Powercommander II ? ? ?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Är Powercommander II att rekommendera?

Vad gör exempelvis denna pryl för nytta på en Busa? Är inte motorns fysiska utformning den begränsande faktorn? Kan man verkligen åstadkomma något bättre än fabriken utan att göra ingrepp i motorn?

Nå ´n som vet?
 
Powercommandern är till för att ställa blandningen när du ändrar motorns förutsättningar så som avgas och luftfilter m.m.

powercommander tillsammans med helsystem och luftfilter = gött gassvar och bra jämnt register.. men i det stora hela vettifan om det är värt pengarna..

Jag skulle inte vilja vara utan min dock..

/KetogaN
 
I princip alltså:
Det du kan göra bättre än orginal är att du får nåt som passar till just ditt ex av hoj. Sen kan man möjligen göra andra kompromisser än vad fabriken gjorde. T.ex. saka lite bränsleekonomi för bättre kraft kanske.
Men det måste rimligen bero rätt mycket på hur lyckat just ditt ex blev vid tillverkningen; ju sämre från början desto större förbättring.....
Jag tycker iden är intressant, många moddar burk o avgas o ställer in efteråt o tror att hela förbättringen beror på det dyra helsystemet.
Men en bänkning på lite olika gaspådrag m lambdavärden borde ge en hint om den är perfekt ställd eller inte. Bäst förstås om du kan få tag i nån som bänkat den hojtypen förut.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Jag tycker iden är intressant, många moddar burk o avgas o ställer in efteråt o tror att hela förbättringen beror på det dyra helsystemet.

Nu är du lite fel på det tycker jag...
Givetvis kan du få ut någon häst och väsentliget bätte körbarhet utan att göra nått annat än att montera och ställa in en powercommander. Men du får inte 13-14 hästar till och 10nm mer i vrid över hela registret utan att montera nått som flödar bättre både in och ut.. (jag fick det)

Det är svårt att beskriva hela ämnet.. men det handlar inte om hästar på topp som jag sagt så många ggr innan.. det handlar om körbarhet och att motorn får rätt blandning och mår bra.

/KetogaN
 
KetogaN skrev:
1) Men du får inte 13-14 hästar till och 10nm mer i vrid över hela registret utan att montera nått som flödar bättre både in och ut.

2) .. men det handlar inte om hästar på topp som jag sagt så många ggr innan.. det handlar om körbarhet och att motorn får rätt blandning och mår bra.
Håller helt med, spec pkt 2) .
Men kanske en bänkning o justering gett 1/2 förbättring till till 1/3 av priset. Få provar, så svårt att veta.
Sen kanske en snikportning/sätesjobb/komphöjning ger mer än ett 15' kr helsystem. Inte så dyrt om man kan meka själv.
Alltid en avvägning mellan pengar o resultat.
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top