Porta toppen

TopCop

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Bandit 1200, mattsvart
Tjena alla sommarbikers!

Jag hade tänkt locka ut lite fler hästar ur min Bandit 12:a och undrar om någon har några tips om var man kan lämna in toppen för portning mm. :confused: :confused: :confused:

Många tack och kör säkert och initiativrikt där ute! :squid
 
En bekant bytte till RS36-gasare och fick en ny hoj.
Innan: Okej till 8000rpm sedan hände inte mycket.
Efter: Drar registret ut utan problem, med tillhörande wheelies nu och då :cool:

Bara en tanke...


...och jag räknar med att Brink strax kommer med en längre utläggning om kompatibiliteten
med diverse R-modeller och de möjligheter som där står att finna... :fakta
 
Ett bra bugettrim är ju att slänga i R-kammar, RS36 och skicka toppen till Brink för en snikportning :) Sen går den bra, blir många förvånade miner från R-hojsförare som vill hänga av en.
 
TopCop, "Stans Näst Snabbaste Hoj" på Bike Weekend 2003 var en Suzuki Bandit 1200. Jag fick spö av Bjurströms zx12'a som har 196 hästar på slangen. Min har ca 185.

Originalförgasarna klarar av att föda 150 bakhjulshästar. RS36 orkar med ca 155. RS38 orkar med ca 175 och RS40 klarar av ca 195.

Monterar du RS36 utan att göra någonting annat åt hojen tjänar du max 1 till 2 hästar - dvs totalt värdelöst om du inte planerar någon framtida trimning.

Det första du ska göra är att sno en insugskam från en gsxr750 från 1988-1989. Får du avgaskammen billigt, köp den med. Sen ska du porta toppen. Antingen hos en etablerad firma som t.ex. MC-Express eller hos någon skutt som mig. Skillnaden är (mest i plånboken) om du kan stå ut med nån enstaka hästkraft hit eller dit.

Ja just ja, originalljuddämparen är ett skämt. Den _måste_ bytas. Kollektorn och mellanröret klarar av upp till ca 145 hästar på bakhjulet.
 
Last edited:
Norpar lite utrymme här....

andersbrink, gäller förgasarstorlekarna kontra effektuttaget
även på min 1100? Tänkte skrämma ur mer ponnysar ur min.
RS 38'orna ska tydligen vara lite svårare att ställa in än RS 36'orna.
Kanske ska satsa på 40'or direkt?
En satsning för framtiden så att säga!
 
Last edited:
gasolmannen skrev:
gäller förgasarstorlekarna kontra effektuttaget
även på min 1100?

Topplocken på en 1127 (gsxr) och en 1157 (Bandit) är identiska. Allt som gäller 1127 gäller även 1157 å tvärt om.

För att få mer än 175 ur en luft/olje lär du nästan säkert gå upp över 13.5:1 i komp. RS38 på en gathoj är väl det största jag skulle rekommendera.

Det är inte svårare att bestycka RS38 jämfört med RS36. Fullgas 1-2-3-4 och halva femman och sen in med kopplingen och döda motorn på noll-tid med röda knappen så att inte tomgången förstör tändstiftsfärgen. Mattsvart fot/gänga (viktigast!) och ljusbrun/mörkröd isolator = väldigt nära perfekt. För svart isolator = för fet. För ljus isolator = för klen. Kör med original värmetal på tändstiften, dvs JR9B eller liknande. Finns ingen anledning att köra med kallare stift, inte ens om du kör med 300+ hästar lustgas eller turbo.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top