Boris skrev:2589353Precis
Då det inte är min moral så kan jag meddela att du har ingen som helst anledning att hävda att du har kvar kvittot. Hunden åt upp det, så enkelt är det. Då är det Posten som ska ta fram sina sparade uppgifter, kan de inte hitta det så är det dem som blir ersättningsskyldiga.
En kompis råkade ut för exakt samma situation men med DHL istället. De ville att han skulle visa kvittot på varorna som han tog emot, något han inte kunde göra då han aldrig betalade för dem trots att det var efterkrav. Då bad DHL om att han skulle vara så vänlig att betala, vilket han inte gjorde. Vips, så blev DHL några tusenlappar fattigare och säljaren fick sina pengar.
Så du behöver inte oroa dig över att nån stackare i tyskland itne får sina pengar då postförskott är en tjänst som Posten utför och även tar betalt för och ska således hålla sin del av avtalet. Sen att det kan falla genom stolarna ibland är inget man kan lägga över på vare sig säljare eller köpare.
Så är du ful så ringer du posten och hävdar vänligt men bestämt att du faktiskt hade ett kvitto men att det nu är försvunnet.
Är du ärlig däremot så ber du om ursäkt och betalar.
Och litar du inte på mig så ringer du en ombudsman på måndag för att få det svart på vitt så att säga.