Polo 1.0

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Tjenixen vill ha en bil som är billig i drift men samtidigt skön att köra och har tänkt att åka å kolla på en polo 1.0. Någon som har erfarenheter av denna bil?

Med tanke på att den har 33kw effekt så lär den ju vara sjuuuuukt slö men går den att ligga å smiska motorväg med? Någon som vet?

Dela gärna med er av era erfarenheter och har ni någon annan bil runt 20k att rekommendera så gör gärna det!

Ja hade en Fiesta 1.1 eller 1.4 eller nå sånt...
Så liten o lätt bil så de går rätt bra ändå faktiskt...

Körde Lkpg-Kga/Örebro rätt många ggr utan några problem..

Vill nog fan oxå ha en liten billig bil igen, funkar inte me bara hojen o låna farsans bil.. nån som har nån över te mig me? :rolleyes:

Jag skulle gå upp till 1.4:an utan att själv ha erfarenhet av just denna bil. Men mina erfarenheter säger mig att när man ska pendla motorväg så tjänar man på att inte ha den absolut slöaste motorn då den får jobba jävligt hårt.
Själv har jag pendlat motorväg till och från i flera år och ett tag körde jag en Alfa Romeo v6:a som drog 0.8 vid 120km/h och min lilla Micra drog lika mycket vid samma hastighet. Den kanske drog mer än standard men ändå...
Nu har jag en Opel Astra 1.6 som snittar 0.65l/mil med en snittfart på 108km/h till Göteborg (35mil) och polaren har en Vectra 1.8 dom vi körde på 0.7l/mil fullastad med öl och sprit på väg hem från tyskland. Då varvar den dessutom 1000varv/min mindre än min astra vid 130km/h.

Ja hade en Fiesta 1.1 eller 1.4 eller nå sånt...
Så liten o lätt bil så de går rätt bra ändå faktiskt...

Körde Lkpg-Kga/Örebro rätt många ggr utan några problem..

Vill nog fan oxå ha en liten billig bil igen, funkar inte me bara hojen o låna farsans bil.. nån som har nån över te mig me? :rolleyes:

Jag har en Nissan Micra typ -90 eller nåt och en nissan primera 94:a. Paketpris på båda 14k :tummenupp

Last edited:
Jag skulle gå upp till 1.4:an utan att själv ha erfarenhet av just denna bil. Men mina erfarenheter säger mig att när man ska pendla motorväg så tjänar man på att inte ha den absolut slöaste motorn då den får jobba jävligt hårt.
Själv har jag pendlat motorväg till och från i flera år och ett tag körde jag en Alfa Romeo v6:a som drog 0.8 vid 120km/h och min lilla Micra drog lika mycket vid samma hastighet. Den kanske drog mer än standard men ändå...
Nu har jag en Opel Astra 1.6 som snittar 0.65l/mil med en snittfart på 108km/h till Göteborg (35mil) och polaren har en Vectra 1.8 dom vi körde på 0.7l/mil fullastad med öl och sprit på väg hem från tyskland. Då varvar den dessutom 1000varv/min mindre än min astra vid 130km/h.

Jag har en Nissan Micra typ -90 eller nåt och en nissan primera 94:a. Paketpris på båda 14k :tummenupp

Ja behöver inte två, jag behöver en :D

Körde en passat 1.8 på runt 0.7. Visserligen en -88, men tror upp till 94 såg i stortsätt likadan ut. Och finns för under 20k.

Rätta mig om jag har fel, men är inte gamla Polomotorn på typ 60hk 1.4? Polaren har Seat Arosa med 1.4 60HK, medans min VW Lupo har 75hk 1.4. Iofs är polarens en -99 och min -00, kanske skiljer sig därimellan?

Gaah! Hur står ni ut? Har en Golf 1.6 som hyrbil nu. Den ær så slø att jag næstan tar livet av mig nær jag kør den!

Min första bil var en Polo 1.0 och jag kan starkt rekommendera den. Pålitlig och bra bil. In snabbast :P men min kunde gasa på rätt duktigt när man tvingade den :)
Do it!

Min första bil var en Polo 1.0 och jag kan starkt rekommendera den. Pålitlig och bra bil. In snabbast :P men min kunde gasa på rätt duktigt när man tvingade den :)
Do it!

coolt :) drog den mycket soppa när man körde motorväg och går det ligga runt 130 utan problem?

Har börjat tänka efter lite och det är nog lite som många här säger att det är bättre att skaffa lite större motor så den inte behöver jobb ihjäl sig. Polon hade dock skinnsäten :yoparty Måste nästan provköra den innan jag bestämmer mig

Back