Power commander eller fuel controller för fetare blandning?

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har köpt helsystem till min 690 Duke. Hojen är från 2018 och har därmed 'låst' ECU.
Jag vill inte riskera att få skadligt tunn soppablandning. Jag vill såklart inte få sämre prestanda än original, men samtidigt jagar jag absolut inte effekt. Att hojen ska må bra är mitt mål. Har nu tre alternativ. Har fått olika info från olika handlare så jag lyfter frågan här.

Alternativ 1: Akra Evo mapp från handlare. Billigaste alternativet som enligt en handlare ska ge något fetare blandning. En annan handlare påstod att hojen skulle visa diverse felkoder om mappen läses in utan övriga ändringar som Evo-kittet medför.

Alternativ 2: Fuel controller. Manuellt och på känsla lura ECUn att feta på blandningen. Aktuella controllern har massor av nöjda kunder och är tillverkad av en kille som verkar ha gedigen erfarenhet.

Alternativ 3: Power commander och bänkning. Det överlägset dyraste alternativet. Borde också vara det bästa för att hojen ska gå optimalt.

Någon som har erfarenhet av ett eller flera av ovanstående alternativ? I teorin verkar fuel controller vara precis det jag letar efter och det jag är mest nyfiken på.
 
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.
 
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.

Frågan är vad TS tycker är rätt ? Och vad KTM har optimerat ?

Air/Fuel ca 16:1 för låg bränsleförbrukning

Air/Fuel ca 14.7:1 för låg utsläpp av kolväten, kväveoxider och kolmonooxid

Air/Fuel ca 13:1 för hög motoreffekt och ett bra samband mellan gashand och vridmoment oavsett varvtal ?
 
Last edited:
Hej

Pc och bänk blir bäst för dig finns ju en duktig mappare i Upplands Väsby som jag rekar. Rent generellt skulle jag råda dig att sälja hojen innan ev problem kommer :tummenupp
 
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.

Har KTM closed loop bränslestyrning i hela registret i sina nyare modeller (tidigare har det inte varit så och generellt är det mycket få tillverkare som använder det, förutom BMW som har haft det flera av sina modeller)? Om nej, så kommer blandningen bara att justeras på dellast och inte fullgas där det är som mest kritiskt.
 
Har KTM closed loop bränslestyrning i hela registret i sina nyare modeller (tidigare har det inte varit så och generellt är det mycket få tillverkare som använder det, förutom BMW som har haft det flera av sina modeller)? Om nej, så kommer blandningen bara att justeras på dellast och inte fullgas där det är som mest kritiskt.

KTM kör fortfarande med en closed och en open loop. På min 690 åtminstone. Fuel controllern jag är intresserad av har en statisk hårdvara som lurar closed och en justerbar som lurar open. Många har bra erfarenheter och jag letade väl mest om nån här har använt liknande system och kunde dela erfarenheter.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top