Porsche 911 Turbo, seriöst R1 alternativ !?

Jag tycker inte riktigt att det låter jämförbart, åka bil och köra hoj är två vitt skilda saker. Om du nu verkligen gillar att köra hoj så lär väl inga bilar stimulera detta?


Okej...nu börjar vi snacka. Du har en K7:a och tycker Porschen är intressant. Har kollat med Bilsport och Mc men har inte fått svar. Måste vara lätt för dem att bevisa att jag var på väg hem eller från jobb:rolleyes: . Har du själv kört en 911 turbo?

/d.

Grejen med FB är att dom inte behöver bevisa ett skit..
 
Last edited:
Jag hade nog hellre bytt typ av hoj om jag hade ställts inför samma "dilemma". T.ex en grusbus hoj av något slag. Det börjar även samlas snålvatten i mungipan på mig när jag tittar på Ducatis Sportclassic-hojar och de är ju inga racers direkt men är fortfarande mer än kompetenta vad gäller framfart på allmän väg.

Jag kör även enduro och tycker det är hur kul somhelst. MEN jag har alltid varit i behov av att köra fort för att bli helt nöjd. Vet inte varför men vissa saker bara är. Sportclassic hojar har jag noll koll på i skrivandes stund.

/D.
 
Mc är mc o bil är bil. Känslan av feta nerlägg , powerwheelies ur böjarna o det grymma draget kan man aldrig få i en bil... o det är bara 3 av anledningarna till varför många åker hoj. Finns ju så många fler om man räknar de där klassikerna som närhet till naturen etc..:).

Effektstinna bilar har givetvis sin tjusning de oxå , men att ERSÄTTA en mc... Nope ! Sorry....
 
Alternativt köp en banhoj och kör bara på bana. I och för sig är det väl så att även om de flesta på detta forum förstår att det är säkrare att åka på bana så är det nog inte alltid så lätt att förklara för en oinsatt hur den kan vara säkrare att köra allt vad tygen håller på bana än i 50km/h i en rondell på allmän väg bland blindstyren, mobilpratare och annat löst folk i trafiken.

Helt rätt! Jag tänkte isåfall köpa 911:an och sedan köpan en Aprilia RS 250 för bankörning (sålde min i början av året). Allmän väg är inte ett ställe man testar sina gränser på.

/d.
 
Tack för era svar!

Tolkar svaren som att ni tycker att 911:an är ett dåligt alternativ till R1:an. Om jag skall hosta upp nästan 400 papp skall det vara bra roligt för att motsvara förväntningarna.
Det verkar som om R1:an blir kvar i min ägo tills den dag någon kommer med ett riktigt bra argument till varför den skall bytas ut mot en svindyr plåtlåda.

/D.



Jo jag har även driftkostnaderna med i kalkylen, inga billiga saker. Försäkringen är inte heller speciellt billig.

/D.

För 400 papp skulle jag köpa en 996 cab eller en GT3 inte en gammal 911.

Konstigt nog så räcker min gamla volvo till att stilla "köra som fan abstinensen" men det är fortfarande äpplen å päron vi pratar om.
 
Var hittar man en 500 hästars Porsche för 400k? :va

EDIT: Sorry, det var visst en 500 hästars Supra som nämndes...
 
Last edited:
Du har ganska mycket roligt att välja på för dom pengarna varför just en porsche? du får tex en 500 hästars supra för dom pengarna :yoparty

Inget bra alternativ om man vill ha nån väghållning att prata om. Tung som fan och svampig utan MYCKET uppdaterat "väghållnings-kit".

Även den snabbaste bil kommer inte att ta bort hoj-abstinensen. Helt olika saker...
 
Kan bara hålla med "Lucus". En Ariel Atom, som antagligen också går att äga rent ekonomiskt utan att betala en förmögenhet för tex. ett blås. Japansk motor så det bör ju inte vara alltför blodig att äga. Att serva och äga en Porsche kan ju ta död på vilken ekonomi som helst.

Kolla in när TopGear testar den: http://www.youtube.com/watch?v=WaWoo82zNUA

PS. Kan dock aldrig ersätta en knarr fullt ut.....
 
För 400 papp skulle jag köpa en 996 cab eller en GT3 inte en gammal 911.

Konstigt nog så räcker min gamla volvo till att stilla "köra som fan abstinensen" men det är fortfarande äpplen å päron vi pratar om.

Jasså, jag har inte hittat några för 400 ksek. Skall kolla vidare...

/Dan
 
För mig är det helt helt åt andra hållet...jag funderar på att skaffa en Daewoo matiz(numer chevrolet Matiz) som bil nr 2, bara för att den är billig bil, med en 800cc motor som drar 0,45-0,5 istan, med 12 tumsdäck som kostar 1000--appen att byta alla 4 däck, billig i försäkring och skatt, den tar mig dit jag vill, torrskodd:tummenupp Inget att krocka med, men ändå säkrare än att åka cykel el moped och gå istan.
Hoj åker jag för njutningens skull, bil för att transporteras, jag har åkt i ganska många bilar, de mest njutbara har varit BMW M5, men slår inte hojen..
 
Last edited:
911 turbo fran 80-talet (930 modellen) ar riktigt grymma grejor. nar jag bodde i tyskland hade jag en -84 carrera och min polare hade en turbo -81'a (samma upp till ca -90 tror jag sen kom 964:an). jag lanade turbon en hel del och det ar en riktigt rolig bil.

motororna ar bombsakra, men over 12-15k mil sa skall man vara forsiktig. som sagt skall val fjadringen uppdateras om man ar riktigt krasen.

Turbo pa gatan och en 250 till bankorning later perfekt, men kop en "riktig" 250 typ honda rs :-)
 
Tack för era svar!

Tolkar svaren som att ni tycker att 911:an är ett dåligt alternativ till R1:an. Om jag skall hosta upp nästan 400 papp skall det vara bra roligt för att motsvara förväntningarna.
Det verkar som om R1:an blir kvar i min ägo tills den dag någon kommer med ett riktigt bra argument till varför den skall bytas ut mot en svindyr plåtlåda.


Hade du förväntat dig något annat svar på ett motorcykel forum?
 
För mig är det helt helt åt andra hållet...jag funderar på att skaffa en Daewoo matiz(numer chevrolet Matiz) som bil nr 2, bara för att den är billig bil, med en 800cc motor som drar 0,45-0,5 istan, med 12 tumsdäck som kostar 1000--appen att byta alla 4 däck, billig i försäkring och skatt, den tar mig dit jag vill, torrskodd:tummenupp .
Hoj åker jag för njutningens skull, bil för att transporteras, jag har åkt i ganska många bilar, de mest njutbara har varit BMW M5, men slår inte hojen..
Där gör du ditt livs bilaffär kan jag säga! :tummenupp

Päronen köpte en sådan som pendlarbil till och från jobbet åt morsan. Fyra mil t&r varje arbetsdag sedan 1999 och inte ett enda fel finns på den. Rena besiktningspapper så långt ögat når och en förbrukning som är löjligt låg. Går som en klocka och med tanke på att inköpspriset låg runt 70-80k och den idag värderas kring 20-25k så är det helt sanslöst. Däremot är de nyare versionerna (om möjligt) ännu fulare än den första generationen.

Mvh
 
Som sagt, det går inte att jämföra. Men köp bilen. Bra mycket säkrare och man kan ha jävligt kul i en bil och du slipper vara orolig för att det ska börja regna. Det är ju tillochmed kul om det börjar regna när du är ute och busar.

Jag har åkte både 550hk rs6 och 530hk bmw e30 men ingen kan jämföras med hojen effektmässigt, men de är fan inte tråkiga för det.

Banhoj och en snabb bil. Perfekt. Köper nog en rolig bil innan jag köper en gathoj.
 
Tror du kommer sakna hojen.
Inte för att det är direkt jämförbart, men körde Sierra Cosworth förut som var vässad och Porchen nog hade fått jobba för att köra ifrån rakt fram. Den var jättekul, men på sommaren saknade jag hojen som fan. Klättrade mer eller mindre på väggarna tills den vart såld och jag köpte en ny hoj.
 
För mig är det helt helt åt andra hållet...jag funderar på att skaffa en Daewoo matiz(numer chevrolet Matiz) som bil nr 2, bara för att den är billig bil, med en 800cc motor som drar 0,45-0,5 istan, med 12 tumsdäck som kostar 1000--appen att byta alla 4 däck, billig i försäkring och skatt, den tar mig dit jag vill, torrskodd:tummenupp .
Hoj åker jag för njutningens skull, bil för att transporteras, jag har åkt i ganska många bilar, de mest njutbara har varit BMW M5, men slår inte hojen..

Bara för sakens skull så kan jag berätta att jag också ansett att bilen är till för A till B transport och inget annat. Har själv en Volvo 740 från 92 som jag använder till allt från att köra med till att stå på när jag polerar friborden på min segelbåt. Har tills nu bara ansett bilar är bruksprylar. En 911 Turbo skall ersätta min R1:a och om det inte ger samma kick får det vara.

Lästa att R1-07:an fick högsta betyg i "säkerhet" i någon av de senaste mc tidningarna. Kanske skall man visa det betyget för frun och säga att en 07:a är mycket säkrare än min nuvarande R1:a...

/D.

Hade du förväntat dig något annat svar på ett motorcykel forum?


Tycker de svar jag fått är nyanserade och bra ur alla perspektiv! Visst räknade jag med övervikt åt hojsidan men i det stora hela är svaren relativt objektiva.

/D.
 
Last edited:
Bilar är för klumpiga för att kunna utnyttjas fullt ut (bortsett racebana). Har för mig att ex avgassystemet på den bilen ligger på runt 50.000:- Finns vettigare saker att lägga pengarna på....ny kratta till frun kanske?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top