Power Commander -ett måste??

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sitter och letar helsystem till Busan och kollade lite priser med en av Stockholms större Suzuki ÅF. "Ja systemet kostar si och så men sen måste du ju ha Power Commander också...annars har du inte en chans att ställa in sprutet, hur många gånger du än bänkar. Så är det på alla Suzuki..." :confused:

Har alltid haft andra rör, såväl slipon som helsystem, på mina hojar utan PC (so far). Och ett antal bänkningar senare har jag aldrig haft något strul med fel luft/bränsleblandning.

Inser att PC + öppet filter är en bra investering om man ändå lägger 20k på rör men är det verkligen nödvändigt för att hojen ska gå optimalt?

För att den ska gå optimalt så måste du bänka, dock kan dom väl fortfarande justera insprutet med yoshibox, utan pc.

Men det går ju fortfarande att köra utan pc eller justering.

För att den ska gå optimalt så måste du bänka, dock kan dom väl fortfarande justera insprutet med yoshibox, utan pc.

Men det går ju fortfarande att köra utan pc eller justering.

Ok. I min värld är det så att sätter du på andra rör så ska hojen mappas efter det. Och det gör man i en bänk.

Killen jag snackade med påstod att bara en bänkning var värdelöst "du får ut en kurva, va ska ru göra med den då? Då måste ju ha en PC för att justera sprutet..." Nog fan måste en Dynobänk vara mer än ett dyrt löpband för hojar, visst måste det gå att ställa om sprutet med programvaran i bänken eller?

Busa 08 har ett adaptivt insprutningssystem som fungerar bra tillsammans med helsystem utan PC III. Jag har PC III på Busa 08 men kan inte säga att den gör märkbar nytta varken när jag kör själv eller i bänk, lite mer linjär effektkurva erhålls dock men knappast något som märks och hojen går inte för magert utan PC III, det har många kunnat påvisa med bänkningar. Hoppas du inte övertygas av det jag säger utan istället väljer att PC IIIan billigt av mig om du vill, sänd PM i så fall :)

Du kan köpa ett helsystem som t.ex. Yoshi R-77 och ha det hemma för under 10 kkr från www.motomummy.com

Alternativ till PC III som egenligen är intressantare är Bazzaz Fuel Control Unit http://www.bazzazperformance.com/

och AFR tuner http://www.afrtuner.com/

Den senare justerar kontinuerligt bränsle/luft-blandningen till önskat värde när du kör, en bänkning och PC III ger en "optimal" inställning för det förhållande som gällde vi bänkningen, inget annat. PC III är troligen på utgående nu när mer moderna lösningar tar över.

Last edited:
Busa 08 har ett adaptivt insprutningssystem som fungerar bra tillsammans med helsystem utan PC III. Jag har PC III på Busa 08 men kan inte säga att den gör märkbar nytta varken när jag kör själv eller i bänk, lite mer linjär effektkurva erhålls dock men knappast något som märks och hojen går inte för magert utan PC III, det har många kunnat påvisa med bänkningar. Hoppas du inte övertygas av det jag säger utan istället väljer att PC IIIan billigt av mig om du vill, sänd PM i så fall :)

Du kan köpa ett helsystem som t.ex. Yoshi R-77 och ha det hemma för under 10 kkr från www.motomummy.com

Alternativ till PC III som egenligen är intressantare är Bazzaz Fuel Control Unit http://www.bazzazperformance.com/

och AFR tuner http://www.afrtuner.com/

Den senare justerar kontinuerligt bränsle/luft-blandningen till önskat värde när du kör, en bänkning och PC III ger en "optimal" inställning för det förhållande som gällde vi bänkningen, inget annat. PC III är troligen på utgående nu när mer moderna lösningar tar över.

Ok tack för infon. Men nog är det jävligt märkligt av handlaren att hävda att PC3 inte är en option utan ett absolut måste tillsammans med helsystem?

Haha..ok...vad ska du ha för din PC3? Har du annat luftfilter också?

Ja har sett R-77 för under 7000 SEK (handlaren ifråga ska 15700 SEK + montering och mappning + PC3 då såklart...:rolleyes: ) även om jag är mest sugen på nya R-55. Vi får se vad det blir.

Nog fan måste en Dynobänk vara mer än ett dyrt löpband för hojar, visst måste det gå att ställa om sprutet med programvaran i bänken eller?

Dynobänk är bara ett dyrt löpband för cyklar. Där finns ingen funktinalitet att flasha om ECU i cykeln utan den bränslemappen är fast.

Dynobänk är bara ett dyrt löpband för cyklar. Där finns ingen funktinalitet att flasha om ECU i cykeln utan den bränslemappen är fast.

Ok...så alla som bänkat sina hojar med nya rör (utan PC) för att få optimal blandning, de är alltså lurade??

Har som sagt aldrig haft PC men både slipon och helsystem...har aldrig haft något knas med blandningen...är det bara en tillfällighet då att mina rör funkat med sprutets originalmapp?

Ok...så alla som bänkat sina hojar med nya rör (utan PC) för att få optimal blandning, de är alltså lurade??

Har som sagt aldrig haft PC men både slipon och helsystem...har aldrig haft något knas med blandningen...är det bara en tillfällighet då att mina rör funkat med sprutets originalmapp?

Bara så att inte några missförstånd uppstår, Power Commander används på hojar med insprutning. Om det är en förgasarhoj som har lämnats in så kan det ju mycket väl har justerats mha andra nålar osv vid bänkningen.

Har du en sprutcykel och bara bänkar så är det enda som händer att du mäter effekten. Ingen jsutering sker detta då original ECU inte stödjer att flashas om utan man behöver tilläggselektronik typ PCIII för detta.

Har du en sprutcykel och bara bänkar så är det enda som händer att du mäter effekten. Ingen jsutering sker detta då original ECU inte stödjer att flashas om utan man behöver tilläggselektronik typ PCIII för detta.

Jag har lämnat in hojarna (sprut) för ommappning när jag bytt från originalsystem till utbytesrör med den uttalade önskan att jag inte vill ha något knas med bränsle/luftblandningen. Idag var första gången någon påstod att en PC3 är ett måste när man byter rör.

Bara så att inte några missförstånd uppstår, Power Commander används på hojar med insprutning. Om det är en förgasarhoj som har lämnats in så kan det ju mycket väl har justerats mha andra nålar osv vid bänkningen.

Ok...bra point. Jag snackar spruthojar såklart :tummenupp

Last edited:
Jag har lämnat in hojarna (sprut) för ommappning när jag bytt från originalsystem till utbytesrör med den uttalade önskan att jag inte vill ha något knas med bränsle/luftblandningen. Idag var första gången någon påstod att en PC3 är ett måste när man byter rör.

Original ECU stödjer inte omprogrammering utan mappen som ligger i från fabrik är den enda som finns.

Suzuki erbjuder dock möjlighet att justera hela bränslemappen i höjdled så att den rikar/magrar över hela registret men detta är en nödlösning och inte en mappning.

Original ECU stödjer inte omprogrammering utan mappen som ligger i från fabrik är den enda som finns.

Suzuki erbjuder dock möjlighet att justera hela bränslemappen i höjdled så att den rikar/magrar över hela registret men detta är en nödlösning och inte en mappning.

Och det här gäller enbart Suzuki?

Ok. I min värld är det så att sätter du på andra rör så ska hojen mappas efter det. Och det gör man i en bänk.

Killen jag snackade med påstod att bara en bänkning var värdelöst "du får ut en kurva, va ska ru göra med den då? Då måste ju ha en PC för att justera sprutet..." Nog fan måste en Dynobänk vara mer än ett dyrt löpband för hojar, visst måste det gå att ställa om sprutet med programvaran i bänken eller?

Killen du snackade med har ganska rätt men kanske överdrev något på en punkt. Han har rätt i att en "bänk" är värdelös för ingrepp i EFI. Programvaran i bänken har inget med det att göra. Inte ens mätning av avgaser anses alltid vara en del av en "bänk".

Dock är inte en PC absolut nödvändig – särskilt inte på en Suzuki – under förutsättning att någon har utrustning för att göra ingrepp och att de klarar använda prylarna etc. Det är ganska ovanligt bland de som har bänkar.

En tredje grej är att man kan inte generellt säga att ommappning ALLTID är nödvändigt. Ofta är det det dock. Det beror på hur stor grad av "fel" man accepterar och var och när etc. Det beror såklart också på hur noggran man är.

Ytterligare en sak som du skriver är att man mappar i bänk. Så är det självklart inte. Man mappar utan bänk (om man vill).

(Allt som Boris JR skriver stämmer bra ifall du är tveksam.)

vad för hojar??

SP1 -00 (Akra helsystem)
FZ6 -04 (Devil slipon)

och Busan står på tur när den får nya pipor

Min poäng är att jag vill ha optimal bränsle/luftblandning även med ett Yoshi helsystem men utan att behöva lägga 3500 SEK på en PC3. Det har varit möjligt tidigare...trodde jag...:confused:

SP1 -00 (Akra helsystem)
FZ6 -04 (Devil slipon)

och Busan står på tur när den får nya pipor

Min poäng är att jag vill ha optimal bränsle/luftblandning även med ett Yoshi helsystem men utan att behöva lägga 3500 SEK på en PC3. Det har varit möjligt tidigare...trodde jag...:confused:

Jag har också reagerat på att många "bänkar" sina hojar, dvs bänk-kör dom.

Att "bänka" utan att justera är ju totalt värdelöst, visst man får en hk-siffra på ett papper, men den säger ju ingenting i sig själv, eftersom alla bänkar visar olika och ingen vet om någon av dom visar rätt...

Om jag bänkar min hoj i en bänk som säger att den har 1000hk från början och 1100 efter byte av avgassystem så vet jag ju att jag har ökat 10%, sen att siffrorna är åt helvete fel är en annan sak.

Jag går ju inte runt och sprätter med hängslena och säjer att "sliponet gav 100hk" jag säger att det gav ca 10%

Ok tack för infon. Men nog är det jävligt märkligt av handlaren att hävda att PC3 inte är en option utan ett absolut måste tillsammans med helsystem?

Haha..ok...vad ska du ha för din PC3? Har du annat luftfilter också?

Ja har sett R-77 för under 7000 SEK (handlaren ifråga ska 15700 SEK + montering och mappning + PC3 då såklart...:rolleyes: ) även om jag är mest sugen på nya R-55. Vi får se vad det blir.

Du har PM på pris för PC III inkl. mappning till Busa 08. Jag kör med Pipercross luftfilter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT