Portad SR 500 bilder

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tja!

Köpte en topp på ebay.de, som extratopp.

Visade sig vara portad. Tog några bilder, vill ni ha fler så säg till.
Den verkar vara 1mm större vid packningen

Vill ha lite expertutlåtande om den är något att ha eller inte.

Bifogat

• topp1.jpg
    topp1.jpg
    188.8 KB · Visningar: 332
  • topp2.jpg
    topp2.jpg
    217.2 KB · Visningar: 336
Ser trevligt ut vid en snabb titt.
Däremot verkar kanaldiametern lite väl stor halvvägs in, om du jämför med det helt obearbetade sätet.
Men sämre än original är det nog inte.

Mäter 36mm mot förgasaren.

Förbränningsrummet är urgröpt för större borr (92mm) då jag endast har 87.5 måste det svetsas tillbaka material. :smasha

Måste å måste... volvos B200 motor har 89 mm i borr om jag inte minns fel och förbränningsrummet i toppen är 92,5 mm i diameter. Det finns fler exempel.
Vad det innebär för hållbarhet och effekten vet i fasen.. optimalt är det väl inte.

Sen är det väl mycket möjligt att det skulle åt helvete på din motor fast det funkar på volvo-motorn..

Måste å måste... volvos B200 motor har 89 mm i borr om jag inte minns fel och förbränningsrummet i toppen är 92,5 mm i diameter. Det finns fler exempel.
Vad det innebär för hållbarhet och effekten vet i fasen.. optimalt är det väl inte.

Sen är det väl mycket möjligt att det skulle åt helvete på din motor fast det funkar på volvo-motorn..

Ska nog försöka ge mig på det ändå, när jag har en topp i reserv. Blir väl att svetsa squishytor också... Försökt läsa mig till hur man ska svetsa och tror ja har lite råd att gå efter.

Ska nog försöka ge mig på det ändå, när jag har en topp i reserv. Blir väl att svetsa squishytor också... Försökt läsa mig till hur man ska svetsa och tror ja har lite råd att gå efter.

Ja det är väl inte fel, man lär sig alltid saker om inte annat. Är det en aluminiumtopp? Har hört nån som har haft problem med att ett ventilsäte lossnat efter att de svetsat toppen men jag vet inte om det är ett reellt problem. Beror på hur mycket det slår sig, riktplaning kanske behövs med. Aluminium slår sig mindre än järn..

En annan fördel med att svetsa förbränningsjobbet är ju att kompet blir högre.

Skriv gärna hur det gick, jag är intresserad.

/Karl

Ja det är väl inte fel, man lär sig alltid saker om inte annat. Är det en aluminiumtopp? Har hört nån som har haft problem med att ett ventilsäte lossnat efter att de svetsat toppen men jag vet inte om det är ett reellt problem. Beror på hur mycket det slår sig, riktplaning kanske behövs med. Aluminium slår sig mindre än järn..

En annan fördel med att svetsa förbränningsjobbet är ju att kompet blir högre.

Skriv gärna hur det gick, jag är intresserad.

/Karl

Försökte göra som jag läst, stundtals gick det hur bra som helst, och ibland helt åt helvete. Krämade på för mycket vid avgas, så sätet smälte. Nu är det skräp. Kan tilläggas att jag inte är duktig på att svetsa aluminium.

Nu vet vi :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back