POLL: Vad tjänar ni som tränar/tävlar i roadracing?

Inkomst/mån (stängd poll)

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Jag har överhuvudtaget inte sagt något mer i frågan än att jag tyckte den var intressant...

Skönt, då är allt som vanligt - inga egna åsikter.

Nyteknik, en seriös fråga:
Är du kommunist?

EDIT:
Och vafför kan du fan inte öppna tråden i OT? :4skrika

Nyteknik skrev:
Jag tror att du läser Chomsky som fan läser bibeln. Kan du länka till en text där Chomsky förespråkar våld?
Han ansluter sig till anarko-syndikalismens ideér, och de delar som sticker i ögonen på oss som tycker att demokrati är ett hyfsat bra statsskick har jag beskrivit ovan.

"Ändamålet helgar medlen" gäller, och baserat på detta så har Chomsky rättfärdigat t.ex Pol Pot och applåderar dennes beslut att tvinga ut Phnom Pehns invånare till risfälten. Uppenbart har han inga skrupler om hur långt man ska gå för att nå resultat.

"if they survive, no gain; if they die, no loss."

Nuff said

RedBaron skrev:
Han ansluter sig till anarko-syndikalismens ideér, och de delar som sticker i ögonen på oss som tycker att demokrati är ett hyfsat bra statsskick har jag beskrivit ovan.

"Ändamålet helgar medlen" gäller, och baserat på detta så har Chomsky rättfärdigat t.ex Pol Pot och applåderar dennes beslut att tvinga ut Phnom Pehns invånare till risfälten. Uppenbart har han inga skrupler om hur långt man ska gå för att nå resultat.

"if they survive, no gain; if they die, no loss."

Nuff said

Chomsky har väl aldrig rättfärdigat Pol Pot? Även om många av hans meningsmotståndare hävdar både det och att han stödjer förintelseförnekare när han i själva verket värnar om yttrandefriheten och ifrågasätter varför inte alla brott mot mänskligheten bedöms enligt samma måttstock.

Ord som "Atrocities" och "Crimes against humanity" förekommer ofta när Chomsky talar om Pol Pot.....

Nyteknik skrev:

Måste jag motivera? Okej då:
Därför att du resonerar som en, bl.a. genom att du insinuerar eller åtminstone ifrågasätter huruvida folks drivkraft när de arbetar är att tjäna pengar.
Sedan förstår jag fortfarande inte varför denna intressanta tråd inte flyttas till lämpligt forum.

Denna tråden har absolut inget med rr att göra. Motivera varför den inte ska flyttas till OT, tack!

When the Khmer Rouge took over Cambodia in 1975 both Chomsky and the New Left welcomed it. And when news emerged of the extraordinary event that immediately followed, the complete evacuation of the capital Phnom Penh accompanied by reports of widespread killings, Chomsky offered a rationalization similar to those he had provided for the terror in China and Vietnam: there might have been some violence, but this was understandable under conditions of regime change and social revolution
http://www.newcriterion.com/archive/21/may03/chomsky.htm

Gottis skrev:
Har en tjej som delar mitt intresse men skulle aldrig falla henne in att betala mina räkningar för att jag skulle kunna köra även om jag köpte en Hoj till henne men det är väl mer så att vi lägger upp det så vi betalar våra egna satsning och sen delar på hemmet sen är hon redan utsedd till Ekonomi ansvarig och Press (inga höga förhoppingar om press biten dock) hon hade gärna fått vart Team Chef men den tog C.K hand om utan att jag hade någon talan alls :3freak

. , <-- :7peta

Markus skrev:
Måste jag motivera? Okej då:
Därför att du resonerar som en, bl.a. genom att du insinuerar eller åtminstone ifrågasätter huruvida folks drivkraft när de arbetar är att tjäna pengar.
Sedan förstår jag fortfarande inte varför denna intressanta tråd inte flyttas till lämpligt forum.
Jag menar: hur är det relvant, vad spelar det för roll?

Chris Ash skrev:
Ord som "Atrocities" och "Crimes against humanity" förekommer ofta när Chomsky talar om Pol Pot.....
Då har han svängt 180 grader. Läs lite alster från mitten på sjuttiotalet och framåt så ser du att det troligen aldrig skett något folkmord där eftersom vittnena ljuger och bilderna är förfalskade, eller lite senare att det bara var några tusen som dog, att det bara var några lokala befälhavare som "ballade ur" samt allt ändå är USA:s fel ändå.

Det finns säkert massor att läsa on Chomsky och Kambodja på nätet med tanke på vilket liv det var då. Googla på :tummenupp

sandstream skrev:
When the Khmer Rouge took over Cambodia in 1975 both Chomsky and the New Left welcomed it. And when news emerged of the extraordinary event that immediately followed, the complete evacuation of the capital Phnom Penh accompanied by reports of widespread killings, Chomsky offered a rationalization similar to those he had provided for the terror in China and Vietnam: there might have been some violence, but this was understandable under conditions of regime change and social revolution
http://www.newcriterion.com/archive/21/may03/chomsky.htm
"...there might have been some violence, but this was understandable under conditions of regime change and social revolution" är någons referat av vad Chomsky sade/gjorde. Har det hög trovärdighet och vad betyder det egentligen i sin kontext?

Nyteknik skrev:
Länk till källa?
“the evacuation of Phnom Penh, widely denounced at the time and since for its undoubted brutality, may actually have saved many lives."

Läs vidare i Sandstreams länk. Vem Keith Windschuttle är vet jag inte. Är han lika långt till höger som Chomsky är till vänster så bör man kanske ifrågasätta slutsatserna. Jag förutsätter att han citerat rätt iaf.

Nyteknik skrev:
Jag menar: hur är det relvant, vad spelar det för roll?

Det spelar ingen roll alls för mig om du är kommunist eller inte, jag är bara nyfiken på hur du resonerar och vad dina resonemang bygger på. Om du vore kommunist skulle bilden klarna, om inte är det fortfarande lite suddigt.

Vakna!

Nyteknik skrev:
"...there might have been some violence, but this was understandable under conditions of regime change and social revolution" är någons referat av vad Chomsky sade/gjorde. Har det hög trovärdighet och vad betyder det egentligen i sin kontext?

Nu kan jag inte vara tyst längre! För en vanlig svensk dyker det upp några frågon när det citeras galma pårökta kommunister!

Vad har de åstkommit för nytta??? Skriver böcker om att makten tillhör folket eller tvärtom och sådant som bara fungerar i en drömvärld!

VAKNA OCH LÄR ER ATT MÄNSKLIGHETEN ÄR INTE RÄTTVIS! Och om den var det så skulle det väl vara orättvist mot de som är duktigare än andra!

För att ta ett dagisexempel till Nyteknik (som förespråkar att alla skall ha samma timlön):

Du skall måla om ditt hus. En målare kostar 300 kr/tim inkl avgifter. En duktig målare målar ditt hus på en vecka (40 timmar). En mindre duktig målare tar två veckor på sig (80 timmar). Vilken målare väljer DU, han som kostar 12000 eller han som kostar 24000?

Det finns en drivkraft i människor som inga nersupna profeter har tänkt på. Alla vill vara bättre/snabbare/duktigare än grannen.

Hur roligt hade det varit med roadracing om det nu skall vara så rättvist? Skall alla köra imål samtidigt?

WAKE UP!

Pelle B skrev:
Nu kan jag inte vara tyst längre! För en vanlig svensk dyker det upp några frågon när det citeras galma pårökta kommunister!

Vad har de åstkommit för nytta??? Skriver böcker om att makten tillhör folket eller tvärtom och sådant som bara fungerar i en drömvärld!

VAKNA OCH LÄR ER ATT MÄNSKLIGHETEN ÄR INTE RÄTTVIS! Och om den var det så skulle det väl vara orättvist mot de som är duktigare än andra!

För att ta ett dagisexempel till Nyteknik (som förespråkar att alla skall ha samma timlön):

Du skall måla om ditt hus. En målare kostar 300 kr/tim inkl avgifter. En duktig målare målar ditt hus på en vecka (40 timmar). En mindre duktig målare tar två veckor på sig (80 timmar). Vilken målare väljer DU, han som kostar 12000 eller han som kostar 24000?

Det finns en drivkraft i människor som inga nersupna profeter har tänkt på. Alla vill vara bättre/snabbare/duktigare än grannen.

Hur roligt hade det varit med roadracing om det nu skall vara så rättvist? Skall alla köra imål samtidigt?

WAKE UP!
Vad är det för religion du vill frälsa oss med och bygger den verkligen på den cyniska föreställningen att "Alla vill vara bättre/snabbare/duktigare än grannen"? Bättre kan du.

Jag menar inte att det borde vara på något annat vis än det råkar vara. Däremot tycker jag det är intressant att diskutera frågan om det är rätt att olika människors tid värderas olika. Har du något att säga om det som inte är helt uppenbart?

Markus skrev:
Det spelar ingen roll alls för mig om du är kommunist eller inte, jag är bara nyfiken på hur du resonerar och vad dina resonemang bygger på. Om du vore kommunist skulle bilden klarna, om inte är det fortfarande lite suddigt.
Jag har aldrig röstat på Vänsterpartiet. Däremot på Moderaterna. Två gånger.

RedBaron skrev:
Då har han svängt 180 grader. Läs lite alster från mitten på sjuttiotalet och framåt så ser du att det troligen aldrig skett något folkmord där eftersom vittnena ljuger och bilderna är förfalskade, eller lite senare att det bara var några tusen som dog, att det bara var några lokala befälhavare som "ballade ur" samt allt ändå är USA:s fel ändå.

Det finns säkert massor att läsa on Chomsky och Kambodja på nätet med tanke på vilket liv det var då. Googla på :tummenupp

Det har han väl ändå aldrig påstått? Vasd han däremot har gjort är att ifrågasätta uppgifterna om hur många som dog. Just för att det faktiskt förekom förfalskningar och källor av väldigt tvivelaktig natur. Uppgifterna korrigerades faktiskt efter denna kritik från bland annat Chomsky.

Det är inte direkt något konstigt i att ifrågasätta sådana här uppgifter när man är mitt uppe i det och när det dessutom bekräftats att källorna var otillförlitliga. Vem tvivlade inte på siffran 750 000 mördade i Bosnien under 90-talet? Uppskattade efter hemska berättelser från flyktingar och överlevande. Senare forskning visade att siffran låg nånstans kring 200 000 offer för de etniska rensningarna.

Sen har Chomsky problem med siffror det är helt sant, det är synd eftersom hans resonemang och analyser ofta är intressanta och väl underbyggda men lika ofta blandas med sifferuppgifter som är rent absurda och saknar verklighetsförankring.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti