Postväxel.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Börjar närma sig en ny hoj nu.

Har förstått att postväxel is da shit.. men hur går man tillväga egentligen?
Alltså, om jag kommer med en postväxel med säljarens namn på. Är det bara han som kan hämta ut den då? Dessutom, hur ser en postväxel ut?
Kan han lita på mig när jag ger den till honom att han verkligen får ut pengarna som står på postväxeln?

Det bästa är ju om man går till banken tillsammans och flyttar från konto till konto. Men alla vet ju att bankens öppettider och allt annat sällan passar ihop.

Tips mottages gärna... :)

Du skriver den på dig själv, sen vid säljstunden så skriver du att du överlåter postväxeln till köparen (namn) och du skriver under.

Swedie skrev:
2223027 Du skriver den på dig själv, sen vid säljstunden så skriver du att du överlåter postväxeln till köparen (namn) och du skriver under.

Allright.. Men kan säljaren lita på postväxeln då? :va

Red skrev:
2223014 Börjar närma sig en ny hoj nu.

Har förstått att postväxel is da shit.. men hur går man tillväga egentligen?
Alltså, om jag kommer med en postväxel med säljarens namn på. Är det bara han som kan hämta ut den då? Dessutom, hur ser en postväxel ut?
Kan han lita på mig när jag ger den till honom att han verkligen får ut pengarna som står på postväxeln?

Det bästa är ju om man går till banken tillsammans och flyttar från konto till konto. Men alla vet ju att bankens öppettider och allt annat sällan passar ihop.

Tips mottages gärna... :)

De flesta har ju internet och internetbank. Om du köper hojen hemma hos han för över pengarna på hans dator. Inget krångel och han ser att pengarna är dragen från ditt konto och på väg till hans konto. Så gjorde jag sist iallafall. Postväxel funkar det med skriv den i ditt namn. Sen skriver du bara en underskrift på baksidan.

Red skrev:
2223030 Allright.. Men kan säljaren lita på postväxeln då? :va

Ja om han inte är en idiot.. det är ju säkrare och smidigare för båda.. sen behöver ha inte skicka in regbeviset innan han löst ut postväxeln..

Last edited:
Boman skrev:
2223036 De flesta har ju internet och internetbank. Om du köper hojen hemma hos han för över pengarna på hans dator. Inget krångel och han ser att pengarna är dragen från ditt konto och på väg till hans konto. Så gjorde jag sist iallafall. Postväxel funkar det med skriv den i ditt namn. Sen skriver du bara en underskrift på baksidan.
Internetbank is Da Shit!
Det har jag kört vid alla fordonsaffärer, funkar ju kanoners. :tummenupp

Boman skrev:
2223036 De flesta har ju internet och internetbank. Om du köper hojen hemma hos han för över pengarna på hans dator. Inget krångel och han ser att pengarna är dragen från ditt konto och på väg till hans konto. Så gjorde jag sist iallafall. Postväxel funkar det med skriv den i ditt namn. Sen skriver du bara en underskrift på baksidan.

Ah fan.. det där var ju rätt smart ju med att göra transaktionen så han ser.
Tänkte på att ett internetkvitto kanske inte är tillräckigt pålitligt... :gnissla

Tack! :tummenupp

Red skrev:
2223062 Ah fan.. det där var ju rätt smart ju med att göra transaktionen så han ser.
Tänkte på att ett internetkvitto kanske inte är tillräckigt pålitligt... :gnissla

Tack! :tummenupp

Lycka till med affärerna :tummenupp

Boman skrev:
Finns risk för att det är låst till max 25.000:- per rullande 7-dagarsperiod...

Red skrev:
2223030 Allright.. Men kan säljaren lita på postväxeln då? :va

då banken skriver ut en postväxel så försvinner pengarna eller låses från dennes konto.

Som när man betalat något, summan har dragit från det disponibla beloppet

:fyllisar :fyllisar

morlock skrev:
2223155 Finns risk för att det är låst till max 25.000:- per rullande 7-dagarsperiod...

Gjorde nyligenmc köp med en överföring på 28000 hemma hos säljaren och det gick direkt ,,inget krångel.

så ska jag göra vid alla mina fortsatta fordonsaffärer

JaDeM skrev:
2223191 Gjorde nyligenmc köp med en överföring på 28000 hemma hos säljaren och det gick direkt ,,inget krångel.

så ska jag göra vid alla mina fortsatta fordonsaffärer
Beror väl på vilken bank man har, eller hur kontot är upplagt. För övrigt äger banktransaktioner via nätet, nätbanker är det bästa som hänt på senare år. :yoparty

Red skrev:
2223014 Börjar närma sig en ny hoj nu.

Har förstått att postväxel is da shit..
Jag har tidigare alltid använt postväxel vid fordonsaffärer, men efter att köpt en bil av en bankchef, har jag blivit mer tveksam till dessa. Han accepterade endast kontanter, då han tyckte inte att bankväxel inte var tillräckligt säkert (ur säljarens perspektiv). Men om säljaren accepterar bankväxel är det inga problem.

TAPPA inte bankväxeln, gör du det får du antagligen vänta ett år tills du får tillbaka pengarna (Dock bättre än att tappa bort kontanter).

Om ni gör överföring via tele/internet-bank (vilket är smidigast), kräver dem flesta att ni har samma bank, så att överföringen sker på direkten (jag accepterar iaf inte att vänta på överföringen ett par dagar).

Lycka till med köpet!//Emil

Postväxel och internetbank är klockrent! Tillförlitligt å inge krångel...

Det bästa vid överföring via internetbank är om man har samma bank så att man ser att kosingen trillat in på sitt egna konto.

Kontanter, tänk på att du ska ha ett uttags kvitto från den andre personens bank iaf i Sthlm annars vill de gärna tro att det är pengatvätt vid ett stort belopp utan kvitto.

Om jag ska sälja hojen, och köparen kommer med en postväxel i pant (ställd på sig själv) för att få provköra, och klotar. Då står jag ju där med en värdelös postväxel, eller? Ett jäkla gissel det här med provkörningar...

Måste ju säga att jag föredrar att handla/handlas i kontanter även om det blir bök med bankbesök efteråt +postväxel ger mindre förmån för sista minuten prut från köparens sida, kan iofs ta den på ett par tusen lägre än det egentliga priset men jag föredrar att locka säljaren med en stor FET hög med 1000 lappar :)

Själv har jag kört med internetbank när jag köpte den senaste. funkar bra när man har samma bank iaf.

Med postväxel har jag fått rekomenderat att man tar med sig en del av summan i cash ifall man vill pruta lite. Säg att Säljaren begärt 40papp så kan man ta med sig en postväxel på 35 och resten cash så är det lättare att pruta sedan.

edit: såg nu att det var nämnt i inlägget ovan prexis.

jag har gjort mina 2 hoj köp med kontanter..
för första gången så hade jag en postväxel och hade hunnit halvvägs då jag ringde och sa att jag va på g och han frågade om jag hade pengar med mig.. ja visst sa jag... har en postväxel... jaha sa killen hur vet jag att den e äkta då.. de finns ju ingen möjlighet att jag kan kolla upp den.. ( bode på landet och de va helg) ja men den e ju utskriven av banken och under teknad och allt.. nee de litade han inte på så de va bara att åka hem och växla in den till cash o ha med sig... så när jag köpte fzren så tog ja me mig cash trotts att de va en butik jag köpte den på för att slippa strul

NigHtHawK skrev:
2281088 jag har gjort mina 2 hoj köp med kontanter..
för första gången så hade jag en postväxel och hade hunnit halvvägs då jag ringde och sa att jag va på g och han frågade om jag hade pengar med mig.. ja visst sa jag... har en postväxel... jaha sa killen hur vet jag att den e äkta då.. de finns ju ingen möjlighet att jag kan kolla upp den.. ( bode på landet och de va helg) ja men den e ju utskriven av banken och under teknad och allt.. nee de litade han inte på så de va bara att åka hem och växla in den till cash o ha med sig... så när jag köpte fzren så tog ja me mig cash trotts att de va en butik jag köpte den på för att slippa strul

Postväxel ska va undertecknad av två personer på banken till och börja med
det finns ngn bank som bara begär en persons underskrift men då står det väldigt tydligt ! Ang provkörningsprocedur om ngn har en postväxel skriven på sig själv och vill provköra så skriver han bara över den på ägaren av hojen och är provkörningen inte till belåtenhet så gör ni en överlåtelse igen tillbaka! Det går och göra så många ggr som papperet på växeln räcker till.... :)

Tagit emot postväxlar i 15 år på mitt jobb..... VIKTIGASTE att den är underskriven av två som sagt, undantaget är det jag skrev tidigare...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT