Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Cbr XX skrev:Hallå...
Nån som har någon erfarenhet av denna produkt..
Hur mycket effekt ökning kan man räkna med?
behöver man effektsystem för att ha power commander??
Ha det så kul ute på vägarna.......![]()
Exakt de där gör väl även orginalboxen?amullo skrev:Som jag fattat det så är det inte toppeffekten som är det "bästa" med Powercommander, utan hur effekten är upp till toppeffekt.
För att uttrycka sig amerikanskt så är det "powerdelivery" som man justerar, vilket innebär att man kan kompensera för svackor i effektkurvan och även hur snabbt som hojen svarar på throttel/gas förändringar.
Eftersom de flesta av oss inte spenderar all tid på fullgas så hjälper PC´n till med att se till att vi alltid har maximaleffekt i förhållande till gaspådrag. Exempelvis att man med 40% gaspådrag har 5 häst mer med PC än utan. Vid 100% gaspådrag så är det ju delvis annat som styr hur mycket effekt vi får.. Kubik, ventiler, luftfilter och annat.. Men även där hjälper PC´n till.
PCIII USB kan man justera luft/bränsleblandning med 250 RPM intervall, vilket innebär att man alltid har rätt luft/bränsle. Det finns nu också en gratis uppdatering som gör at man kan utnyttja PC´n som en form av accelerationspump (Snacka om förenklat...)
Här finns lite läsning.
http://www.hardracing.com/PCList.htm
EDIT
Lite från en Honda CBR1000XX ägare som satte PC på sin hoj
http://members.lycos.nl/marcelcbrxx/powercommander.htm
HanneZ skrev:Bara PC borde inte ge nåt, dom där japsen lr vad de nu är ganska duktiga på att mappa sina sprut från fabrik.
Varför programmerar man inte bara om orginalboxen? Är det ingen som vet hur man gör det?
Fränit. Lite roligare att ha ny hoj då misstänker jag. Får hem cd-skivor där det står typ: Ny uppgradering! 10 hästar extra!#Olsson# skrev:Det görs. Aprilia spottar ut ny programvara då och då. Det finns nu runt 4 closed loop och 4 open loop program att välja på. Olika egenskaper och nu även för olika 3e parts pipor.
Tror inte det räcker endå med olika etanolmängder och variationer på varje individ. Tryckregulatorer diffar också rätt mycket. Vet inte om spridarna diffar mycket men varför inte? Jag mätte upp min lufttempgivare. Inget vetenskapligt direkt men jag var tvungen att värma den rätt mycket för att få rätt värde. Vissa individer verkar funka bra och andra funkar sämre med stock-mappningen. Isåfall borde vissa ha nytta av en custom-mapp och andra inte.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |