Powercommander 5 Bmw S1000rr -13?

okej.
Kan man läsa felkoder i pc5an?
Det korta svaret är nej, varken för PCVn eller för hojen.
Man kan nog säga så här, går hojen att starta så funkar PCVn.

Men som Losgard säger så går det att läsa felkoder ur ECUn via diagnosuttaget.
Antingen via OBD2 eller via specialläsare som ger fler funktioner och visar fler felkoder än OBD2 klarar, Vet inte vilka årsmodeller det funkar på men sök GS-911, kostar ca 2000kr på Ebay.

Den lösa kontakten är mest troligt till avgasspjällmotorn, den sitter i vanliga fall ovanför svingarmen, bakom stötdämparen men för att skydda kontakten kan den dragits upp under tanken.

Bifogat

• bmw.jpg
    bmw.jpg
    78.8 KB · Visningar: 55
Last edited:
Tack alla för svar så här långt:)
Jag skall försöka få tag i Turbo Andersson imorgon.

Det finns två lysdioder på själva pcn, om något är fel i själva kopplingskretsen borde inte någon av lysdioderna lysa rött eller så då? Power dioden lyser ju grönt när man slagit på tändningen medans den som heter "status" är släckt. Då är väl systemet okej eller?
Pratat med Turbo Andersson som tyckte jag skulle koppla ur pc5an och köra utan för att se hur den beter sig då. Frågan är bara hur jag kopplar ur den så jag ej sabbar något i installationen:brinnerup

Det finns två lysdioder på själva pcn, om något är fel i själva kopplingskretsen borde inte någon av lysdioderna lysa rött eller så då? Power dioden lyser ju grönt när man slagit på tändningen medans den som heter "status" är släckt. Då är väl systemet okej eller?
Pratat med Turbo Andersson som tyckte jag skulle koppla ur pc5an och köra utan för att se hur den beter sig då. Frågan är bara hur jag kopplar ur den så jag ej sabbar något i installationen:brinnerup
Ja det stämmer, grönt sken på power LED när tändningen slås på(*), när motorn är igång samt när dator anslutits till USB-uttaget.
Rött sken på status när något är fel.

(*)Not: På de flesta hojmodeller tar PCV sin drivspänning från + matningen till bränslespridarna.
Och på de flesta hojmodeller kommer den spänningen från samma krets som bränslepumpsreläet.
Det innebär att när tändningen slås på så startar bränslepumpen i några sekunder, när pumpen stannar så slocknar även power LEDen på PCV, den tänds igen när motorn startas :tummenupp

Så här ser det ut under uppstart -> Video

Koppla bort PCV:
En sak att kolla först.
Har du någon extra dosa (SFM) för styrning av spridare 5-8? Länk
Det ska nog funka att mappa via spridare 1-4 så en SFM är inte nödvändig (det där kan Andersson Turbo förklara mycket bättre än jag).

I alla fall, om du har en SFM så måste antagligen även den kopplas bort.

Bifogat

• PCV s1000.jpg
    PCV s1000.jpg
    131.5 KB · Visningar: 55
Last edited:
Tack Ozzian!
Idiot fråga. Kan jag ej endast koppla bort pvc från batteriet o köra? :glömdet

Tack Ozzian!
Idiot fråga. Kan jag ej endast koppla bort pvc från batteriet o köra? :glömdet
Det var faktiskt en bra fråga :tummenupp
Men jag är ganska säker på att det inte funkar.... varför?
Dels behövs ström till drivelektroniken men en annan grej..

När jag nyligen monterade PCV på R1an så tändes check engine lampan om jag gasade över 45% med motorn avstängd/tändning på.

Förklaringen var att det blev en mild kortslutning i signalkabeln som är kopplad från PCV till TPS (trottelpositionsgivare) om inte PCV får sin drivspänning och det får den ju inte efter att bränslepumpen slutat gå.
Jag vet, lite överkurs men någon kanske kan ha nytta av det :D

(Edit: Om minuskabeln till PCV är bortkopplad från batteriet så bör rimligen inte TPS kabeln ha något att kortsluta mot, alltså lär just det inte skapa några problem).

Last edited:
:rofl
Motorn måste vara igång alltså för att man skall se om "status" lampan lyser och det är något som är fel va?

Jag provade nämligen att koppla ur en spridare och slå på tändningen. Men ingen röd lampa sa att något var fel.

Last edited:
:rofl
Motorn måste vara igång alltså för att man skall se om "status" lampan lyser och det är något som är fel va?

Jag provade nämligen att koppla ur en spridare och slå på tändningen. Men ingen röd lampa sa att något var fel.
Nja, det räcker nog att PCV är spänningssatt och det är den ju bara de få sekunder bränslepumpen går direkt efter att du vridit på tändningen, ingen lång tid att upptäcka fel på.

Däremot kan du spänningssätta (starta upp) PCV genom USB uttaget, antingen via en PC/laptop eller vilken USB-laddare som helst. Det är en vanlig mini USB i PCVn.
Då har du gott om tid att se om Status-LED lyser/blinkar :tummenupp

I övrigt vet jag inte hur "smart" den interna felindikeringen är men troligen är det som du säger att ska den upptäcka en urjackad spridarkabel (om den ens kan upptäcka det) så måste motorn vara igång :crash

Last edited:
Jag kopplade in pc5an till datorn och kalibrerade gasen. Går ju ej att läsa några eventuella felkoder eller fel i den, men nu har jag varit ute på tre längre turer och inga tendenser till ryckig gång. Håller tummarna för att det var så simpelt som kalibrering av gas. Den var nämligen inte 0% när jag inte gasade.

Jag kopplade in pc5an till datorn och kalibrerade gasen. Går ju ej att läsa några eventuella felkoder eller fel i den, men nu har jag varit ute på tre längre turer och inga tendenser till ryckig gång. Håller tummarna för att det var så simpelt som kalibrering av gas. Den var nämligen inte 0% när jag inte gasade.
Bra att du kopplade upp dator, då har du iaf chansen att själv se uppenbara fel.
Om 0% inte är noll hamnar bränslemappen i tokigt läge, särskillt om det rör sej om flera procent, så det var bra du rättade till det :tummenupp

Bra att du kopplade upp dator, då har du iaf chansen att själv se uppenbara fel.
Om 0% inte är noll hamnar bränslemappen i tokigt läge, särskillt om det rör sej om flera procent, så det var bra du rättade till det :tummenupp

Saken var den att det lät som en hög resonans från elektroniken när tändningen var på. Den var 004% eller vad det nu stod. Hur som helst..när jag kalibrerade så försvann resonansljudet och den blev 0% istället.

Saken var den att det lät som en hög resonans från elektroniken när tändningen var på. Den var 004% eller vad det nu stod. Hur som helst..när jag kalibrerade så försvann resonansljudet och den blev 0% istället.
Var det med motorn igång du kalibrerade?
Kalibrering måste göras med motorn igång och vid drifttemp.

0,0*% kommer inte göra någon skillnad för bränslemappen, det är först när du närmar dej 1% som den tar 50/50 värde från 0%kolumnen och 2%kolumnen men bäst är om du har 0.0%vid 70graders motortemp :tummenupp

Strunt samma, upplever du att hojen går bättre nu så är det ju bra :)

Tack Ozzian!

Nej det var med tändningen endast tillslagen. Men den har aldrig gått dåligt..bara att det där irriterande rycket kommer då och då. Men jag hoppas det nu är borta.
:D

Tack Ozzian!

Nej det var med tändningen endast tillslagen. Men den har aldrig gått dåligt..bara att det där irriterande rycket kommer då och då. Men jag hoppas det nu är borta.
:D
har du möjlighet så kolla gärna med motorn igång och uppvärmd så det inte blir alldeles tokigt :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT