Porta minimoto cylinder?

Rg 125

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
rg125
jag undrade bara om det är någon här som har portat sin minimoto?
Jag skulle själv vilja exprimentera lite med min Hobbex minimoto då det inte blir så dyrt om den skulle råka gå sönder. Är det någon här som vet hur man gör? kan ni isåfall beskriva lite.

Rg 125 skrev:
2168421 jag undrade bara om det är någon här som har portat sin minimoto?
Jag skulle själv vilja exprimentera lite med min Hobbex minimoto då det inte blir så dyrt om den skulle råka gå sönder. Är det någon här som vet hur man gör? kan ni isåfall beskriva lite.

Att beskriva på ett forum hur du gör för att porta din cylinder går inte. Det första du måste lära dig är hur 2-taktaren fungerar- och VERKLIGEN fungerar. Som bland annat hur vevhuskompressionen påverkar motorvarv, boost portens betydelse, squishband, kickers i överströmmare osv. osv... Förstår du inte de grundläggande reglerna kan du aldrig veta vilka porttider du behöver när....
Dock är en grund att fila,fräs eller bearbeta lite åt gången, för det är enklare att ta bort än att lägga till material.
Gå till biblioteket och låna en bok som ingående förklarar det här. Då får du en aning om hur pass avancerat detta verkligen är.
Dock är det bra att lära sig genom att prova sig fram, men filar man utan att veta vad man gör blir det snabbare i psyket än på varvtiderna.....

Menar inte att vara otrevlig eller liknande. Vill bara ge en vink om hur det ligger till.....

Hoppas du provar läsa lite om det, för det är det mest intressanta som finns med 2-taktare.

Mvh Joakim :tummenupp

på min moppe filade jag på kolven lite överallt.. vet inte om det gör någon skilnad

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT