Popcorn.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
När man tar sig till en biograf blir jag alltid lika förvånad över hur goda deras popcorn är. Själv är man van med att blåsa på en micro-pop då och då med förfärligt resultat som följd, oavsett fabrikat.

Nu har jag googlat lite och insett att popcornsalt är nr 1. Det måste man ha, och iofs, har man provat att salta vanliga popcorn med vanligt salt så har man redan insett det. Det blir aldrig bra...

Popcornet då? Kan man köpa det på Ica maxi och få det att fungera eller måste man få tag på riktigt majs med?

Som tillagningsmetod blir det antingen micro eller kastrull och platta. Kan man lyckas med det?

Helst vill jag inte köpa allt i 20kg förpackningar utan lite mer konsumentanpassat.

Tips tack!

Jag skulle bli förvånad om du lyckas hitta majs i 20 kg förpackningar, förutsatt att du inte handlar på Lantmännen då kanske...

ICA har fin-fin popcorn-majs! Kostar nästan inget, om man ser till hur mycket man får ut från varje paket. Faktum är att du dessutom kan, om du vill, köra dessa BÅDE i micron och i en kastrull med olja.
  • Kör du i micron är det bara lägga majskornen i en påse (inte av plast...) och köra på full effekt tills det slutar poppa. Man behöver ingen olja.
  • I kastrull, med olja, vilket jag föredrar, så är det bara att fylla botten av kastrullen med popcorn och hälla på olja (helst majsolja, oliv- eller rapsolja blir inte bra) så det täcker majskornen. Ta av när du slutar poppa.

Själv har jag för övrigt alltid använt vanligt salt, men jag kanske har missat nåt vitalt?
Apropå popcornen på bio så ska du vara medveten om att de inte direkt är färskgjorda popcorn du får. Jobbade som bud för en massa år, och då budade vi bl.a. förseglade säckar i 40-litersklassen med färdigpoppade popcorn. Hållbarhetstid på dessa var oftast ett par månader...

Jag har bara kört stora popcornmaskiner men skaffa en liten popcornmaskin med omrörare från typ elgiganten så tror jag att du får lika bra popcorn som med en stor maskin.
Typ denna http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovriga-hushallsprodukter/NOR6398/obh-nordica-nor6398

Sen så har www.funfood.se allt du behöver.

Köp deras gulfärgade salt. Oavsett vitt eller gult så är riktigt popcornsalt framför allt finkornigare så det fastnar bättre på popcornen.
Vilken sorts fett du använder har nog ingen betydelse vad jag märkt. Jag har kört med vanligt cocosfett från ICA och specialfett med smaktillsatser men märker ingen större skillnad bortsett från att popcornen blir gulare med gulfärgat fett. Det fina med cocosbaserat fett är att grytorna inte blir svarta lika lätt.

Tillsätt saltet samtidigt med fettet i grytan istället för att salta efteråt.

Vad gäller majs så blir popcornen aningen jämnare i konsistensen om du köper en säck från t.ex funfood. Lite mindre skal som fastnar mellan tänderna. Men vanliga småpåsar från t.ex ICA har acceptabel kvalitet.

Biograferna poppar sällan popcornen själva pga all matos som bildas. Dom köper oftast säckvis färskpopat(någorlunda) från firmor som Funfood. Sedan värms dom bara i deras värmeskåp.

Last edited:
Vilken sorts fett du använder har nog ingen betydelse vad jag märkt. Jag har kört med vanligt cocosfett från ICA och specialfett med smaktillsatser men märker ingen större skillnad bortsett från att popcornen blir gulare med gulfärgat fett. Det fina med cocosbaserat fett är att grytorna inte blir svarta lika lätt.
Jag har iofs inte prövat med kokosfett, men både rapsolja och olivolja tycker jag ger en tydlig bismak till popcornen.

Tillsätt saltet samtidigt med fettet i grytan istället för att salta efteråt.
Bra tips! Ska jag pröva nästa gång det brassas popcorn.

Jag tycker dom färdigpoppade påsarna dom har i butik är goda, speciellt med cheddar... men visst är det något speciellt med biopopcorn...

Funfood verkar ha allt! Säljer de till privatpersoner? Lite jobbigt att bunkra upp 500 popcornbägare, 22 kg popcornmajs och 3 kg popcornsalt...

Å andra sidan är det värt det om det blir i närheten så bra som på bion!

Funfood verkar ha allt! Säljer de till privatpersoner? Lite jobbigt att bunkra upp 500 popcornbägare, 22 kg popcornmajs och 3 kg popcornsalt...

Å andra sidan är det värt det om det blir i närheten så bra som på bion!

Vet inte om dom säljer till privatpersoner men jag gissar att det är ok. Salt säljer dom i 1kg förpackning och majs tror jag finns i aningen mindre säck också, 11-15 kg det blir förvisso många popcornkvällar men det handlar inte om särskillt många hundralappar i pengar.

Bägare är ju lite överdrivet hemma i soffan.

Vanligt salt funkar inte alls på popcorn. Ligger alltid i botten på skålen utan att fastna på popcornen. Dessutom inte lika gott.

Men du har väl inte testat sätta saltet direkt i fettet innan du häller på majsen.

Last edited:
Vet inte om det funkar så bra med grovkornigt hushållssalt så berätta gärna hur det gick sen.

Jag blev så sugen att jag gjorde ett test direkt. Resultatet är att det blev riktigt, riktigt bra! Saltet fastnade på popcornen utan att man märkte de enskilda saltkornen, som man annars ofta gör när man saltar i efterhand, och saltsmaken blev mycket mer avrundad (annars kan den lätt bli lite skarp). Enda "nackdelen" är att jag borde använt mer salt, en del av saltet fastnade i botten på kastrullen, så jag fick salta lite extra i efterhand. Överlag blev det dock mycket bra, kommer alltid göra popcorn såhär i fortsättningen. Tack igen för tipset!

Dom har ju tom priser på hemsidan.

1 kg gul Flavacol salt 35kr
16 kg majs 218 kr
Ser att dom även har 36st färdigblandade portioner salt och fett för 220kr. Inget jag testat men det är nog ett vettigt alternativ.
momsen tillkommer ju men är bara 12% på mat.
Frakten blir väl också en slant.

Sen kostar maskinen på elgiganten 329 kr.

Dom har ju tom priser på hemsidan.

1 kg gul Flavacol salt 35kr
16 kg majs 218 kr
Ser att dom även har 36st färdigblandade portioner salt och fett för 220kr. Inget jag testat men det är nog ett vettigt alternativ.
momsen tillkommer ju men är bara 12% på mat.
Frakten blir väl också en slant.

Sen kostar maskinen på elgiganten 329 kr.

Ska kontakta dem och fråga om jag kan få köpa lite prylar! En såndär maskin, måste man ha en sån för att lyckas? Använder man fett i dom med?

Popcornmaskin är the sheiit, då är det slut med uppbrända kastruller och äckliga micropop. Dessutom är det kul att kolla på när dom poppar, ungefär som när man gjorde upp eld som liten.:tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti