thruxtonerich
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 16 Aug 2006
- Ort
- Vaggeryd
- Hoj
- Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Är flödet genom toppen den största och viktigaste parametern för bästa effekt och vridmoment???? Avgassystemet är Zard 2-1 som ev. bytes till D&D 2-2. Båda i RF med steppade rör.
Bakgrund: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247564
Anledningen till min fråga är följande 2 st förslag:
Originaltoppen flödar 181 cfm.
Förslag 1: portning + fräsning/borrning sätet,+2mm större ventiler... beräknat flöde 256 cfm (ca 40% högre än org.).
Kostnad: DYRT.
Förslag 2: portning + fräsning/borrning sätet, originalventiler... beräknat flöde 230 cfm (ca 30% högre än org.).
Kostnad: Mindre dyrt.
Båda "metoderna" har praktiserats med gott resultat på ett flertal hojar (Bonneville/Thruxton) och görs av meriterade portare, en svensk (1) och en tysk (2).
Vilken ska jag välja???
Bakgrund: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247564
Anledningen till min fråga är följande 2 st förslag:
Originaltoppen flödar 181 cfm.
Förslag 1: portning + fräsning/borrning sätet,+2mm större ventiler... beräknat flöde 256 cfm (ca 40% högre än org.).
Kostnad: DYRT.
Förslag 2: portning + fräsning/borrning sätet, originalventiler... beräknat flöde 230 cfm (ca 30% högre än org.).
Kostnad: Mindre dyrt.
Båda "metoderna" har praktiserats med gott resultat på ett flertal hojar (Bonneville/Thruxton) och görs av meriterade portare, en svensk (1) och en tysk (2).
Vilken ska jag välja???