Porsche

Nån som vet va försäkringen ligger på ca?

Det är ungefär som att fråga vad en sporthoj kostar att försäkra. Jag skulle tippa på mellan 8000- 15000 kr per år. Men det skulle lika gärna kunna vara någon avskräckande summa beroende på vem du är, hur gammal du är och var du bor.

Porsche är ofta billigare än t ex prestanda bilar från BMW. Lite annorlunda klientel helt enkelt även när de väl kommer ner i pris. Historiskt sett har Porsche varit dyrare i inköp och kanske hållit undan pleti och kleti från att kunna köpa dem.

Ringde och kollade försäkring på en BMW M3 E46 tidigare i vår och satte kaffet i halsen bildligt talat. En ny 997 GT3 är billigare i försäkring.
 
Nån som vet va försäkringen ligger på ca?

Vet inte riktigt men den är faktiskt inte spec hög.. Oroa dig mer för vad servicen kommer att kosta! :tummenupp

Men vafan seriöst köpr för f*n ingen Boxter det är ju en tjej bil!!
Gör du det så ska jag se till så att du blir bannad från detta forum för evigt!!! :mattias

Kolla på GT3 eller nåt...
 
Vet inte riktigt men den är faktiskt inte spec hög.. Oroa dig mer för vad servicen kommer att kosta! :tummenupp

Men vafan seriöst köpr för f*n ingen Boxter det är ju en tjej bil!!
Gör du det så ska jag se till så att du blir bannad från detta forum för evigt!!! :mattias

Kolla på GT3 eller nåt...

En GT3 när han vill ha en cab :va

En väldigt trevlig 996 att köra om man inte ska ut på bana är C4S med Powerkitet. Synd inte C4S har samma motor som en GT3 om än i nertrimmat utförande. Har större tilltro till den motorn nämligen. Bortsett från det är det en sjukt trevlig bil som går att köra med året runt om man så vill utan problem. C4S finns som cab vilket är ett plus för trådskaparen.

Men om det är en Boxster han vill ha så tror jag inte han kommer att bli besviken. Skulle titta på en s-modell. Chassit klarar av mer effekt än t om den motorn ger. Porsche ville inte konkurrera med sin 911.

Servicen på en Porsche är inte vansinnigt dyr så länge det inte ska bytas delar. Reservdelarna är givetvis dyrare än på en standardbil. Åker man till Porsche Center så debiterar de en högre timpeng än många andra verkstäder, men det finns givetvis en uppsjö specialister att vända sig till runt om i landet.

En rekommendation är att kolla de främre kylarna som sitter bakom stötfångaren. Ofta har det samlats skit bakom dem vilket tillslut får konsekvenser.
 
Klart du ska ha en Porsche. Det finns helt enkelt inget som kan mäta sig med dem. PunGt.

Ska du absolut förstöra den med en Cab så är det upp till dig.

Som jag sagt tidigare så skulle jag satsat på en C4S eller möjligen en Turbo.
 
Porsche är ofta billigare än t ex prestanda bilar från BMW. Lite annorlunda klientel helt enkelt även när de väl kommer ner i pris. Historiskt sett har Porsche varit dyrare i inköp och kanske hållit undan pleti och kleti från att kunna köpa dem.

Märkte samma skillnader när jag letade bil förra året och jämförde försäkringar. En vanlig Z4 Coupé 3.0 kostade ca 40% mer i försäkring än den XKR jag köpte istället. Trots att min bil har 100hk mer. Ibland lönar det sig att köra gubbil :yoparty
 
Märkte samma skillnader när jag letade bil förra året och jämförde försäkringar. En vanlig Z4 Coupé 3.0 kostade ca 40% mer i försäkring än den XKR jag köpte istället. Trots att min bil har 100hk mer. Ibland lönar det sig att köra gubbil :yoparty

Jag vet, var lite inne på att köpa en äldre XJR med den raka sexan och kompressormotorn. Hittade dock inget lämpligt köp vid tillfället. Försäkringen var billigare på den än en standard Volvo med ca 140 hk av liknande årgång. BMW är dyra att försäkra just på grund av att de är så populära i vissa kretsar och antagligen är det många försäkringskostnader på dem. Samma sak kan man säga gäller prestandabilarna från Audi. Fråga mig inte hur jag vet det.
 
Oo köp en 993 turbo!

4hjulsdrift och den sisat "riktiga" motorn.

Finns väll iofs inte i cab?

Men shit vilken drömbil, sjuk gott ljud i den turbosnurran
 
Oo köp en 993 turbo!

4hjulsdrift och den sisat "riktiga" motorn.

Finns väll iofs inte i cab?

Men shit vilken drömbil, sjuk gott ljud i den turbosnurran

Porsche byggde ett par taklösa 993 turbo, men den har inte någon bi-turbo utan singel turbo likt de äldre 964 turbo och femväxlad låda och ingen fyrhjulsdrift. Baserad på den äldre turbon förutom karossen helt enkelt.
 
Porsche byggde ett par taklösa 993 turbo, men den har inte någon bi-turbo utan singel turbo likt de äldre 964 turbo och femväxlad låda och ingen fyrhjulsdrift. Baserad på den äldre turbon förutom karossen helt enkelt.

Dr ser man, men 993 turbo är en riktig skönhet.
Helt klart min drömporsche
 
Dr ser man, men 993 turbo är en riktig skönhet.
Helt klart min drömporsche

Tror inte att de taklösa var officiella egentligen. Men de existerar. Finns även några Speedster med lägre framruta som bl a byggdes åt någon medlem i Porsche familjen. De är grymt läckra. Föreställ dig en 993 C4S/C2S utan tak och låg framruta. En modern 356 Speedster nästan i och med de runda formerna.

993 turbo är en riktigt vacker bil. I mitt tycke betydligt snyggare än både 996 och 997 turbo. Sedan går den rätt bra för att vara så pass gammal. I princip går den som en 996 turbo fast råare karaktär och mer spartansk. Gillar man det så ska man sikta in sig på de äldre bilarna. Det är väl endast GT3/GT2 som gäller om man skulle köpa en modern Porsche i framtiden.
 
Tror inte att de taklösa var officiella egentligen. Men de existerar. Finns även några Speedster med lägre framruta som bl a byggdes åt någon medlem i Porsche familjen. De är grymt läckra. Föreställ dig en 993 C4S/C2S utan tak och låg framruta. En modern 356 Speedster nästan i och med de runda formerna.

993 turbo är en riktigt vacker bil. I mitt tycke betydligt snyggare än både 996 och 997 turbo. Sedan går den rätt bra för att vara så pass gammal. I princip går den som en 996 turbo fast råare karaktär och mer spartansk. Gillar man det så ska man sikta in sig på de äldre bilarna. Det är väl endast GT3/GT2 som gäller om man skulle köpa en modern Porsche i framtiden.

Så är det. 993 är den finaste 11an enlgit mig. Å då speciellt turbon.

på god andraplats kommer 964 Turbo Specielt om Speedlinefälgarna sitter på.

Fifan.
 
Jag skulle inte köpa en Boxster, och jag har funderat lite på om jag har råd med en 911.
En Boxster är lika cool som en Ducati Monster är för sporthojsfolk.
Det är ju som att köra runt i en Skoda och prata om att det mesta ändå är Audi-delar. Ingen bryr sig och du har köpt en snikbil lixom.

Cayman är fina men min dröm är en 993. Även om ekonomin aldrig kommer räcka längre än en 996:a.
 
Mazda miata...

Mazda-Miata-MX-5-3.jpg


Inget fel med andra bilar men här får du en för under 150k som är driftsäkrare och billigare på alla sätt och vis och i mitt tycke har mer design än en boxster.


Turbokonverterade finns det gott om ifall du vill ha lite pulver i fanskapet.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top