Porrfilmsguldgruva

En sak har jag aldrig förstått med vapenporr...
Vad är det som får vissa att sitta och kolla på faktafilmer om div vapen? Varifrån kommer detta märkliga intresse?
Jag förstår om man som officer (ja jag är officer i armén) ser på dessa filmer under en utbildning eller vid en av alla de märkliga fester som finns vid regementet, men varför vill "vanliga" människor titta på detta? Filmerna är i 999 fall av 1000 riktigt sunkiga och visar extremt ofta upp den fina bild som vapentillverkaren vill visa. Oftast inte helt överensstämmande med verkligheten...
Snälla Chris, berätta för mig, varför denna snedvridna fetisch för vapen?

P.S
Det som visas på filmerna är inte riktigt lika med verkligheten... Och det som tillverkaren säger är oftast bara ren bull-shit!
Bara så du vet...
D.S

MVH
Henrik, teknisk officer med inriktning mot radar och robotsystem, löjtnant till graden...

Last edited:
henrikkrueger skrev:
En sak har jag aldrig förstått med vapenporr...
Vad är det som får vissa att sitta och kolla på faktafilmer om div vapen? Varifrån kommer detta märkliga intresse?
Jag förstår om man som officer (ja jag är officer i armén) ser på dessa filmer under en utbildning eller vid en av alla de märkliga fester som finns vid regementet, men varför vill "vanliga" människor titta på detta? Filmerna är i 999 fall av 1000 riktigt sunkiga och visar extremt ofta upp den fina bild som vapentillverkaren vill visa. Oftast inte helt överensstämmande med verkligheten...
Snälla Chris, berätta för mig, varför denna snedvridna fetisch för vapen?

P.S
Det som visas på filmerna är inte riktigt lika med verkligheten... Och det som tillverkaren säger är oftast bara ren bull-shit!
Bara så du vet...
D.S

MVH
Henrik, teknisk officer med inriktning mot radar och robotsystem, löjtnant till graden...

Jag tänkte ett tag fortsätta larva mig men eftersom du verkar vara seriös så ska jag svara ordentligt.

Vapen är egentligen en väldigt liten del av mina intressen. Det stora "krigsrelaterade" intresset jag har är genom mitt intresse för historia i allmänhet och militärhistoria i synnerhet. Detta gör att jag snappat upp både en och två saker om diverse vapen. Jag märkte dock tidigt att det är något som av de flesta upplevs som väldigt konstigt. På gränsen till sjukt. Vilket inkluderar reaktionerna på detta forum då man deltog i de första vapen/krigstrådarna. "Normala" människor är inte intresserade av när arméerna övergick till laddstakar i stål för sina mynningsladdade musköter,eldhastigheten för MG42 eller vilka olika granattyper det finns till GRG m/48, det är bara förnuft och sanslösa krigsromantiker och störda människor som har något intresse av sånt. Det är något avvikande och alltså måste vi se snett på det.

Det är väldigt viktigt för människor att så fort som möjligt sortera in folk i fack, sätta en stämpel på dem. "Vapenidioten, "kommunisten","muslimälskaren" osv osv. Jag har ett flertal gånger blivit kallad både det ena och det andra på detta forumet som inte ens är i närheten av att stämma överens med verkligheten. "USA-patriot" och "Kommunist" har bägge förekommit för att ta ett exempel. Man förutsätts ofta tala i någon sorts extremvariant av eget intresse när man försvarar någonting eller gör en utläggning om någonting.
Det man gör när man har sorterat in en person i ett fack är att man slutar ta in informationen neutralt. En som man inte riktigt har koll på var han/hon står är mycket svårare att förhålla sig till. Kankse något att tänka på vid bemötande av forummedlemmar....

Så, efter min flumutläggning om detta så är det givetvis bara så att jag har spelat på min ofrivilliga roll som "vapenfetischist" och "krigsgalning" då jag märkt hur provocerande sånt är för vissa. Jag tycker det har varit ganska roligt......

Men jag är fortfarande lika vapenintresserad som innan. Precis som att någon annan är intresserad av TV-apparater,katter eller svampar. Det är dock inte så att det tar sig några extrema uttryck i min vardag, de flesta som träffar mig kan nog intyga att jag inte springer runt och rekar pjäsplatser eller informerar folk om pikens förträfflighet mot anstormande kavalleri och det är inte så att jag känner ett stort behov av att använda vapen på folk. Och hur förvånande det än kan låta så gillar jag inte krig.

Chris Ash skrev:
Jag tänkte ett tag fortsätta larva mig men eftersom du verkar vara seriös så ska jag svara ordentligt.

Vapen är egentligen en väldigt liten del av mina intressen. Det stora "krigsrelaterade" intresset jag har är genom mitt intresse för historia i allmänhet och militärhistoria i synnerhet. Detta gör att jag snappat upp både en och två saker om diverse vapen. Jag märkte dock tidigt att det är något som av de flesta upplevs som väldigt konstigt. På gränsen till sjukt. Vilket inkluderar reaktionerna på detta forum då man deltog i de första vapen/krigstrådarna. "Normala" människor är inte intresserade av när arméerna övergick till laddstakar i stål för sina mynningsladdade musköter,eldhastigheten för MG42 eller vilka olika granattyper det finns till GRG m/48, det är bara förnuft och sanslösa krigsromantiker och störda människor som har något intresse av sånt. Det är något avvikande och alltså måste vi se snett på det.

Det är väldigt viktigt för människor att så fort som möjligt sortera in folk i fack, sätta en stämpel på dem. "Vapenidioten, "kommunisten","muslimälskaren" osv osv. Jag har ett flertal gånger blivit kallad både det ena och det andra på detta forumet som inte ens är i närheten av att stämma överens med verkligheten. "USA-patriot" och "Kommunist" har bägge förekommit för att ta ett exempel. Man förutsätts ofta tala i någon sorts extremvariant av eget intresse när man försvarar någonting eller gör en utläggning om någonting.
Det man gör när man har sorterat in en person i ett fack är att man slutar ta in informationen neutralt. En som man inte riktigt har koll på var han/hon står är mycket svårare att förhålla sig till. Kankse något att tänka på vid bemötande av forummedlemmar....

Så, efter min flumutläggning om detta så är det givetvis bara så att jag har spelat på min ofrivilliga roll som "vapenfetischist" och "krigsgalning" då jag märkt hur provocerande sånt är för vissa. Jag tycker det har varit ganska roligt......

Men jag är fortfarande lika vapenintresserad som innan. Precis som att någon annan är intresserad av TV-apparater,katter eller svampar. Det är dock inte så att det tar sig några extrema uttryck i min vardag, de flesta som träffar mig kan nog intyga att jag inte springer runt och rekar pjäsplatser eller informerar folk om pikens förträfflighet mot anstormande kavalleri och det är inte så att jag känner ett stort behov av att använda vapen på folk. Och hur förvånande det än kan låta så gillar jag inte krig.
Egentligen konstigt att du ens skall behöva upplysa folk här om så här triviala ting och att många här har svårt att se ironi eller distans till saker man avhandlar.
Jag kommer ihåg att jag en gång, på skoj, hade en tråd om att förbjuda 80-talister att uttala sig här på forumet (eller något liknande) och fövånat konde konstatera att folk verkligen trodde att det var allvar.
Människor är lustiga, det är väl därför jag gillar dem...

Chris Ash skrev:
Jag har ett flertal gånger blivit kallad både det ena och det andra på detta forumet som inte ens är i närheten av att stämma överens med verkligheten.

Har du funderat på om det du tror att ovan beror på kanske inte är den egentliga anledningen? ;)

Chris Ash skrev:

Hade inte direkt för avsikt att klanka ner på dig pga ditt intrese, men jag erkänner att mitt förra inlägg mycket väl kan tolkas som så...
Har väl tröttnat på människor med överdrivet militärt intresse genom mitt arbete och framförallt de reaktioner man kan få om man berättar vad man jobbar med.
Det som jag egentligen undrar är VARFÖR är vapen så himla intressant?
Har svårt att förstå det faktiskt. Så berätta gärna och upplys mig om varför just du anser att vapen är så fascinerande. :tummenupp

MVH
Henrik

henrikkrueger skrev:
Det som jag egentligen undrar är VARFÖR är vapen så himla intressant?
Har svårt att förstå det faktiskt. Så berätta gärna och upplys mig om varför just du anser att vapen är så fascinerande. :tummenupp

MVH
Henrik

Därför att det är en ganska central del om man vill få någon som helst förståelse för krigföring och taktik genom årtusendena. Det är nog svårt att vara intresserad av krig men vara ointresserad av vapen. De är så intimt sammanlänkade. Det är nog vanligare att vara vapenintresserad men ganska ointresserad av krig. Då brukar det ju ofta vara samlarglädje och att man gillar att skjuta som ligger bakom.

Men jag är intresserad av krig för att jag tycker det är bland det mest fascinerande som finns. Det väver samman rätt många olika saker såsom, teknologi,filosofi,kultur,psykologi,levnadsöden,hjältar,genier,skurkar,grymhet,tapperhet,mänskliga uppoffringar bortom vårt förstånd.

Jag kan personligen inte fatta hur man kan vara ointresserad av ett fenomen som för bara 60 år sen orsakade 50 miljoner människors död när hela världen var skådeplats för giganternas kamp, och som har format vår värld som egentligen inget annat. Mitt intresse är en hyllning till de som var med ,och de som dog. Oavsett om det var vid Thermopyle,Azincourt,Poltava eller Stalingrad, att de som de var med om och dog för inte faller i glömska. Egentligen samma anledning som varför man är intresserad av historia i allmänhet.

Chris Ash skrev:
Vapen är egentligen en väldigt liten del av mina intressen. Det stora "krigsrelaterade" intresset jag har är genom mitt intresse för historia i allmänhet och militärhistoria i synnerhet. Detta gör att jag snappat upp både en och två saker om diverse vapen.

Håller med till 100%
Sen är det någon sjuk böjelse jag har som gör att jag gillar saker som smäller.
Jag är nog en MÖP men främst genom mitt intresse för just historia.

Mitt forum namn har inget med graden Major att göra utan det är ett smeknamn jag fått, ungefär som att en del kallas för Greven för att dom är snobbiga :)

Jag har en kollega som sysslar med rollspel och tennsoldater, det tycker jag är udda :7peta

Last edited:
Chris Ash skrev:
Vilken är den egentliga anledningen då?

Jag tror att det beror på att du är politiskt engagerad men smyger med omständigheterna. Jag gissar vidare att du snarare ser smutskastningen som ett bevis på att du är mångfacetterad i dina åsikter.

Men det är ju bara vad jag tror. ;)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...