Polyestern verkade inte härda

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Blandade i härdare i Biltemas polyester och lät det applicerade gugget ligga och dra i ca 20graders värme. Nu efter ett dygn är det inte riktigt hårt, och på vissa ytor kladdigt. Det verkar inte som det härdat igenom eller som att härdaren inte blev riktigt utblandad i polyestern.

Hur gör jag nu?

flugan skrev:
2220654 Blandade i härdare i Biltemas polyester och lät det applicerade gugget ligga och dra i ca 20graders värme. Nu efter ett dygn är det inte riktigt hårt, och på vissa ytor kladdigt. Det verkar inte som det härdat igenom eller som att härdaren inte blev riktigt utblandad i polyestern.

Hur gör jag nu?

om det..

jag bruka alltid ta lite extra härdare..
blanda väl.
du kan ha haft för mycke polyester, då kan de ta tid..

flugan skrev:
2220654 Blandade i härdare i Biltemas polyester och lät det applicerade gugget ligga och dra i ca 20graders värme. Nu efter ett dygn är det inte riktigt hårt, och på vissa ytor kladdigt. Det verkar inte som det härdat igenom eller som att härdaren inte blev riktigt utblandad i polyestern.

Hur gör jag nu?

Du väntar. Det kommer att härda, men det tar en vecka typ. Jag hade samma problem för inte så länge sen.

flugan skrev:

Hur gör jag nu?

Man får blanda i rejält med härdare i biltemas sk plast.. Mitt tips är att köpa plast i en riktig affär, dvs en båttillbehörsaffär.
Vad du ska göra nu? Antingen låta det vara ett dygn till, gärna belysa det med en stark lampa (bygglampa) alt ta bort skiten och gör om.

/J

Jörgen #31 skrev:
2220676 Man får blanda i rejält med härdare i biltemas sk plast.. Mitt tips är att köpa plast i en riktig affär, dvs en båttillbehörsaffär.
Vad du ska göra nu? Antingen låta det vara ett dygn till, gärna belysa det med en stark lampa (bygglampa) alt ta bort skiten och gör om.

/J

Du är ju från Götet, var inhandlar du din äkta plast?

flugan skrev:

Hur gör jag nu?

F**K

Jag som just köpt mig en 5 liters dunk och börjat kladda!! :huvet Nu har jag inte hunnit att kolla så mycket på resultatet, men det lovar ju inget vidare.......

Hur många lager väv ska man ha??

flugan skrev:
2220701 Du är ju från Götet, var inhandlar du din äkta plast?

EMPE produkter - det ligger i grimmered.. De har allt och lite till.

/Jörgen

Bobby Orr skrev:
2220737 F**K

Jag som just köpt mig en 5 liters dunk och börjat kladda!! :huvet Nu har jag inte hunnit att kolla så mycket på resultatet, men det lovar ju inget vidare.......

Hur många lager väv ska man ha??

Så mycket väv som möjligt, eller som plasten klarar av att mätta. Det är glaset som ger styrkan, inte plasten.

/Jörgen

Bobby Orr skrev:
2220737 F**K

Det har fungerat för mig utan kladd förut så hoppet är inte ute för dig.

flugan skrev:
2220912 Det har fungerat för mig utan kladd förut så hoppet är inte ute för dig.

Jag får hoppas på det :) Hur många lager väv har du?? Har några sprickor som säkert lagas lätt, men en del av kåpan slets helt bort när jag klota på Gotland......

Tja

Använde biltemas plolyester för några veckor sedan. Samma resultat som du beskriver. Tog en bygglampa och riktade mot, avstånd ca 1m då härdade det på 1-2h.

Vad du skall vara observant på är att om du blandar i för mycket härdare självantänder plasten, och resultatet lär inte bli vad du väntat dig. :brinnerup

Lycka till

tips

Använd Epoxy istället Kolla på West system Lr SP Lr Nils malmgren ..
Bättre sylar, Luktar inte osv

SSDD skrev:
2221133 tips

Använd Epoxy istället Kolla på West system Lr SP Lr Nils malmgren ..
Bättre sylar, Luktar inte osv

Fast epoxy kan man bli svårt allergisk mot. Ingen höjdare.

Tvätta bort skiten med aceton, och börja om från början!

Det finns mycket bra grejer på Biltema, men deras polyester är inte en av dom. Har försökt att använda den flera gånger, alltid med samma resultat. Har provat att blanda för mycket, och för lite härdare, men resultaten varierar ändå. Någon sa nångång att det jan ha varit för att jag inte skakat om burkarna ordentligt innan blandning, och att jag kanske inte blandat det ordentligt. Vad vet jag...

Töttnade till slut och åkte till en båtfirma och köpte plast och glasfiber, som dessutom var billigare än på Biltema. Det funkar perfekt varje gång. Klockrent! :tummenupp

BHP plast produkter i Klågerup är distributörer för plast, glas och kol.
Deras plast funkar klockrent!
väldigt billigt.
Polyester är mycket sämre än epoxy men kostar ungefär en tiondel...
Polyester är ett dött material precis som glas dvs det är ej flexibelt det spricker när man flexar det.
Epoxy är lite flexibelt precis som kolfiber vilket gör att man med fördel använder epoxy till just kol...

Vill man härda polyester eller epoxy så kan man använda en ungn eller vid större saker en bastu.
Tänk på att använda släpp medel om du bakar för epoxy fusar med formen annars....

Mattias skrev:
2221227 Fast epoxy kan man bli svårt allergisk mot. Ingen höjdare.

Alldeles riktigt ,det gäller att läsa på receptet. Latex handskar(bendover modell) och mask för organiska partiklar, om man slipar innan det härdat ut (ca 8dgr) annars bara vanligt dammfilter.
Men till sist, det Är ett bättre val än andra matriser!
Jag säger inget om Polyester(vem har inte kladdat i ett litet/tätt utrymme :fyllisar )

Allt sånt här kemiskt skit är inte bra...Men det går och lära sig ,och varför inte använda det bästa...

Kolfiber är alldeles för dyrt o spröt + för hög posörfactor , så det blir S Lr E glas i väv (inge dj--a matta) som fixeras med minsta möjliga mängd epoxy ( West System om jag får välja, men det finns andra lika bra) oxå skydd!
funkar bra ....
som vanlig är "formandet" svårast!

EMPE har stängt. Tånguddens säljer EMPE:s produkter numera. Försök med VIKING i Fiskebäck...borde nog ha polyester och fiber.

Jörgen #31 skrev:
2220747 EMPE produkter - det ligger i grimmered.. De har allt och lite till.

/Jörgen

Så mycket väv som möjligt, eller som plasten klarar av att mätta. Det är glaset som ger styrkan, inte plasten.

/Jörgen

Nyheter
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Back