför.
Först, vad är det man vill åstadkomma med en omkalibrering av insprutningsmängderna? Två mål i huvudsak: - att skaffa mer vridmoment och effekt på bekostnad av ljudnivå och emissioner, -att anpassa bränslemängderna till det högre luftflödet som fås då mottrycket sänks efter installation av slip-on eller helsystem...
Om då dom som gjort den nedladdningsbara mappen har använt rätt avgassystem och ev. luftfilter och kunnat sina saker så har dom givetvis tunat in mot optimala 13. Det betyder att om din alldeles unika och speciella motor har ett luftflöde inom +/-4% från deras motor (a/f mellan 12,5 o 13,5) så får du ut praktiskt taget hela den optimala momenthöjningen...
...mäta upp sin A/F-kurva och sedan anpassa bränslemängden själv. Det är ju i alla fall roligare (och billigare) !...
Det ligger en hel del i vad Du säger, men jag tror det finns några hyggligt viktiga parametrar att komplettera med och beakta.
Först och främst är det nog att det finns ytterligare två inte helt försumbara anledningar att ha koll på hela mappen - körbarhet och soppaförbrukning.
Körbarheten - de flesta som mappat sin hoj är måna om att berätta toppeffekten - fine. De lite mer insatta talar i stället om effektskillnaden före-efter mappningen. Men frågar man om den upplevda skillnaden hänvisar de flesta till att ryckigheten när man går av-på på gasen minskat och att hojen drar jämnare genom hela registret. Mer lättkörd, förutsägbar och naturligtvis några pållar till som grädde på moset.
Soppaförbrukningen - i normala pådrag och varvtal känns det både fånigt och kostar pengar att slösa med soppa, inte heller vill man att den ska gå farligt magert eller "bluddra" på jämn gas. Tyvärr lägger även många "bänkare"/dynooperatörer A/F på 13 - 13.1 över hela registret vilket bara gynnar soppabolagen och retar miljövännerna. Det kan vara intressant att ägna lite tid åt just detta register likväl som fullgasrepan. Dessutom - vid banåka är Du nästan aldrig i detta register och härjar så det är inga problem att kombinera effekt med soppa-/miljöbesparing.
COP - Nja, Du har i princip rätt men det kan vara värt att nämna att det även skiljer mellan hojar vad gäller injustering av de sensorer (MAP och trottelposition) som oftast indexerar soppatabellerna i ECU. Speciellt när hojarna gått ett tag. Det innebär ju i praktiken ytterligare en felkälla i ekvationen då man aldrig jämför signalnivåerna till ECU mellan olika hojar innan man byter mapp. Min erfarenhet är att värdena i Ditt exempel ligger lite i underkant.
Men visst är det intressant att mickla lite grand med tabellerna själv. Jag skulle bara rekommendera att köra några fler trottellägen när Du ändå har den på bänken och sedan interpolerar mellan de värdena när Du lägger till eller drar ifrån soppa i PCIII:an. Det tillför faktiskt en hel del till motorns uppträdande.
Jag vet många som är nöjda med delade mappar - men sedan finns ibland sådana som inte alls verkar framtagna med samma hoj ö h t. Min teori är att någon sensor/justering ofta inte varit schysst på "originalhojen" när den bänkades i de fallen - eller rent utav felaktig lambdautrustning / sensorplacering...
Jag har använt en liknande metodik på min egen hoj, dock har jag fixat till en mapp med bra A/F (med egen bredbandslambda), kört in på bänk och varierat bränsle- och tändkurva för att hitta bästa effekt varefter finjustering skett på egen hand. Total bänktid ca 2 timmar.
Mina 2p - lycka till med mappningen