Portad topp/flöde

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Är flödet genom toppen den största och viktigaste parametern för bästa effekt och vridmoment???? Avgassystemet är Zard 2-1 som ev. bytes till D&D 2-2. Båda i RF med steppade rör.
Bakgrund: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247564
Anledningen till min fråga är följande 2 st förslag:
Originaltoppen flödar 181 cfm.
Förslag 1: portning + fräsning/borrning sätet,+2mm större ventiler... beräknat flöde 256 cfm (ca 40% högre än org.).
Kostnad: DYRT.
Förslag 2: portning + fräsning/borrning sätet, originalventiler... beräknat flöde 230 cfm (ca 30% högre än org.).
Kostnad: Mindre dyrt.
Båda "metoderna" har praktiserats med gott resultat på ett flertal hojar (Bonneville/Thruxton) och görs av meriterade portare, en svensk (1) och en tysk (2).
Vilken ska jag välja???

Vad är viktigast för dig? Hur mycket det kostar idag eller vad det kommer ge i effekt när allt är klart?

Borde inte vara så extremt dyrt att porta en Thruxton-topp kan man tycka i.o.m. att det bara är en tvåcylindrig motor. Fast jag kan ju ha fel? Jag skickade min topp till England för värsting-portning och större ventiler. Gick på ca 6000kr inklusive 8st oversize insugsventiler.

Frågan är hur mycket annat du tänkt göra och hur långt du hade tänkt varva. Originalkam? komp? Jag skulle nöja mig med original ventilstorlek den lär räcka för att supporta ditt 904 kit och ett häftigt avgas.

Går det inte att borra upp den?
Mer kubik ger högre komp.
Kombinerat med en lättare portning och större förgasare, så får man en motor med samma karraktär men kraftfullare hela vägen.
För att få tillräckligt flöde på högvarv krävs dock större ventiler, men den går ändå lika bra eller bättre än original.

Jag har väl inte tänkt göra mer än som redan är bestämt... 904cc + portning. Nästa steg blir i så fall att stroka.
Kör idag FCR 39:or och 2 insugskammar från 790cc-motorn som är lite vassare och högre lyft, andra kamtider och programmerbar tändbox. Varvstoppet är satt till 8500 (8000 original) som anses vara gott o väl inom säkerhetsmarginalen.
Kostnaden i S. är ca 11500 skr. och T. ca 8500 skr. för portningen. Jag har pengarna så det är inga problem.

Last edited:
Nej, maximalt flöde är långt ifrån hela sanningen.

Man vill även skapa hög turbulens i cylindern, dvs efter att ventilen stängt. Vidare så vill man ha rätt fart på gasen precis när ventilen stängs för att maximera effekten av pulsationerna.
Sen blir de faktorerna lite olika viktiga beroende på var i varvtalsregistret man önskar mest effekt.

Tyvärr tror jag att majoriteten av de som säljer portningsjobb inte vet vad dom gör. Majoriteten lever nog mest bara på att större är bättre. Därmed inte sagt att jag skulle göra ett bättre jobb.

Finns det inga bänkningsresultat av de olika alternativen som du kan jämföra?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!