okej.
Kan man läsa felkoder i pc5an?
Man kan läsa originalstyrboxen med OBD2 om man gör en övergång från BMW till obd-kontaktstycke, gissar att du hittar mer information där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
okej.
Det korta svaret är nej, varken för PCVn eller för hojen.okej.
Ja det stämmer, grönt sken på power LED när tändningen slås på(*), när motorn är igång samt när dator anslutits till USB-uttaget.Det finns två lysdioder på själva pcn, om något är fel i själva kopplingskretsen borde inte någon av lysdioderna lysa rött eller så då? Power dioden lyser ju grönt när man slagit på tändningen medans den som heter "status" är släckt. Då är väl systemet okej eller?
Pratat med Turbo Andersson som tyckte jag skulle koppla ur pc5an och köra utan för att se hur den beter sig då. Frågan är bara hur jag kopplar ur den så jag ej sabbar något i installationen![]()
Det var faktiskt en bra frågaTack Ozzian!
Idiot fråga. Kan jag ej endast koppla bort pvc från batteriet o köra?![]()
Nja, det räcker nog att PCV är spänningssatt och det är den ju bara de få sekunder bränslepumpen går direkt efter att du vridit på tändningen, ingen lång tid att upptäcka fel på.
Motorn måste vara igång alltså för att man skall se om "status" lampan lyser och det är något som är fel va?
Jag provade nämligen att koppla ur en spridare och slå på tändningen. Men ingen röd lampa sa att något var fel.
Bra att du kopplade upp dator, då har du iaf chansen att själv se uppenbara fel.Jag kopplade in pc5an till datorn och kalibrerade gasen. Går ju ej att läsa några eventuella felkoder eller fel i den, men nu har jag varit ute på tre längre turer och inga tendenser till ryckig gång. Håller tummarna för att det var så simpelt som kalibrering av gas. Den var nämligen inte 0% när jag inte gasade.
Varför inte ta kontakt med Andersson Turbo igen för att få hans åsikt om det hela?
Bra att du kopplade upp dator, då har du iaf chansen att själv se uppenbara fel.
Om 0% inte är noll hamnar bränslemappen i tokigt läge, särskillt om det rör sej om flera procent, så det var bra du rättade till det![]()
Var det med motorn igång du kalibrerade?Saken var den att det lät som en hög resonans från elektroniken när tändningen var på. Den var 004% eller vad det nu stod. Hur som helst..när jag kalibrerade så försvann resonansljudet och den blev 0% istället.
har du möjlighet så kolla gärna med motorn igång och uppvärmd så det inte blir alldeles tokigtTack Ozzian!
Nej det var med tändningen endast tillslagen. Men den har aldrig gått dåligt..bara att det där irriterande rycket kommer då och då. Men jag hoppas det nu är borta.
![]()
har du möjlighet så kolla gärna med motorn igång och uppvärmd så det inte blir alldeles tokigt![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |