Powercommander II vs Pc3 usb

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Hej,

Undrar om nån vet vad det egentligen är för skillnad på PCII:an och dom lite nyare powercommander "modellerna". Är dom nya bättre???

Är ju bara PCII:an som passar till min 750 -00 :huvet

Tacksam för svar

Inte helt säker men jag tror inte man kan mappa cylindrar individuellt förens PCIII. Förutom separata mappar finns en trimfunktion som man kan feta på/av manuellt för varje cylinder. Jag antar att dessa kom på PCIII. Men jag kan ha fel.

Bästa är att kolla på http://www.powercommander.com

Jag såg dina tidigare inlägg och resultatet är till stor del beroende på hur pass igäntäppt samt magert en orginal går. T ex min moppe är känd för att vara ganska kvävd i sitt orginalutförande. Det finns m a o mycket att hämta genom att öppna upp samt följa med, med en mapp. Jag har interna mappar i ECU'n. (Standard/mager och rikare för racepipor) Bara genom slipon och ändring till senare mapp gav en klar förbättring. En mycket rakare vrid o effektkurva med mer punch överallt. Kollat stiften och den går forfarande magert. Det finns alltså mer att hämta med en PC och en eller en per cylinder custom mapp.

Om du laddar hem programvaran och kollar mappar för olika orginal, slipon, helsystem etc, får du rätt bra hum om vilka system som "vill" ha mycket sås. Som sagt, väldigt individuellt för varje modell. Teoretiskt så kanske din hoj är mappad 100% <korrekt> från början. I så fall blir resultatet och förbättringen 0% - typ.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Inte helt säker men jag tror inte man kan mappa cylindrar individuellt förens PCIII. Förutom separata mappar finns en trimfunktion som man kan feta på/av manuellt för varje cylinder. Jag antar att dessa kom på PCIII. Men jag kan ha fel.
.
Varför ställer man olika på olika cyllar? Vad kan man uppnå för effekter av att göra så?

OlleR skrev:
Varför ställer man olika på olika cyllar? Vad kan man uppnå för effekter av att göra så?

Det finns iofs andra skäl men ett av dem är att cylindrarna har helt enkelt inte exakt samma blandningsförhållanden vid de olika varvtalen/ingastrycken. Varför vet jag inte. Men det är väl som vanligt, många bäckar.. Det är iofs finlir och separat mappning är bara ännu ett steg mot perfekt liksom.

Det andra har med karraktär tror jag. Man vill tydligen uppnå vissa egenskaper genom att balansera över åt ett eller annat håll. Men jag har ingen koll på det alls. Kanske bara ännu en marketinggrej?

Last edited:
OlleR skrev:
2 och 3 är lite magrare, formodligen beroende på att de e lite hetare.

Ganska vanligt om man kollar huvudmunstyckena på förg. hojar.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats