Powerbox, expansionsbox

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Undrar lite om en sådan skulle ge någon vettig effektökning? Vet att den ska sitta mellan förgasarnen och reedhuset, och att den ska ha en viss volym i förhållande till cylindervolymen. Hur räknar man utvolymen på denna box?

Är det andra saker man ska tänka på, som slangens tjocklek och längd? Känns lite jobbigt att göra hål i insugsgummit.. Är det möjligt att sätta någon form av distansplatta mellan reedhuset och insugsgummit som man sedan fäster slangen till boxen på? Eller blir det fel då om förgasaren sitter längre ifrån reedhuset och cylindern?

Många frågor, hoppas någon kunnig kan svara :)

Tjao flyttar du bak fuggen så får du en annan karaktär på motorn, till det toppigare, den kommer alltså senare.

Trodde din hade det original förresten, det har min TZR från 89 original, 87an hade det med. :3freak

Det sparar väl mer bensin än vad det ger effekt förmodligen.
Står det inget i boken du fick av mig om det?

NatoN skrev:
Undrar lite om en sådan skulle ge någon vettig effektökning? Vet att den ska sitta mellan förgasarnen och reedhuset, och att den ska ha en viss volym i förhållande till cylindervolymen. Hur räknar man utvolymen på denna box?

Är det andra saker man ska tänka på, som slangens tjocklek och längd? Känns lite jobbigt att göra hål i insugsgummit.. Är det möjligt att sätta någon form av distansplatta mellan reedhuset och insugsgummit som man sedan fäster slangen till boxen på? Eller blir det fel då om förgasaren sitter längre ifrån reedhuset och cylindern?

Många frågor, hoppas någon kunnig kan svara :)

Känns ganska onödigt att sätta en sån på 125cc efter vad jag fick reda på när jag hade samma planer som dig att skaffa en sån.

Saa tydligen sparar LITE LITE bensin och ge något bättre botten. Dock dom flesta svaren jag fick när jag pratade runt om sånna var att det verkade vara onödigt. Ger inget, sparar inget enligt som flesta.

EDIT: Hur lång slang och hur stor volym boxen ska ha räknar du ut med ett program, dock kommer jag inte på vad det heter nu.

EDIT 2: Det kan heta "Bimotion", dock inte 100%.

Last edited:
Det är en s.k. helmholtz-resonator. Tror inte du kan få till den utan bromsbänk
eller nåt instrument för att registrera tryckpulser i insuget.
Avstämningen beror på 'allt', volymen, längd o diameter på anslutningen.
Och ändrar du nåt i motorn får du göra om boxen oxå.

Vi har gafflat lite om den förut. Prova Sök.
/u

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing