Power commander, R1 -07

  • Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Skummat inläggen men det låter ju lite som att TPSen skulle behöva sig en översyn... Den byttes på garantin och orsakade tomgångsproblem osv kan ju vara den.

Det du nämner är något som kallas för "Stalling problems" och är ett typfel på 07-08, Yamaha vet om det, men har inte vidtagit någon åtgärd. Att lämna in på verkstad hjälper inte då de inte vet vad som ska göras.
Här beskrivs en fungerande "Bonnlösning": http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=200203&highlight=07+throttle+sync&page=11 :tummenupp

Tråden har bytt innebörd en aning, lånade den igår för att få svar på de mapfrågor jag har ang PC3 på R1-07.

Så, är det någon som har ett förslag på en mapp som passar nedan specifikationer, gärna ett Dyno-jet-nummer. (det jag är orolig för är att den går för snålt) :va

Devil Master Slipon, kat-ersättare samt ett pipercross filter.
 
Kan ju tycka att det bör gå fetare :va

Om jag förstod rätt så kan jag ta tex:
"M22-036-515 European model Akrapovic open slip on and cat replacement, Stock or aftermarket air filter"

Ta den till en bänk är givet, är mest för att lära sig själv. :banana

Japp, det är en av de mappar som verkar lämpade för dina mods. Men som jag skrev tidigare. I mitt fall (med en R1 -06) så var det mestadels minustecken i varenda mapp. Jag tä'nkte att det nog hade sin logiska förklaring, och laddade in den mapp som bäst lämpade sig för mina mods. Sedan körde jag med den mappen i en vecka tills jag kom in hos Andersson. Jag hade AF-värden på ner runt 17,5, dvs ordentligt snålt. Nu funkade hojen riktigt bra ändå, och motorerna verkar inte lida av att köras väldigt snålt, men den vaknade till rejält när den fick fetare blandning.

I mitt fall var alltså originalmappen fetare än de mappar som rekommenderades av Powercommander. Så titta igenom mapparna som verkar rimliga (European model, full exhaust kan också funka). Ta en mapp som går fetare än original (alltså med mestadels plustecken i). Om du inte hittar någon sådan, så kör med originalmappen och ta det piano tills du kommit in hos Andersson.
 
Japp, det är en av de mappar som verkar lämpade för dina mods. Men som jag skrev tidigare. I mitt fall (med en R1 -06) så var det mestadels minustecken i varenda mapp. Jag tä'nkte att det nog hade sin logiska förklaring, och laddade in den mapp som bäst lämpade sig för mina mods. Sedan körde jag med den mappen i en vecka tills jag kom in hos Andersson. Jag hade AF-värden på ner runt 17,5, dvs ordentligt snålt. Nu funkade hojen riktigt bra ändå, och motorerna verkar inte lida av att köras väldigt snålt, men den vaknade till rejält när den fick fetare blandning.

I mitt fall var alltså originalmappen fetare än de mappar som rekommenderades av Powercommander. Så titta igenom mapparna som verkar rimliga (European model, full exhaust kan också funka). Ta en mapp som går fetare än original (alltså med mestadels plustecken i). Om du inte hittar någon sådan, så kör med originalmappen och ta det piano tills du kommit in hos Andersson.

Nu snackar vi bra svar, tack Steffo K! :banana
Ska läsa av vilken mapp som ligger i PC.n nu och kolla om jag hittar en fetare på PC.s hemsida, för liknande den utr som jag har.

Andersson i början av nästa vecka :)
 
Kollat igenom mappar och med lite Excellande så kan det konstateras följande:

No map: (M426-000) är värde 0
Stock: (M426-001) har samlat värde på: 1326
Acra full + open filter: (M426-007) har ett samlat värde på: 1378
EU Acra full + open filter: (M426-502) har ett samlat värde på: 940 :huvet

Leo Vince full (no insert) + open filter: (M426-508) har ett samlat värde på: 3854 !!! :yoparty

Dvs, Leomappen är snudd på 3 gånger så fet som Stockmappen.

Har sammanställt alla throttle-positioner tillsammans med alla angivna varvtal och fått dessa värden, vet inte om man "kan" mäta så med de bör sammanfatta en någolunda rättvisande bränsleökning/ minskning med olika mappar.

Hem och testa! :)
 
Kan ju tycka att det bör gå fetare :va

Om jag förstod rätt så kan jag ta tex:
"M22-036-515 European model Akrapovic open slip on and cat replacement, Stock or aftermarket air filter"

Ta den till en bänk är givet, är mest för att lära sig själv. :banana

Om du ska lära dig något så ska du vara med i bänkrummet,, leta mappar och lära sig är inte lätt.

Jag var hos Peter Andersson i Stockholm, där lärde jag mig att det var inte så lätt med mappar.
 

testa på och kom med kommentarer om den nu känns värre med den sista fetare mappen.

sen tror jag nog du ska kolla mer på fullgasvärderna och enbart jämföra dom.
det är ju dom som är intressanta eller hur?
alla andra throttle positioner skulle man ju kunna köra med org värderna eller är jag ute och cyklar?

eftersom du får så högt värde medLeo Vince full (no insert) + open filter mappen så kanske den är fetare vid halvgas än org?
det vill man ju inte ha..

är också inne på att skaffa PC till R1an och kommer då att köra med en färdig mapp i början.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top