Portningsfunderingar

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Tjo!
Har portat lite och vill gärna ha lite input :)
Det var redan lite portat när jag rev isär motorn (bytte ena cylindern) Men jag putsade lite mer.
Har tyvärr bara bilder på hur det såg ut innan jag putsade, men man kan säga att jag vässade till det ännu mer och finslipade allt.

Bifogat

• P0725_152744.jpg
    P0725_152744.jpg
    60.8 KB · Visningar: 138
  • Bild 031p.jpg
    Bild 031p.jpg
    138.1 KB · Visningar: 134
Last edited:
Det är nog ingen fara med det där, det är ju inte rört något där det räknas, och det som är rört ser mest ut som någon kört runt lite planlöst med slipen där det är lätta att komma åt för att känna hur det känns. Att det skulle ge någon effektökning eller ens märkbar skillnad mot orginal tvivlar jag starkt på.

Vad är det för motor ?

Bikeboy500 skrev:
Det är nog ingen fara med det där, det är ju inte rört något där det räknas, och det som är rört ser mest ut som någon kört runt lite planlöst med slipen där det är lätta att komma åt för att känna hur det känns. Att det skulle ge någon effektökning eller ens märkbar skillnad mot orginal tvivlar jag starkt på.

Vad är det för motor ?
Ok :) Jag vässade iaf till det ännu mer, och den nya cylindern fick man ta ur ganska mycket ur innan den liknade dom andra.

Det är en 800cc 2cyl 2t med ypvs.

Jobbigt med nikasil när man ska porta "på riktigt" :brinnerup
Tips på cylindermodifieringar som ger lite extra effekt?

jag skulle nog

Nisse Järnet skrev:
Tjo!
Har portat lite och vill gärna ha lite input :)
Det var redan lite portat när jag rev isär motorn (bytte ena cylindern) Men jag putsade lite mer.
Har tyvärr bara bilder på hur det såg ut innan jag putsade, men man kan säga att jag vässade till det ännu mer och finslipade allt.

Mera säga att det är för mycket, du får ju tänka på att en två taktare har ju inga ventiler, och därför desto lättare hugger ringarna och du får byta desto mera, och den effekten det ger är inte så mycket, öka istället trycket IN i cylindern samt öka trycket så att bränslet kommer FRÅN vevhuset upp till förbränningen bättre, DET ger effekt

Nisse Järnet skrev:
Ok :) Jag vässade iaf till det ännu mer, och den nya cylindern fick man ta ur ganska mycket ur innan den liknade dom andra.

Det är en 800cc 2cyl 2t med ypvs.

Jobbigt med nikasil när man ska porta "på riktigt" :brinnerup
Tips på cylindermodifieringar som ger lite extra effekt?

Om du inte är beredd att skicka cylindrarna på omnikasilning tror jag inte du skall röra portarna, vad du kan göra är att matcha kanalöppningarna emot motsvarande sidor ner mot vevhuset, och se till att du inte har någon kant i skarven cylinder-vevhus.
Sedan kan du även se till att anslutningen avgasport-pipa inte har några skarpa kanter eller skillnader.
Kika på insidan av reedhusen, bort med eventuella kanter och gjutskräp, var rädd om gummibeläggningen som skall täta mot reedventilsbladen.

En sån motor hade varit mumma i ett litet lätt tvåhjulschassi, typ RGV eller liknande.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...