Portad topp (Dr-z434 smr)

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tjena...
Ja lägger ut några bilder på min portade Dr-z topp .
Kom gärna med kommentarer om vad ni tycker och tror.

Fakta om toppen:
-36mm ventiler in och 29mm ut. (RHC ventiler, i STD storlek)
-Egenportad topp som jag anser att den lämpar sig för kammarna (RHC187 / 277 grader i duration och ca:9mm i lyft)

Förgasare: FCR41MX

Kammar:RHC187

//Johan

Bifogat

• HPIM2006+sh+avgas.JPG
    HPIM2006+sh+avgas.JPG
    112.1 KB · Visningar: 332
  • HPIM2010+sh+insug.JPG
    HPIM2010+sh+insug.JPG
    83.1 KB · Visningar: 421
  • HPIM1997+sh+fugge.JPG
    HPIM1997+sh+fugge.JPG
    127.9 KB · Visningar: 202
  • HPIM1993+sh.JPG
    HPIM1993+sh.JPG
    41.3 KB · Visningar: 202
  • HPIM1966+sh.JPG
    HPIM1966+sh.JPG
    77.4 KB · Visningar: 388
  • HPIM2000+sh.JPG
    HPIM2000+sh.JPG
    112 KB · Visningar: 321
Ser helt ok ut :tummenupp
Du har gjort en hygglig urstädning av tjafs som fabriken envisas med att skicka med... ;) Det finns emellertid en del att göra kvar. Främst runt styrningarna.
Men som sagt denna fina uppsnyggning kommer ge en bra boost.
Så var nöjd du.

Tack...
Anledningen till att jag inte tagit det lilla extra är, att jag har så pass liten volym i motorn.

Har du portat några flera stånkor Dr bike?

Bästrat insug, well... hoppas du får bort allt skräp. Det kan slå fast rätt hårt och kan släppa först när värmen kommer vid uppstart. Ser kanske snyggt ut men är inget bl.a. jag gör pga av risken för kvarvarande skräp.

Bästrat insug, well... hoppas du får bort allt skräp. Det kan slå fast rätt hårt och kan släppa först när värmen kommer vid uppstart. Ser kanske snyggt ut men är inget bl.a. jag gör pga av risken för kvarvarande skräp.

Toppen är "skrubbad" och etremt nogrant tvättad med avfettning.
Portar du några stånkor Anders?

Vet inte vad du blästrat med, men jag har låtit analysera resultatet på labbet på jobbet, och där fanns inget kvar av mitt blästermedia då de blängde i mikroskop!
Sen ska man nog inte blästra med för högt tryck heller.

Testade en del material faktiskt och det blev lite olika resultat! (man får tänka på allt)

Blästrar man med glas: ja
Korund: nej
Det jag använder: nej

Sen om det har nån sexuell betydelse är svårt att sia om, då det isf skulle handla om partiklar med endast någon my i storlek.
Ett vanligt standardluftfilter släpper igenom större partiklar, och ett sportluftfilter silar väl iaf tomflaskor och småfåglar.

Har du några fina exempel?

Njaa. Det finns väl åtminstone 3 olika trådar där jag redovisar arbetet. Sen om det är fina exempel eller inte får du läsa om! :)

Last edited:
Saltblästring är bra när man blästrar motorprylar, så slipper man risken för att blästermedlet gör skada ...

Ok då ska jag söka:tummenupp

Det ska bli grymt kul att se hur den går, nu när jag sätter ihop den i veckan!

Det skulle vara kul med en bild tråd här på SH med portade toppar:Bugar

Inte ens jag får se bänkresultatet, bara det att jag får fortsätta porta - så nåt bra gör det väl. Men några underverk blir det inte då de moderna motarderna är väldigt bra redan från fabrik.

Det verkar som ett gott tecken:tummenupp
Ja vist är dom väldigt fina ifrån fabriken, men det är ju alltid kul att ränsa bort skiten i kanalerna:tungan

Ser bra ut:tummenupp

Dom här killarna vet allt om portning,finns även en liten skiss/ ritning,dock på Tyska http://supermoto-umbauten.de/166/Zylinderkopf_Bearbeitung.html

Tjena...
Ja lägger ut några bilder på min portade Dr-z topp .
Kom gärna med kommentarer om vad ni tycker och tror.

Fakta om toppen:
-36mm ventiler in och 29mm ut. (RHC ventiler, i STD storlek)
-Egenportad topp som jag anser att den lämpar sig för kammarna (RHC187 / 277 grader i duration och ca:9mm i lyft)

Förgasare: FCR41MX

Kammar:RHC187

//Johan

Verkar vara lc4 toppar på bilderna...(De vattenskylda)
Är det någon mer i sverige som har trimmat sin Dr-z:a?(hårdtrimmat)

Verkar vara lc4 toppar på bilderna...(De vattenskylda)
Är det någon mer i sverige som har trimmat sin Dr-z:a?(hårdtrimmat)

För några år sedan rullade där DR-z i enduro SM med varierande framgång me i övrigt är det rätt ont om dem i tävlingsamanhang. Finns en del britter som använder dem för ökenracing fast de trimmar snarare för hållbarhet än hög effekt.

Jag har portat en hel del encylindriga toppar, framför allt till Husaberg och alla slags fiddys men även till andra motarder och crossar. Jag använder mig av en formel för medelgashastigheten genom insugskanalen när jag portar. Ofta blir det både till att slipa och plasta. Jag har tekniksidor på min hemsida: www.topplocksverkstan.se där jag försöker förklara lite om motortrimning. Det finns även massor med bilder på toppar av alla de slag. Det kommer mycket mer bilder och allehanda teknik men nu under race säsongen så tar jobbet nästan all tid. Jag sponsrar bla. Mats Clementz som kör supermono med en Husaberg motoriserad Honda RS 250. Hittills i År så har det blivit 3 första och en andra plats på racen. Viktigast när man trimmar en motorcykel (ej dragracing) är linjär effektkuva och brett register. Hög toppeffekt är också bra men inte på bekostnad av registret. Erland.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman