Porta 916

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Portning av 916

Haft lite pysselstuga med desmowrestling och lite powerfiling här idag.
Så här ser det ut efter att grovjobbet är klart. Nu ska jag finlira lite och sen ett ventiljobb, och voila´

Bifogat

• Pretty much dunno with filing.jpg
    Pretty much dunno with filing.jpg
    130.6 KB · Visningar: 590
  • många kanter i insugen innan jobbet startar.jpg
    många kanter i insugen innan jobbet startar.jpg
    33.1 KB · Visningar: 593
  • insug klara.jpg
    insug klara.jpg
    137.8 KB · Visningar: 545
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Så här ser det ut efter att grovjobbet är klart. Nu ska jag finlira lite och sen ett ventiljobb, och voila´

Vackert Doktorn!

:tuttar
Vad fina dom blir :banana :tomten

Dr.Bike skrev:

Vad har du gjort? Fanns det vassa kanter?
(Jag hittade inga kanter i min egen!)

Berätta lite!

/M

martan skrev:
Vad har du gjort? Fanns det vassa kanter?
(Jag hittade inga kanter i min egen!)

Berätta lite!

/M

Kolla sista bilden så ser du hur topparna ser ut innan ingrepp. Ganska fina men som Doktorn förklarade för mig så är det onödigt mycket material :) En del radier var skarpa.
Tror jag låter herrn själv förklara mer ingående :Bugar

God morgon!

JO, precis som Vågen säger här så har topparna i originalutförande en hel del osnygga övergångar emellan de olika bearbetningsfaserna, som snarare är vinklar utan radie om än väldigt flacka.
Det jag säger är att kanalerna är hyfsat bra från början, men som alltid när saker och ting bara är maskinbearbetade så når man aldrig ända fram annat än i teorin.
Titta på den mittre bilden (klicka upp den) uch kika särskilt i den högra kanalen.
Följ en given linje ner efter väggen så ser du hur du stöter på veck efter veck.
Kika i den vänstra så ser du den stora kant som bildats när den stora kanalen vinklar av och blir två små. En liten bit in.
Tyvärr hade jag inget ritprogram i den lilla datorn jag laddade upp bilderna med, annars hade jag kunnat markera otrevligheterna bättre.

Vidare: Ducati har en synnerligen osnygg potta bakom respektive ventilskaft, och den borde väl egentligen plastas igen. Vi får se vad ägaren säger om detta. Nu är kanterna iav avrundade för minskad turbulens.

Dr.Bike skrev:
Vidare: Ducati har en synnerligen osnygg potta bakom respektive ventilskaft, och den borde väl egentligen plastas igen. Vi får se vad ägaren säger om detta. Nu är kanterna iav avrundade för minskad turbulens.

Med detta menar du runt "utsticket" på ventilstyrningen?

/M

martan skrev:
Med detta menar du runt "utsticket" på ventilstyrningen?

/M

Nej, det är ju en ursparning som är i form av ett 1,5 mm större hål runt styrninigen. (Se sista bilden)
Den potta jag menar sträcker sig hela vägen från styrningen och upp emot ventilsätesringen. Stor som en gammal 50-öring ungefär.
Detta är ett vanligt problemområde på många toppar då det verkar ligga i tillverkningsprocessens natur att man måste ha gjutpluggar som ser ut så här.

Se gärna Anders Brinks eminenta hemsida där dessa pottor plastas igen.

http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Principen är densamma på de flesta motorer, och i detta fall kan man ju naturligtvis välja att även lägga igen den ursparning runt ventilstyrningen du själv pratar om då man ändå håller på.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
God morgon!

JO, precis som Vågen säger här så har topparna i originalutförande en hel del osnygga övergångar emellan de olika bearbetningsfaserna, som snarare är vinklar utan radie om än väldigt flacka.
Det jag säger är att kanalerna är hyfsat bra från början, men som alltid när saker och ting bara är maskinbearbetade så når man aldrig ända fram annat än i teorin.
Titta på den mittre bilden (klicka upp den) uch kika särskilt i den högra kanalen.
Följ en given linje ner efter väggen så ser du hur du stöter på veck efter veck.
Kika i den vänstra så ser du den stora kant som bildats när den stora kanalen vinklar av och blir två små. En liten bit in.
Tyvärr hade jag inget ritprogram i den lilla datorn jag laddade upp bilderna med, annars hade jag kunnat markera otrevligheterna bättre.

Tar du på dig sådana jobba altså?
Pris isåfall.
Eller är det bara en kompis grej...

Ricken skrev:
Tar du på dig sådana jobba altså?
Pris isåfall.
Eller är det bara en kompis grej...

Kompisgrej. Men:
Jag kan tänka mig bli kompis med dig ja... :tummenupp
Tar betalt per timme.
PM:a vid intresse.
M.v.h

Härligt hörru du, jag ska ha dig i åtanke när det är dags.

Dr.Bike skrev:
Den potta jag menar sträcker sig hela vägen från styrningen och upp emot ventilsätesringen. Stor som en gammal 50-öring ungefär.

Då är jag med i matchen (även om jag inte minns exakt hur det såg ut när bitarna var isär).

Blir det samma ventiler?
Vad ska göras åt insprutet?

/M

Jepp.

Samma ventiler. MEN: de kommer modifieras en del för ökat flöde.
Ffa insugskantarellerna.

Insprutningen ligger utanför min kontroll, men jag antar att det är en uppmappning av "Kraftkommendören" (Power Commandern i svengelskt tal)

Ja! Det vore intressant!

Nu behålls ju standardkammen, och jag satsar i detta läget på att öka flödet i låg och mellanregister, så en ren gissning är väl att vi mera kommer uppleva en ny motorKARAKTÄR än några sensationella topphästar.
ja det kommer några där med förståss.

Men som ett exempel:

Det var så mycket gods och annat skräp i ventilernas periferi så insug behövde lyfta 2-3 tiondelar innan ventilen ens BÖRJADE flöda.
Detta är tid då man lika gärna kan betrakta ventilen som stängd, och det är viktiga och många grader av den totala durationen som går bort till ingen nytta.
Man "eldar för kråkorna" kan man säga.

Detta är oxå den viktigaste delen av ventilens öppethållande då denna del "alltid" är öppen, och det är denna del som "levererar" då den oxå är med hela tiden.
Det är alltså HÄR som arean under kurvan kan påverkas på ett mkt bra sätt s.a.s
Givetvis ligger detta goa flöde med hela vägen och ökar oxå flödet på topp då gaserna totalt sett smiter förbi på ett lättare vis.

Nu måste givetvis resten av andningsvägarna ses över så det inte fins några "choke-points" kvar såsom t.ex originalhål IN i luftburk osv som ju oftast är utformade för att minska bller m.m. Det är inte för inte luftburken ibland heter insugsljudämpare.

Så sportiga hej & hå filter i all ära, man måste se till helheten.

Last edited:
Just om området kring kring ventilernas kant skriver Anders B såhär på sin eminenta sida:

"... Påbörjat öppnandet kring ventilerna så att öppningsarean gentemot
ventil/säte även blir lika mellan ventil/förbränningsutrymme... "

Jag förstår inte vad han säger.

Kan nån (Anders själv kanske?) förklara exakt vad som menas?

U-joppe skrev:
Just om området kring kring ventilernas kant skriver Anders B såhär på sin eminenta sida:

"... Påbörjat öppnandet kring ventilerna så att öppningsarean gentemot
ventil/säte även blir lika mellan ventil/förbränningsutrymme... "

Jag förstår inte vad han säger.

Kan nån (Anders själv kanske?) förklara exakt vad som menas?

Tror han menar samma sak som jag försöker beskriva, d.v.s att öppna upp för gaserna så att det MINST är samma avstånd från ventilkant till förbränningsrummets närmaste del, som det är mellan ventil och säte, d.v.s är det 6mm lyft, så skall det oxå vara minst 6mm överallt kring tallriken för att inte kanterna i förbränningsrummet skall hämma flödet.

Det är ju ingen ide´med 10mm lyft, om det bara är en 3mm spalt mellan ventil och topp...

Momentet han talar om heter "unshrouding" på utrikiska, och detta har inte jag grejer till själv utan måste leja bort då det är fräsning vi talar om.

Dr.Bike skrev:
Tror han menar samma sak som jag försöker beskriva, d.v.s att öppna upp för gaserna så att det MINST är samma avstånd från ventilkant till förbränningsrummets närmaste del, som det är mellan ventil och säte, d.v.s är det 6mm lyft, så skall det oxå vara minst 6mm överallt kring tallriken för att inte kanterna i förbränningsrummet skall hämma flödet.

Det är ju ingen ide´med 10mm lyft, om det bara är en 3mm spalt mellan ventil och topp...

Momentet han talar om heter "unshrouding" på utrikiska, och detta har inte jag grejer till själv utan måste leja bort då det är fräsning vi talar om.

Nu har jag ingen och noll koll på portning och dyligt, men är ack så nyfiken. :)

Har hur som helst en undring:
Om man fräser/slipar bort material i förbränningsrummet, innebär inte det att man sänker kompressionen?
Eller det kanske är såpass liten volymökning man skapar att det inte har någon betydelse?

Dr.Bike skrev:

Skitans enkelt, tar max 20 minuter att sätta upp för avgas respektive insug, sen 5 minuter per ventil. Ajfan, lär man ha en MIRA-fräs? Sån har väl alla! :tummenupp

Fast... sen kommer trökgörat med att skrota av de vassa kanterna som blir, typ 2 timmar eller så.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick