Power commander, behöver jag o2 eliminator alt o2 controller?

Ska prova och koppla bort sensorn idag, och se om nån lampa tänds, har även letat efter en o2 eliminator i fall jag behöver köpa och det finns ingen återförsäljare av dom 4jag ringt idag dom har till denna cykel. Men det finns på eBay.. Tycker det är skumt att ingen i Sverige säljer det när dom säljer PC till denna modell.

Det är nog mer okunskap.
Mappar du hojen optimalt i bänk så vill du inte sen koppla in syresensorn (lambdasonden) som säkert jobbar adaptivt mot ECU och ändrar bränslekurvan efter en tid som gör att din mapp i Pc5'an inte längre stämmer, den får plötsligt ändrade förutsättningar.

De flesta hojar tänder en felkod om du sonika bara koppla bort syresensorn och åtgärden då är att ECU använder en "take med home" bränslekurva, förstör hela bränslemappen som din PC5'a är mappad mot att förändra. Brukar ofta uppleva som att hojen är ryckig på låga varv (av och på känsla) samt att du såklart inte får ut rätt effekt.

Bort med Lambdan och montera en O2 eliminator.

Ring Moto Speed , dom kan ge dig rätt svar om du vill vara säker.

Last edited:
Har ringt motospeed dom sa att jag inte behöver eliminator. Har prata med mcweb där pc'n är beställd, motospeed, mc varuhuset Sthlm. Ingen jag pratat med säljer den ingen säger att den behövs mer än han som ska mappa sen. Mcweb kontaktade även sin återförsäljare som jag antar är PC själv och det behövs inte enligt någon bara enligt mapparen.. Därav min förvirring

Last edited:
Kollade just i manualen och O2sensorn ÄR eluppvärmd (4-kablar).
Yamahas standardfelkod för O2sensor (24) finns i felhanteringssystemet MEN
om det uppstår ett fel så ska den inte larma ut det via displayen, alltså borde det inte behövas eliminator.

Gör som du tänkt, koppla ur sensorn, starta och se om det tänds Check Enginelampa + felkod 24 i displayen, gör det inte det så är det bara att gå vidare :tummenupp

Not: Har kört med urkopplad sensor på R1an i många år (~8000mil) och en gång har det faktiskt hänt att Error code 24 kom upp under körning, återställde den och sen har det inte hänt någon mer gång..

Bifogat

• XJ6.jpg
    XJ6.jpg
    40.8 KB · Visningar: 41
Har ringt motospeed dom sa att jag inte behöver eliminator. Har prata med mcweb där pc'n är beställd, motospeed, mc varuhuset Sthlm. Ingen jag pratat med säljer den ingen säger att den behövs mer än han som ska mappa sen. Mcweb kontaktade även sin återförsäljare som jag antar är PC själv och det behövs inte enligt någon bara enligt mapparen.. Därav min förvirring

Isåfall ska du inte behöva en eliminator, MotoSpeed ger dig garanterat rätt svar vad som gäller för just din hoj.

Lycka till :tummenupp

Hej
På min PC V var det en eliminator med, men det stod inget om det på lådan.
Vänta tills du får den och sen märker du vad du ska fortsätta med.
Ingen idé att stressa upp sig innan ��
Ha de gött o lycka till!.
Fahlgren

Hej
På min PC V var det en eliminator med, men det stod inget om det på lådan.
Vänta tills du får den och sen märker du vad du ska fortsätta med.
Ingen idé att stressa upp sig innan ��
Ha de gött o lycka till!.
Fahlgren

Det skiljer lite från låda till låda
pc-v 22-006(R1) innehåller:
1 Power Commander
1 USB Cable
1 CD-ROM
1 Installation Guide
2 Power Commander Decals
2 Dynojet Decals
2 Velcro
1 Alcohol swab
1 Posi-tap
1 O2 optimizer

Jag kikade in o kollade vad för grejjor en pc 22-008(för det var väl en sån du beställt?) innehåller:
1 Power Commander
1 USB Cable
1 CD-ROM
1 Installation Guide
2 Power Commander Decals
2 Dynojet Decals
2 Velcro
1 Alcohol swab

På vissa nyare system är det inte bara ev felkod att ta hänsyn till, på några är man tvungen att lura ECUn att där finns en O2-sensor annars kommer AFR att åka mellan 13.5 och 15 i closed loop och det går inte att kompensera för med PCV.

Därför levereras det med O2 optimizer till de modeller som behöver det, den skickar då en signal till ECUn att AFR är 13.6 (eller om man önskar annat värde så kan Dynojet ordna det).
Det går även att avaktivera genom att flasha om ECUn hos t,ex ECUnleached och liknande firmor.. :tummenupp

Mailade dynojet/power commander support och fick detta svar. You should be able to just unplug it. There is no need for an eliminator.

Let me know if you have any further questions.

Regards,

Chris Kelly
Dynojet Research Inc.
2191 Mendenhall Dr. Suite 105
North Las Vegas, NV 89081
1-800-992-4993

Kopplat ur lambdan och AIS kontakten samt pluggat slangarna. Inga varningslampor tändes och pc'n är inkopplad. Bör jag även koppla in pc'n till hastighetssensorn? det är tillval står det i instruktionerna.

Back