Power commander, R1 -07

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Ni som kan det här med tuning via Power Commander, vad gör denna manick förutom att ge fler hästkrafter?

På min R1 07 så är registret ganska dåligt i början och det är lätt att få stopp om man inte gasar till ordentligt efter ett stopp. Trodde inte detta skulle existera när man uppgraderade till en 1000cc..

Har numera Devil Master slipon men det har inte förändrat karaktären på låga varv direkt. Men gud så gott det låter. Undrar nu om det är någon vits att slänga på en power commander på min hoj och därigenom få ett jämnare register samt bättre och lenare körning vid avslag/påslag av gasen?

En kompis påstår att våra R1 -07 har någon slags inbyggd power commander så på just våra hojar ger det ingen effekt alls. Någon som vet?

En pc3 ger INGA hk däremot så optimerar den bränslemängden efter din utrustning och därav får du en ökning av hk! Om du redan monterat slip-on så tror jag att du borde redan känna en förändring i botten- och mellanregistret en pc3 optimerar som sagt bara funktionen!

För att plocka ut så mycket hk ur så liten så kan du inte få något vrid på låga varv.

Überkill:
Du liksom jag var ju inne på R1-07 tråden och diskuterade runt några av dessa frågor.

Jag är inte övertygad om att PCIII åtgärdar själva felet då det verkar ligga i CPUns mjukvara, möjligen att det hjälper då du får möjlighet att ta bort lambdasonden i samband med nymappning då det kan vara lambdaregleringen som ställer till det.

Jag har loggat givare och kan se att motorstyrningen gör ingenting för att försöka kompensera tappad tomgång, ibland går den risigt och ibland dör den, samtliga gånger har trottelgivaren indikerat mindre spjällöppning än normalt, dvs den dödar sej själv.

Jag vet inte hur din hoj är men min kan gå riktigt bra över hela registret ibland men oftast inte.

Kom på att om jag kör motorn varm (ca 5-10 min) och i farten drar in kopplingen, vrider av tändningen i ett par sek och startar om så hjälper det mot både seg botten och dålig tomgång :tummenupp

Allvar? Hur fan kom du på detta?

Annars är det ju ett sätt pappa har berättat att de skrämde tanter med när han var liten hemma i Iran. De körde upp längst med några tanter, in med kopplingen och av med tändningen samtidigt som de drog i rullen några gånger, sedan på med tändningen igen och det small satan om motorcyklarna och alla hoppar till HE HE.

Men att detta ska behövas göras på det mest högteknologiska Yamaha har att komma med tycker jag är beklagligt.

Funderar på byte till K7 om några år... Vad säger du?:confused:

Annars är det ju ett sätt pappa har berättat att de skrämde tanter med när han var liten hemma i Iran. De körde upp längst med några tanter, in med kopplingen och av med tändningen samtidigt som de drog i rullen några gånger, sedan på med tändningen igen och det small satan om motorcyklarna och alla hoppar till HE HE.

Men att detta ska behövas göras på det mest högteknologiska Yamaha har att komma med tycker jag är beklagligt.

Det skall inte vara på det viset. Min går som en raket hela vägen och den går alltid lika bra. Använd garantin! Du byter ner dig om du går över till en K7:a, vill du lämna Yamaha så vänta isåfall till det dyker upp en bättre hoj. Kanske en K9 isåfall...

Men gör det av rätt orsak, du har ett fel på ditt exemplar, R1:an i sig är klockren!

/D

Byt till en K7á, klart bättre mos i spisen;) Har bara testat en R1 -07 och den var också seg i mellanregistret, samt dålig gasrespons. BTB ,fick inte du din fixad på garantin så att den blev bättre, verkar vara ett standardproblem med -07an??:confused:

Det funkar liksom inte så på en insprutningsmotor, iom att du bryter tändningen så slutar soppa att sprutas in i insugen och det blir ingen "smälleffekt".

F,ö skulle jag vilja se dej få till den manövern: kopplingen indragen (vänsternäven upptagen), full gas (högernäven upptagen), hur ska du stänga av tändningen då, med tänderna? :D

Jag antar att något resetas på något när alla parametrar är normala och ECUn får starta om på nytt(?)

Det funkar tyvärr inte för evigt utan man kan komma att behöva göra om det igen.

Byt till en K7á, klart bättre mos i spisen;) Har bara testat en R1 -07 och den var också seg i mellanregistret, samt dålig gasrespons. BTB ,fick inte du din fixad på garantin så att den blev bättre, verkar vara ett standardproblem med -07an??:confused:

Jag körde ca 120 mil utan några problem, därefter började den tjyvstanna om jag hade kört hårt (vilken man alltid gör) och sedan slog av abrubt på gasen. Hände kanske 1 gång av 20. Lämnade in den för att få detta åtgärdat och då jag fick tillbaks den gasade den av sig själv och var allmänt farlig. De bytte en massa prylar och därefter gick den som den var tänkt att gå. Utav bara helsicke! All elektronik är kul när det fungerar men visst, en Volvo 740 är betydligt mer driftsäker. Det är därför jag har en R1-07 för nöjes skull och en Volvo 740 som bruksbil :) .

Kanske förbättrar de 08:orna så att dessa barnsjukdommar försvinner. Annars har man ju garantin att luta sig mot...

K7:an och dess föregångare har bevisligen fina motorer, på topp skiljer det ca 1,8 hk mellan R1-07:an och K7:an. Inte mycket att orda om men det som jag tycker imponerar är att K7:ans motor saknar variabla insugstrattar men har trots det ett fint botten och mellanregister (K6:an ännu bättre).

/D.

....
Kanske förbättrar de 08:orna så att dessa barnsjukdommar försvinner. Annars har man ju garantin att luta sig mot...

K7:an och dess föregångare har bevisligen fina motorer, på topp skiljer det ca 1,8 hk mellan R1-07:an och K7:an. Inte mycket att orda om men det som jag tycker imponerar är att K7:ans motor saknar variabla insugstrattar men har trots det ett fint botten och mellanregister (K6:an ännu bättre).

/D.
Japp, det känns onekligen som Yamaha ville för mycket med motorn denna gången, släppte något som uppenbarligen inte verkar utprovat, reklamationerna i USA har säkert inte varit gratis.

Har börjat snegla på nya ZX10an som på papperet ser väldigt skoj ut men även det en "förstamodell" när det gäller motorstyrning (antispinn), får ta och lusläsa resensionerna.

Kawan är alla gånger roligare än vilken R1 som helst... Förhoppnignsvis inte så jävla tillrättalagd som Yamhamopederna är...

vilken map till hojen?

Lånar tråden:

Har en R1 -07
Utrustad med Devil Master Slipon, kat-ersättare samt ett pipercross filter.

Finns det någon mapguru som kan berätta vilken dyno-jet map jag ska läsa in? :rolleyes:

Ta den som liknar dina mods bäst om du vill, men jag skulle tro att den kommer att gå bättre med originalmappen än de ersättningsmappar som följer med. Kolla på en sådan mapp. I mitt fall var det i princip bara minustecken över hela registret vilket gör att hojen går ännu snålare. Jag vet inte hur de tänkte när de skapade de mapparna :o .

Kör originalmappen, och åk till någon med bromsbänk som kan justera in Powercommandern efter din motor.Sedan har du en hoj som går som få.

Ta den som liknar dina mods bäst om du vill, men jag skulle tro att den kommer att gå bättre med originalmappen än de ersättningsmappar som följer med. Kolla på en sådan mapp. I mitt fall var det i princip bara minustecken över hela registret vilket gör att hojen går ännu snålare. Jag vet inte hur de tänkte när de skapade de mapparna :o .

Kör originalmappen, och åk till någon med bromsbänk som kan justera in Powercommandern efter din motor.Sedan har du en hoj som går som få.

Kan ju tycka att det bör gå fetare :va

Om jag förstod rätt så kan jag ta tex:
"M22-036-515 European model Akrapovic open slip on and cat replacement, Stock or aftermarket air filter"

Ta den till en bänk är givet, är mest för att lära sig själv. :banana

En pc3 ger INGA hk däremot så optimerar den bränslemängden efter din utrustning och därav får du en ökning av hk! Om du redan monterat slip-on så tror jag att du borde redan känna en förändring i botten- och mellanregistret en pc3 optimerar som sagt bara funktionen!
Nja, en PC i sig gör inte ett bövla dyft åt vare sig effekt eller kurva. Den är bara ett verktyg, en piggybackstyrning, för att kunna justera/optimera sprut och tändkurva. Dvs utan bänkning och justering så är det ingen som helst skillnad med/utan PC! :fakta

Nja, en PC i sig gör inte ett bövla dyft åt vare sig effekt eller kurva. Den är bara ett verktyg, en piggybackstyrning, för att kunna justera/optimera sprut och tändkurva. Dvs utan bänkning och justering så är det ingen som helst skillnad med/utan PC! :fakta

Alldeles riktigt.

De färdiga mapparna är inte heller gjorda för vårat klimat eller bränsle så dom är inte alls optimerade för våra hojar.
Optimering i bänk för den specifika hojen kommer ta bort de mesta problemen om det inte är något galet på vägen men det hittar man och kan åtgärda.

I nuläget är det inte effekten jag är ute efter utan snarare att vara säker på att "rätt" map ligger i PC3.an för den utr som sitter på hojen. Vill inte riskera att den går snålt. Hojen är nyinköpt och det verkade råda lite okunskap runt mapen. :confused:

Blir till att plugga in Laptopen och kolla aktuell mapp, hur många minus det är.

Ingen som har ett mappart nummer hos Dyno-jet att rekommendera? :Bugar

EDIT: Den ska in hos Andersson för mappning

Last edited:
Skummat inläggen men det låter ju lite som att TPSen skulle behöva sig en översyn... Den byttes på garantin och orsakade tomgångsproblem osv kan ju vara den.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon