Portning av 50cc tvåtakt?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag tänkte ta isär motorn och göra lite förändringar för mer effekt och högre varv. Detta är förslagen:

1. Större förgasare, 12-16mm ungefär.
2. Ställa tillbaks tändningen en bit (hur mycket?)
3. bredda avgasporten lite åt sidorna, höja den en bit (hur mycket?)
4. Runda av kanterna in från överflödesportarna. Kanske även bredda dem?
5. Höja och runda av insugsporten. (eller ska den sänkas?) + anpassa den för förgasaren om den är för liten.

Är det någon som är kunnig på 2-taktsportning som vet hur/om man ska porta överflödeskanalerna för att flytta upp effekten i varv?

Jag funderar även på att sätta mig in i att räkna ut en pipa, men jag antar att jag behöver ta reda på en del parametrar för motorn först.

Finns det något annat jag bör göra, eller något jag bör göra annorlunda / inte alls?

(jag vet att det kanske hör hemma i minimoto-forumet, men det är en ganska allmän frågeställning.)
 
cRoC skrev:
Kontakta mig på msn så ska du få alla svar i en bok istället
Och hur gör jag det? :)

Jag har Bell's "Two stroke performance tuning" och Jennings "Two stroke tuning handbook"

Men, jag söker efter någon som har mer handfast kunskap, som gjort det och kan berätta, jag gillar inte att helt lita på teori. (Även om nog Bell och Jennings har mer handfast kunskap än de flesta på forumet ;) )
 
stoffer skrev:
Och hur gör jag det? :)

Jag har Bell's "Two stroke performance tuning" och Jennings "Two stroke tuning handbook"

Men, jag söker efter någon som har mer handfast kunskap, som gjort det och kan berätta, jag gillar inte att helt lita på teori. (Även om nog Bell och Jennings har mer handfast kunskap än de flesta på forumet ;) )

Ok har du dessa böcker så skit i det :)
Well, då kan jag inte hjälpa dig, eftersom jag bara har teorin... än :)
 
cRoC skrev:
Ok har du dessa böcker så skit i det :)
Well, då kan jag inte hjälpa dig, eftersom jag bara har teorin... än :)
Har du nån annan så är det alltid intressant ju! Ville inte låta otacksam!
 
Vad gäller det för motor? Det är skillnad mellan en Husqvarna Novolette -52 och en modern 50cc motor.
 
Flummo skrev:
Vad gäller det för motor? Det är skillnad mellan en Husqvarna Novolette -52 och en modern 50cc motor.
Nej, det är absolut ingen skillnad! :rolleyes

Det gäller en 47cc 2-taktare från kina, tillverkad 2004.
 
Stoffer: har du läst o förstått Bell så vet du att man behöver mer info om
motorn och vad du vill uppnå för att kunna svara på din fråga.
/u
 
Ursäkta att jag drar upp en så jädrans gammal tråd, men länken är ytterst död, är det någon som vet om sidan har flyttats?, den skulle vara rätt bra att ha nu.
 
Jag klickade på länken och den funkar....

Glöm inte välja språk m.h.a att klicka på rätt flagga.
 
Dr.Bike skrev:
Jag klickade på länken och den funkar....

Glöm inte välja språk m.h.a att klicka på rätt flagga.

Humpf, nu fungerade det :)... oh well, tack ändå.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top