Power Commander

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
No bike at this time...
Tjena bikers,

Jag funderar på att tuna min K5 lite och har väl redan bestämmt mig för Slip-on (Yoshimura kort) + Sportfilter som grund.
Nu råder tvekan om jag skall också passa på att installera PCIII eller inte. Jag kör ingen bana (än så länge) utan mestadels gata.
Är det värt att lägga pengar på PCIII i mitt fall eller? Kommer jag märka någon markant skillnad? enligt deras hemsida så ökar det bara 1-2 hp vilket är ganska lågt om jag får säga...

Vad tycker ni ? är det värt stålarna? :va

Tacksam för alla tips /M.:Bugar

Last edited:
Om du ändå ska göra de moddarna kan du lika bra få ut det mesta av dom! Slip-on ger ljud men luftfilter är ren effektmodifiering och utan pcIII så har du inte så mkt nytta av det!

Ska du ha ut en fin effektkurva så måste den även bänkas +ca 2000kr

Recept 1 dyrt men ger bra effekt
Helsystem
Ev filter
PC3
Bänkning

Recept 2 billigt
Bara slipon (för ljudet samt utseende) + kontroll av Lambda

Recept 3 Sänker varvtiderna på bana
Öhlins / WP m.fl bakdämp
Willbers gaffelkit
Justerbar styrdämpare typ Öhlins

Last edited:
Precis, att bara stoppa dit en PCIII är helt meningslöst, den i sig gör ingen som helst skillnad! :fakta Den gör bara att du kan finjustera tändning, sprut mm, och när du har gjort det, då får du effektökningen!

Bränsle vs luft

ok, tack för de värdefulla tipsen... :tummenupp
Om jag skulle gå halvägs med "slip on + filter" behöver/kan jag då ställa in bränsletillförslen manuellt eller måste jag ha Pc III för att göra det?
Ställer suzukiorginal systemet om sig efter ökad luftgenomförsel automatiskt kanske? (GSX-R 1000 K5)
Man har ju hört skröner om brända ventiler mm och man vill ju inte hamna där som sagt... :brinnerup
Vad gäller ?

Om jag skulle gå halvägs med "slip on + filter" behöver/kan jag då ställa in bränsletillförslen manuellt eller måste jag ha Pc III för att göra det?
Ställer suzukiorginal systemet om sig efter ökad luftgenomförsel automatiskt kanske? (GSX-R 1000 K5)
Man har ju hört skröner om brända ventiler mm och man vill ju inte hamna där som sagt... :brinnerup
Vad gäller ?

Du behöver en PC....

Vad gäller ?

Inget vidare med filter och slipon utan att feta upp sprutet lite, många hojar går sämre då dom går allt för snålt.

Vill du inte köpa dyr pc och mappa så kan man med en valfri suzukihandlares programvara feta upp blandningen lite på måfå... Men bänking och Pc är klart att rekomendera

Alla hojar, även med org avgas, mår bra av en mappning.

Med en shorty-burk och flödesfilter kommer hojen troligtvis gå lite sämre på låga varv och kanske även något tunnt på maxvarv.
PCn med mappning ger i sig ingen effektökning på pappret men du kommer få ett betydligt bättre register och gasrespons.

Enl min mening inget att snacka om, tryck dit en PC också när du ändå håller på.

Alla hojar, även med org avgas, mår bra av en mappning.

Med en shorty-burk och flödesfilter kommer hojen troligtvis gå lite sämre på låga varv och kanske även något tunnt på maxvarv.
PCn med mappning ger i sig ingen effektökning på pappret men du kommer få ett betydligt bättre register och gasrespons.

Enl min mening inget att snacka om, tryck dit en PC också när du ändå håller på.

Han kan ju även mappa in original styrbox med Yoshimura mappinstrument.

Givetvis. Finns även tex Teca.
Dessa är dock lite för grova i intervallerna. Yoshi-boxen ställer man tex endast i låg-, mellan- eller höga registret.

PCn ställer man i tätare intervaller (~300 rpm) samt trottelöppning dvs en mycket mer detaljerad mapp.

Givetvis. Finns även tex Teca.
Dessa är dock lite för grova i intervallerna. Yoshi-boxen ställer man tex endast i låg-, mellan- eller höga registret.

PCn ställer man i tätare intervaller (~300 rpm) samt trottelöppning dvs en mycket mer detaljerad mapp.

Jo visst e det så men som snikvariant funkar det iom att ha hade bara tänkt ett SO + filter.

En sak jag har reflekterat över på PC3 till hojar med 8 spridare är att PC endast påverkar 4, optimalt hade ju varit att alla 8 spridare skulle kunna justeras.

Jag pratade med Suzuki här nere och de sa i princip detsamma som ni. PC är bäst när det kommer till noggrannheten och i hela registret klart bäst.
De nämnde också snikvarianten då man bara fettar upp blandningen med 5% på orginalsystemet. (tyligen kan man förvälja 5%,10% osv)
Inte nån direkt presion men de hävdade att det räcker och går bra för många kunder. Tänkte prova och se iallafall....
Kan ju vara värt innan man plöjer ner 4 lakan eller hur?

De nämnde en nackdel med PCIII som jag inte kände till, eftersom den är så pass finjusterbar med lufttryck mm kan det orsaka problem om du varierar i höjd mycket under din körning?
Som jag tourar en heldel och vad finns det inte bättre än alperna på sommaren? De hävdade om du ställer in pc´n på 100m över havet så kan den inte arbeta på tex 1000 - 2000m över havet...
Någon som har råkat ut för detta fenomen och i så fall hur "ter" det sig?

Jo visst e det så men som snikvariant funkar det iom att ha hade bara tänkt ett SO + filter.

En sak jag har reflekterat över på PC3 till hojar med 8 spridare är att PC endast påverkar 4, optimalt hade ju varit att alla 8 spridare skulle kunna justeras.

Nja, labbat en del med Yoshboxen och inte helt övertygad. Som tillfällig lösning kanske men det är fortfarande lite för grovt. Sedan om man vill byta mapp av någon anledning så blir det mer meck igen. Att köpa in den till en hoj är inte försvarbart ekonomiskt.

4 eller 8 spridare spelar inte så stor roll om man kör mot lambdavärdet. Bara att öka eller minska i förhållande.

J
Någon som har råkat ut för detta fenomen och i så fall hur "ter" det sig?

Hojen har en lufttryckssensor som sköter det. Visst optimerar du hojen vid bänkningen för de förhållanden men AP-sensorn ställer fortfarande om. Hojen kommer fortfarande vara fullt körbar, i värsta fall går det något fetare.

Last edited:
4 eller 8 spridare spelar inte så stor roll om man kör mot lambdavärdet. Bara att öka eller minska i förhållande.

Jo vet att man kör mot lamdavärdet....
Men du kan inte påverka de sekundära spridarna med PC vilket hade varit mer optimalt vid högre trimningsgrad.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år