Hm, får en känsla av att det generellt skiljer beroende på situationen. Annars skulle inte insugstrattar göra nån skillnad.
Jodå det skule det, för alternativet är en vass kant som skapar turbulens. Även trattens LÄNGD är viktig och det är därför den sitter där. För att "stämma av" längden på insuget mot ett önskat varvtal. Annars ger ju en tratt med längden noll (dvs bara en mjukt rundad kant på förgasarhalsen) högst flöde.
Ser både avgas- o insugsventiler numera ut som pappspik ? (Inte säker på att det är en relevant fråga; div villkor
är rätt olika in resp. ut.)
rätt igen!
avgas lever under andra förhållanden så där spelar det ingen teater.
Btw: när det gäller strömningen in o ut måste man ju komma ihåg att toppen sitter på en cyl och (kanske) att kolven
när insuget startar är nära ventilen. Så hela bilden ska ta med cyl.väggen oxå.
Absolut! Cylinderväggen skymmer så mycket som 25% av ventilperiferin i vissa fall. Kolven är ett mindre bekymmer eftersom den ju flyttar sig nedåt. Men givetvis initialt ja.
Sen är det ju hela förloppet som ska vara bra, t.ex. bra insug men dålig förbränning är inte optimalt.
Det är sant, men ett förbränningsrum man bearbetat för högre flöde har oxå en bättre förbränning som ffa sker mer kontrollerat utan spikningar.
/u