Porta 916

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
andersbrink skrev:
Skitans enkelt, tar max 20 minuter att sätta upp för avgas respektive insug, sen 5 minuter per ventil. Ajfan, lär man ha en MIRA-fräs? Sån har väl alla! :tummenupp

Fast... sen kommer trökgörat med att skrota av de vassa kanterna som blir, typ 2 timmar eller så.

Skrotningen är det jag gjort på bild 1, och ja det tar lite tid.
Unshrouding i mikroformat är det jobb som görs runt ventilsätena + uppenbara kanter (se bild 3).

Såå... hur kommer man åt din MIRA då? ;) (utan att åka till polcirkeln...)
Kanske herr Anders understundom åker till bebodda trakter och går på gatorna som en vanlig man?

En sista (?) fråga om ”unshrouding” bara.
Det kan väl inte vara ett generellt behov hos toppar på sportmaskiner? Att portarna inte är optimala kan jag förstå av bearbetningskostnadsskäl, men att optimera flödet kring ventilen, på det sättet kan ju inte vara en kostnadsfråga.
Alltså: detta borde vara aktuellt för maskiner där man försökt öka flödet genom större lyft och/eller större diameter på ventilen – är jag ute och cyklar?

U-joppe skrev:
En sista (?) fråga om ”unshrouding” bara.
Det kan väl inte vara ett generellt behov hos toppar på sportmaskiner?

Det kan alltid bli bättre än vad man släpper ifrån sig från fabrik. Det lilla det gör är av akademisk betydelse för oss dödliga. Däremot om man ändrar lyft eller ventilstorlek är det av väsentlig betydelse.

Nu återstår bara glasblästring av kanaler i första toppen, men: Jag söker glasbläster i norrort!
KOmpisen har på sin verkstad, men det är i Västerås.
Too far just for now.

Nån som vet/har en glasbläster i Bålstatrakten/Jakobsberg?
På jobbet hade de bara stålsand. Too rough.

Tack för tipset Elwe! Men jag kör nog 6 mil till V-ås. jag har (precis som du antar) inte plats för den) Och så är jag för snål då den kanske används 3-4 ggr/år.

Får åka till en ytterligare firma på orten där jag ÄNNU inte varit och störsänt :hihi De ska visst ha kuliga maskiner!

Sisådärja. Lite bilder på det färdiga arbetet, tagna med en dålig kamera och utan blixt, Bättre bilder om det önskas senare. Jämför gärna med bilderna i början av tråden.

Bifogat

• färdig_in.jpg
    färdig_in.jpg
    133.5 KB · Visningar: 208
  • färdig_förbr.jpg
    färdig_förbr.jpg
    141.2 KB · Visningar: 237
  • färdig_avgas.jpg
    färdig_avgas.jpg
    123.6 KB · Visningar: 171
Last edited:
Jag vill ha högkvalitetsbilder...

Man skulle kanske skicka upp en topp till dig för lite masserande....

Hm, skulle nog vilja känna på moddad o omoddad topp.
Även fixat ventilerna ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Hm, skulle nog vilja känna på moddad o omoddad topp.
Även fixat ventilerna ?
/u

Nej ventilerna är ännu inte bearbetade. Det kommer :tummenupp Jag är åter i bebodda trakter efter ännu en sydlig resa, och detta jobb gör jag i en verkstad på jobbet här hemma.
Sen skall det kollas lite om inte herr A.Brink ska få Miralisera lite i sätena.

Åh vilken porr! lääängtar efter sommarens sköna turer :drool

Boris JR skrev:
Jag vill ha högkvalitetsbilder...

Man skulle kanske skicka upp en topp till dig för lite masserande....

Har du provat att klicka på dem? (de är högupplösta om än något suddiga)

Lite högupplöst dårå

På begäran av Boris Junior:

Bifogat

• förbränningsrumhög.jpg
    förbränningsrumhög.jpg
    133.9 KB · Visningar: 143
  • insughög.jpg
    insughög.jpg
    132.2 KB · Visningar: 157
  • insuginhög.jpg
    insuginhög.jpg
    132.6 KB · Visningar: 154
Portningsskola...??

Är utformningen mellan insug/utblås (zon1) fabriksgjord och isf varför? Borde det inte vara bättre med en lägre, "spetsig" kant där?

Brukar det vara "platt" (zon2) mellan insugsventilerna sådär och isf varför..? samma där borde vara bättre ned en vass upphöjning där, för att separera insugsluften och minska turbulens..?

Eller e jag helt ute och cyklar..? Är ju nyfiken och frågar man inte....

PS. Snyggt jobb annars..

DS. Med reservationer för "risig" ritning...

Bifogat

• förbränningsrumhög1.JPG
    förbränningsrumhög1.JPG
    139.3 KB · Visningar: 111
Silverryggen skrev:
Är utformningen mellan insug/utblås (zon1) fabriksgjord och isf varför? Borde det inte vara bättre med en lägre, "spetsig" kant där?

Brukar det vara "platt" (zon2) mellan insugsventilerna sådär och isf varför..? samma där borde vara bättre ned en vass upphöjning där, för att separera insugsluften och minska turbulens..?

Eller e jag helt ute och cyklar..? Är ju nyfiken och frågar man inte....

PS. Snyggt jobb annars..

DS. Med reservationer för "risig" ritning...

Rent flödesmässigt vore det bästa om det vare HELT rent varvet runt kring varje ventil...
Men så är det ju inte, så vi lever med en kompromiss.

Det du skriver om "upphöjningar" är helt riktigt; de skymmer flödet, och därför försöker man vid portning att minimera dessa effekter så långt det är möjligt.
Unshrouding kallas det med ett finare fackuttryck.
Problemet är att detta oxå ökar volymen i förbränningsrummet = lägre kompression, och vi måste kompensera för detta om det blir för mycket.

Det du skriver om den släta ytan mellan insugsventilerna stämmer däremot inte.
Även om luftströmmarna "krockar" där så har en gasmassa ALLTID lättare att anpassa sig i ett tomrum, än att man försöker styra med väggar motsv.
Ett bra exempel är utformningen av ventiler.
Gamla ventiler har ju en rätt stor radie mellan skaft och tallrik.
Ok.
Men ser man på nya hi-performanceventiler, så är de utformade som pappspikar.
Det har visat sig att luftflödet själv reglerar bästa optimum, och den luftkudde som bildas mot tallrikens ovansida utformas därvidlag optimalt.

Att ventilen sen blir lättare är givetvis en positiv effekt det oxå, men det hade man kunnat åstadkomma på annat sätt. (ihålig eller titan, eller både och)

Dr.Bike skrev:
Även om luftströmmarna "krockar" där så har en gasmassa ALLTID lättare att anpassa sig i ett tomrum, än att man försöker styra med väggar motsv.
Ett bra exempel är utformningen av ventiler.
Gamla ventiler har ju en rätt stor radie mellan skaft och tallrik.
Ok.
Men ser man på nya hi-performanceventiler, så är de utformade som pappspikar.
Det har visat sig att luftflödet själv reglerar bästa optimum, och den luftkudde som bildas mot tallrikens ovansida utformas därvidlag optimalt.
Hm, får en känsla av att det generellt skiljer beroende på situationen. Annars skulle inte insugstrattar göra nån skillnad.
Ser både avgas- o insugsventiler numera ut som pappspik ? (Inte säker på att det är en relevant fråga; div villkor
är rätt olika in resp. ut.)

Btw: när det gäller strömningen in o ut måste man ju komma ihåg att toppen sitter på en cyl och (kanske) att kolven
när insuget startar är nära ventilen. Så hela bilden ska ta med cyl.väggen oxå.

Sen är det ju hela förloppet som ska vara bra, t.ex. bra insug men dålig förbränning är inte optimalt.
/u

ulf_lundin skrev:
Hm, får en känsla av att det generellt skiljer beroende på situationen. Annars skulle inte insugstrattar göra nån skillnad. Jodå det skule det, för alternativet är en vass kant som skapar turbulens. Även trattens LÄNGD är viktig och det är därför den sitter där. För att "stämma av" längden på insuget mot ett önskat varvtal. Annars ger ju en tratt med längden noll (dvs bara en mjukt rundad kant på förgasarhalsen) högst flöde.

Ser både avgas- o insugsventiler numera ut som pappspik ? (Inte säker på att det är en relevant fråga; div villkor
är rätt olika in resp. ut.) rätt igen! :) avgas lever under andra förhållanden så där spelar det ingen teater.

Btw: när det gäller strömningen in o ut måste man ju komma ihåg att toppen sitter på en cyl och (kanske) att kolven
när insuget startar är nära ventilen. Så hela bilden ska ta med cyl.väggen oxå. Absolut! Cylinderväggen skymmer så mycket som 25% av ventilperiferin i vissa fall. Kolven är ett mindre bekymmer eftersom den ju flyttar sig nedåt. Men givetvis initialt ja.

Sen är det ju hela förloppet som ska vara bra, t.ex. bra insug men dålig förbränning är inte optimalt. Det är sant, men ett förbränningsrum man bearbetat för högre flöde har oxå en bättre förbränning som ffa sker mer kontrollerat utan spikningar.
/u
.....

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken