Power Commander!!

Cbr XX

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
Forshaga
Hoj
Honda cbr XX super blackbird Som jag nyss sålt
Hallå...
Nån som har någon erfarenhet av denna produkt..
Hur mycket effekt ökning kan man räkna med?
behöver man effektsystem för att ha power commander??

Ha det så kul ute på vägarna....... :banana
 
Helsystem + PC3 = 5hk på min 600´a.
säkert mer på en 1000CC.

Dock är inte toppeffekt största vinsten med en pc3.

/N
 
Cbr XX skrev:
Hallå...
Nån som har någon erfarenhet av denna produkt..
Hur mycket effekt ökning kan man räkna med?
behöver man effektsystem för att ha power commander??

Ha det så kul ute på vägarna....... :banana

Helsystem och pc ger kanske ca 10 hk.
Utan annat system eller trim så har du inte så stor användning av pc.
 
Bara PC borde inte ge nåt, dom där japsen lr vad de nu är ganska duktiga på att mappa sina sprut från fabrik.

Varför programmerar man inte bara om orginalboxen? Är det ingen som vet hur man gör det?
 
Som jag fattat det så är det inte toppeffekten som är det "bästa" med Powercommander, utan hur effekten är upp till toppeffekt.

För att uttrycka sig amerikanskt så är det "powerdelivery" som man justerar, vilket innebär att man kan kompensera för svackor i effektkurvan och även hur snabbt som hojen svarar på throttel/gas förändringar.

Eftersom de flesta av oss inte spenderar all tid på fullgas så hjälper PC´n till med att se till att vi alltid har maximaleffekt i förhållande till gaspådrag. Exempelvis att man med 40% gaspådrag har 5 häst mer med PC än utan. Vid 100% gaspådrag så är det ju delvis annat som styr hur mycket effekt vi får.. Kubik, ventiler, luftfilter och annat.. Men även där hjälper PC´n till.

PCIII USB kan man justera luft/bränsleblandning med 250 RPM intervall, vilket innebär att man alltid har rätt luft/bränsle. Det finns nu också en gratis uppdatering som gör at man kan utnyttja PC´n som en form av accelerationspump (Snacka om förenklat...)

Här finns lite läsning.
http://www.hardracing.com/PCList.htm

EDIT
Lite från en Honda CBR1000XX ägare som satte PC på sin hoj
http://members.lycos.nl/marcelcbrxx/powercommander.htm
 
Last edited:
PCn ger noll i effektökning.

Däremot justerar du motorn precis som munstycken/nålar gör på förgasare.
PCn gör att du kan få ut ev effektökning av annat avgas och filter.

Med PCn kan du även fixa till mellanregistret som nästan alltid är skit från fabrik. Fabriksmappen är justerad för att möta kraven på buller, avgasvärden och bensinförbrukning dvs inte optimerad för effekt.
 
amullo skrev:
Som jag fattat det så är det inte toppeffekten som är det "bästa" med Powercommander, utan hur effekten är upp till toppeffekt.

För att uttrycka sig amerikanskt så är det "powerdelivery" som man justerar, vilket innebär att man kan kompensera för svackor i effektkurvan och även hur snabbt som hojen svarar på throttel/gas förändringar.

Eftersom de flesta av oss inte spenderar all tid på fullgas så hjälper PC´n till med att se till att vi alltid har maximaleffekt i förhållande till gaspådrag. Exempelvis att man med 40% gaspådrag har 5 häst mer med PC än utan. Vid 100% gaspådrag så är det ju delvis annat som styr hur mycket effekt vi får.. Kubik, ventiler, luftfilter och annat.. Men även där hjälper PC´n till.

PCIII USB kan man justera luft/bränsleblandning med 250 RPM intervall, vilket innebär att man alltid har rätt luft/bränsle. Det finns nu också en gratis uppdatering som gör at man kan utnyttja PC´n som en form av accelerationspump (Snacka om förenklat...)

Här finns lite läsning.
http://www.hardracing.com/PCList.htm

EDIT
Lite från en Honda CBR1000XX ägare som satte PC på sin hoj
http://members.lycos.nl/marcelcbrxx/powercommander.htm
Exakt de där gör väl även orginalboxen?
 
HanneZ skrev:
Bara PC borde inte ge nåt, dom där japsen lr vad de nu är ganska duktiga på att mappa sina sprut från fabrik.

Varför programmerar man inte bara om orginalboxen? Är det ingen som vet hur man gör det?

Det görs. Aprilia spottar ut ny programvara då och då. Det finns nu runt 4 closed loop och 4 open loop program att välja på. Olika egenskaper och nu även för olika 3e parts pipor.

Tror inte det räcker endå med olika etanolmängder och variationer på varje individ. Tryckregulatorer diffar också rätt mycket. Vet inte om spridarna diffar mycket men varför inte? Jag mätte upp min lufttempgivare. Inget vetenskapligt direkt men jag var tvungen att värma den rätt mycket för att få rätt värde. Vissa individer verkar funka bra och andra funkar sämre med stock-mappningen. Isåfall borde vissa ha nytta av en custom-mapp och andra inte.
 
Vad är det för elprylar du inte mätt upp på hojen nu... Hahaha :D :tummenupp
 
#Olsson# skrev:
Det görs. Aprilia spottar ut ny programvara då och då. Det finns nu runt 4 closed loop och 4 open loop program att välja på. Olika egenskaper och nu även för olika 3e parts pipor.

Tror inte det räcker endå med olika etanolmängder och variationer på varje individ. Tryckregulatorer diffar också rätt mycket. Vet inte om spridarna diffar mycket men varför inte? Jag mätte upp min lufttempgivare. Inget vetenskapligt direkt men jag var tvungen att värma den rätt mycket för att få rätt värde. Vissa individer verkar funka bra och andra funkar sämre med stock-mappningen. Isåfall borde vissa ha nytta av en custom-mapp och andra inte.
Fränit. Lite roligare att ha ny hoj då misstänker jag. Får hem cd-skivor där det står typ: Ny uppgradering! 10 hästar extra! :D
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top