Porsche

Beräknad repkostnad ca 100000:-, då är den ju ändå 150-200 under en vanlig på blocket:)

Mmm... och vad folk beräknar i reparation brukar förutsätta att du köper delar till grosistpris för piratdelar i taiwan och inte värderar din arbetstid. Annars skulle dom ju själva lägga ut dess 100 papp och kunna höja priset 250-300 papp.

Precis som hojar som säljs med läckande packbox och säljaren skriver att en sådan bara kostar en 50-lapp. Sen att arbetet brukar kosta tusenlappar glömmer de självklart att skriva.
 
Ska man använda den till seriös banåka behöver man byta allt vad gäller bromsar och chassie samt nya stolar.

Har man väl bytt det finns det inget annat att byta förutom motor och låda eller om man vill; hela bilen. Det finns inte så mycket grejer på de där gamla bilarna :)

Ska man finåka och ta den ett varv på banan då och då behöver man, i vanlig porscheanda, endast serva och byta däck.

Bromsarna uppgraderas enklast med ok från BMW 3-serie och en 19mm huvudbromscylinder (passar rakt på).

Fjädringen är inget fel på (torsion runt om) men riktiga stötdämpare är ett måste. (Ev.kan man montera torsionsstavar från 911:an som är lite grövre, men det är nästan overkill)

Motor är VW:s typ4 och samma som sitter i VW-bussarna, en populär motor i VW-kretsar då den tål högre effekter än vanliga typ1 (bubblan).
Trimdelar finns i drivor och är tämligen billigt, att dubbla originaleffekten och ändå behålla driftsäkerheten är inget problem.

Lådan är Porsches 915-låda och inget man behöver bry sig om, den satt i 911:orna ända upp till 3,2liters sexorna.
 
Jag personligen har väl som mest råd med en Z4 (förvisso är allt en fråga om prioriteringar). Men bara för det tänker jag inte tipsa om en Ford éskrot cab för att jag är avis på dig som snart ska köpa Porsche. Köp det värsta du har råd med och njut! Njut av chassit, bromsarna, motorn, fläkten i håret och framför allt den svenska avundsjukan! Kör på bara!
 
Jag tror han kommer att lägga ut en bil över sitt stolta nyförvärv när han väl fått den i sin ägo och allt är klart. På tisdag nästa vecka har vi svaret om inte förr.

Grattis till köpet!
 
Han insåg att det inte var värt dom extra slantarna för statusen och tjackade istället denna:

29586640009_large.jpg
 
Vad sägs om den senaste GT3 4,0? Sannolikt den sista Porschen med den klassiska Mezger motorn om man ska tro de nuvarande ryktena som florerar på olika motorforum.

(råkat missa inlägget)

Ja jädrar, där har vi något imponerande :tummenupp

En Porsche som är en, ska vi se om jag får det här rätt hehe, lättare version av en lättare version (911 GT3 RS) av en lättare version (911 GT3) av en redan grym sportbil (911). :yoparty

Mäktigt avslut till en riktigt lyckad modell minst sagt.


Sen är ju nya GTS ingen dålig modell heller, tror kommer sälja duktigt då det blir en vettig "kompromiss" mellan GT3 (RS) motor, kraft och väghållning tillsammans med en vanlig 911's komfort, AC, radio.
 
Har vart o kikat idag.
Och har fått sjuk ångest. Var även inne o tittade på bwm 1-serie cab. Med dubbel turbo och 330hp för 300K. Lite över budget. Men en så sjukt snygg bil.
Så först måste min hoj säljas innan jag kan slanta den. Och bilen har stått där osåld sen i maj. Men beggat marknaden är totalt död :(
 
Har vart o kikat idag.
Och har fått sjuk ångest. Var även inne o tittade på bwm 1-serie cab. Med dubbel turbo och 330hp för 300K. Lite över budget. Men en så sjukt snygg bil.
Så först måste min hoj säljas innan jag kan slanta den. Och bilen har stått där osåld sen i maj. Men beggat marknaden är totalt död :(
 
(råkat missa inlägget)

Sen är ju nya GTS ingen dålig modell heller, tror kommer sälja duktigt då det blir en vettig "kompromiss" mellan GT3 (RS) motor, kraft och väghållning tillsammans med en vanlig 911's komfort, AC, radio.

GTS har fått väldigt fina omdömen i motorpressen och av ägarna som köpt dem. Ska tydligen komma ut i en fyrhjulsdriven version också. Samtidigt kommer man ju att presentera efterföljaren till 997 i början av hösten. Det har ju redan släppts lite information om bilen. Längre hjulbas, sju växlad manuell (!) låda. Mer Cayman lik i sitt uppträdande. Det 911 typiska uppträdandet har försvunnit ytterligare enligt förhandsinformationen och interiören påminner om den i en Panamera. Som upplagt för att fånga en ännu större publik.

Har vart o kikat idag.
Och har fått sjuk ångest. Var även inne o tittade på bwm 1-serie cab. Med dubbel turbo och 330hp för 300K. Lite över budget. Men en så sjukt snygg bil.
Så först måste min hoj säljas innan jag kan slanta den. Och bilen har stått där osåld sen i maj. Men beggat marknaden är totalt död :(

Lagt ner planerna på en Boxster alltså? Provkör en Boxster S och en BMW 135i och återkom sedan med dina intryck. Ur ren ekonomisk synvinkel är nog en begagnad Boxster ett bättre köp tror jag. Antagligen ur kvalitetssynpunkt också. I grunden är en 1 serie en budgetbil som man stoppat i en starkare motor i. Plasten i interiören är densamma på instegsmodellen som på toppmodellen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top