Powercommander-alternativ...

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
http://www.customdynamics.com/motor.../techlusion_fuel_injection_control_module.htm

Monterade en sån , väldigt enkel montering !! , byglade lambdan ( importhoj ) , slipon o öppnade luftburken.

Justerade in den i garaget + några provkörningar o den går BRA mycket bättre !! Ett helt annat mellanregister. Så vill du kunna dra upp din 929:a på slangen på 3:an på plan väg , så är detta ett billigt alternativ.

TFI:n kostade ca SEK 1200 o motståndet till byglingen av lambdan , några sketöre... Mycket kraft för lite pengar.

Ska bänka o justera in den riktigt i vinter o få papper på hur mycket det ger , men att det ger är ingen tvekan. Klar skillnad !!!

Intressant. Du skrev att du justerade in den, kan du läsa av lambdavärden via sprutet?

Finns de inget bra för förgasare?

Känns som min blad stannar vid 250, jobbigt. Annars går de fint men slutar dra vid 250... blir ju ifrån åkt :huvet

:D

Njae... Den är än så länge bara grovjusterad. Det följer en instruktion om hur man ställer in den... 4 potentiometrar att vrida på , men för optimal inställning ska man givetvis upp i bänk. Huvudsaken är ju just nu i alla fall att den inte går för snålt , så man smälter ner hela motorn..:-).

Det roliga är att grovjusteringen gör man själv o bara det blir en rejäl skillnad. Hur gör alla med powercommander ??...Upp i bänk o in i en pc. O även om man har utrustning o program , så är det ändå inte särskilt enkelt att ställa in en powercommander. Jag använde en instrumentmejsel ! :D

Provkörning med lambdalog + justering litar jag mer på än bänkkörningar.

MHK skrev:
Finns de inget bra för förgasare?

Känns som min blad stannar vid 250, jobbigt. Annars går de fint men slutar dra vid 250... blir ju ifrån åkt :huvet

:D
Förgasare ger inte lägre effekt, din hoj har ju inte samma trimningsgrad som de modernare helt enkelt.

Det går utmärkt att justera in förgsare med munstycken och nålar om man vill det, men du får inte 25 hk extra direkt.

Killen jag ska bänka hos kan läsa lambdan , så det ska nog inte vara några problem. O han är erkänt duktig o vet vad han gör....
Toppeffekten har nog inte höjts särskilt mycket , men hur ofta leker man på 11000 rpm ??.... Det är ju ett bättre mellanregister man vill ha... O DET har blivit både bredare o kraftigare !

Poacher skrev:
Förgasare ger inte lägre effekt, din hoj har ju inte samma trimningsgrad som de modernare helt enkelt.

Det går utmärkt att justera in förgsare med munstycken och nålar om man vill det, men du får inte 25 hk extra direkt.

Det är det som är själva grejen med TFI:n... Du justerar den som en förgasare. En potentiometer till lågfarten , en till mellanregister o en till högfarts"munstycket"...

Väldigt intressant det där.
Läste att den bara justerade sprutet.Powercommander justerar både sprutet och tändningen va?
Ser fram emot din bänkning faktiskt,om den ger bra resultat så köper jag nog en sån.Mycket billigare än powercommander.Ska ju ändå köpa integrerad led-blinkers till hojen.Såg ju grymt ut! :yoparty

Det går att justera tändningen på vissa hojar med pc. Men som jag fattat de som är det ingen som gör de. Firmorna vet inte hur dom ska göra o antagligen finns det inte så mycket att hämta.

OM jag har förstått saken rätt så är det såhär... Rätta mig gärna om jag har fel.. :)

De flesta cyklar idag säljs "strypta". Pga av decibelkraven , så är man tvungen att stänga igen luftburken såpass mycket att motorn knappt får ngn luft. O då krävs det ju mindre bränsle...
Öppnar man burken krävs mer bränsle o för en optimal justering så skall nog även tändningen justeras. Förutsättningen för att tändningsjustering ska ge ngt är att du kan öka bränsletillförseln.

Har jag kopplat allt rätt eller är jag ute o cyklar ??... :va

Hursomhelst så var TFI:n välinvesterade pengar.... :fyllisar

Var köpte du TFI:in?
På sidan du angav?
Slapp du tull och sånt?
Bad du dom skriva något på paketet för att slippa tull?

Mycket frågor :)

Last edited:
Hannez o Folke:
Bästa tändnigsläge är inte så väldigt beroende av hur mycket soppa/luft
den suger i sig. Om du öppnar luftburken så ökar (möjligen) mängden,
men rätt lite, jämfört med t.ex. skillnaden mellan 1/4 gas o full gas.
Ovanstående förutsätter att blandningen är någorlunda korrekt.

Finns fortfarande många hojar som inte ens ställer om tändningen efter gaspådraget. T.ex. alla hojar utan sprut o tps.
/u

Last edited:
WestW skrev:
På sidan du angav?
Slapp du tull och sånt?

Jag köpte den på Techlusions hemsida när de hade ngn form av erbjudande. Har en kompis i USA , dit jag ställde lev.adress o 3 veckor senare tog han med sig den hem till Sverige. Då slapp jag inte bara tull , utan även frakten.. :D

Men jag vet att man kan be dom skicka kartongen via posten till ett företag i Sverige ( förslagsvis polarns.. :) )o be dom märka den "varuprov" , så ska förhoppningsvis Tullen släppa igenom den... Det har fungerat för mig innan...

Hmmm...Bara en fråga... Kan man inte justera om originalboxen på GSXR1000 ?..Isåfall blir det ju lite kaka på kaka med en TFI ??? Visserligen behövs ju en kunnig mekaniker till det , men ändå ??

WestW skrev:
På sidan du angav?
Slapp du tull och sånt?

TFI'n verkar vara ett hemmabygge och inte särskilt seriöst producerad. En simpel dragavlastning (ej vattentät) och kablarna direkt inlödda på mönsterkortet. Som gjort för att gå sönder om man inte själv monterar den absolut vibrationsfritt och verkligen ser till att kablarna blir externt avlastade. Bara en liten personlig reflektion efter en snabb titt på deras hemsida...

hmm interesting.

själv anväder jag dock Tuneboy som är till för hojar med Sagem insprut. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...