Por 15 Tanksealer smälter vid E85 kontakt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Konverterade min hoj förra året till E85, har kört med det sedan dess utan problem. Under vintern gjorde jag en hel del svetsjobb i tanken och bestämde mig sedan för att köra på en tanksealer.

Införskaffade glatt Por 15 Cycle Fuel Tank Repair Kit (till tank 20L), från IFX i Sollentuna.

Döm min förvåning när jag igår kväll fick se att färgen som sealern egentligen är hade börjat korva ihop sig och smälta på insidan av tanken. Små små färgflagor simmade dessutom runt i tanken. Fick panik och tömde ur all etanol och tankade i vanlig soppa istället. Frågan är nu vad fasiken jag skall göra?

På deras hemsida står ingenting om att den inte tål akohol, endast "drivmedelsresistant". Skall jag tömma tanken, låta den torka och köra i ngn annan sealer, eller kan min insats med vanlig bensin "rädda" tanken?

Fick precis snabbt telesvar från leverantören som kollar upp saken med Tyskland & USA. Inväntar svar därifrån..

Mkt märkligt!

Trådlyft

Läget börjar bli akut nu...

Skvätte som sagt i vanlig soppa igen, men detta verkar inte ha löst problemet.
Nu lossnar färgen i stora flagor på insida tank.. Skiten lär väl snart börja läcka igenom den nylagda lacken...!!!!!!!!!

Vfan skall jag göra?

Leverantören försöker ligga på Por15, men får inget svar. :död

Trådlyft

Läget börjar bli akut nu...

Skvätte som sagt i vanlig soppa igen, men detta verkar inte ha löst problemet.
Nu lossnar färgen i stora flagor på insida tank.. Skiten lär väl snart börja läcka igenom den nylagda lacken...!!!!!!!!!

Vfan skall jag göra?

Leverantören försöker ligga på Por15, men får inget svar. :död

Jag skulle vänta o inte göra något tills jag fått svar av leverantören av sealern.. Låter som det skulle kunna bli ett garantiärende om det va så att den skulle tåla alla drivmedel.

Fick nyss svar igen.. de skickar hem en ny produkt.
Vfan skall jag ha det till?

Skiten fungerar ju inte.. suck

Hur som haver så måste jag få ur den gamla färgen, hur gör man detta utan att förstöra lacken på utsidan?

Alla färgborttagningsmedel fräter ju, vilket lär innebära att den fräter även lacken på utsidan då tanken inte är 100 tät.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back