POLL: Vad tjänar ni som tränar/tävlar i roadracing?

Inkomst/mån (stängd poll)

• Antal röstningar
    0
Nyteknik skrev:
Om det skulle vara så att det innebar "kommunistiskt tänkande" - vad vore så förkastligt i det?
Förkastligt eller inte, det beror ju på vem man frågar... det finns ju dock en del varnande exempel på en sådan samhällsbild, som t ex det forna Sovjet... men visst, en del tycker ju att ett sådant samhälle är bra.

Nyteknik skrev:
Vi borde först besvara frågan om det är nödvändigt att alla ska få lön i traditionell mening.
Eller så borde man först besvara frågan om det är nödvändigt att alla INTE ska få lön i traditionell mening.

Edit: eller så kan man först av allt besvara frågan om det är nödvändigt med så små löneskillnader som vi har idag. ;)

Last edited:
Ludde78 skrev:
Om man anser att en sjuksköterska ska ha samma lön som en kirurg, så är det i min värld klockrent kommunistiskt tänkande. Vilken ideologi menar du att det tankesättet ligger närmast, om inte kommunism?

Må så vara, men att resonera kring varför läkarens jobb värderas mycket högre än sjuksköterskans,brandmannens eller vad man nu jämför med måste inte innebära att Stalin och Lenin är ens största idoler eller att man föredrar ett totalitärt terrorsamhälle. Kom med motargumenten (för de finns och de är många) istället för att kalla någon "Stalin" eller komma med "Jaha ja, du ifrågasatte varför löneskillnaderna ser ut som de gör, du måste gilla Nordkoreas och Sovjetunionens statsskick och levnadsförhållanden".

Det är det typiska västerländska dualistiska tänkandet som gör sig påmint i alla sådana här debatter. "Antingen har min meddebattör fullständigt fel eller så har han helt rätt". Vilket jag anser vara ett otroligt stelbent, för att inte säga meningslöst sätt att debattera på. Eftersom man genom att sortera in en viss persons åsikter i facket "fel","rätt", "höger" eller "vänster" slutar bemöta personens åsikter på ett objektivt sätt. En uttalad kommunist förlöjligas alltid av en högerman, oavsett vad han säger eftersom det "måste vara fel", och det är likadant åt andra hållet. Det är ett stort hinder för att kunna se på frågor ur olika synvinklar och att kunna sätta sig in i hur en annan person tänker. Vilket väl är syftet med en debatt?

Chris Ash skrev:
Må så vara, men att resonera kring varför läkarens jobb värderas mycket högre än sjuksköterskans,brandmannens eller vad man nu jämför med måste inte innebära att Stalin och Lenin är ens största idoler eller att man föredrar ett totalitärt terrorsamhälle.
Nu var dock resomenanget på ett extremare plan än att bara "jämna ut lönenivåerna lite."
Nyteknik uttalade ju sin åsikt att han ansåg det vore rättvist om en sjuksköterska skulle ha samma (tim)lön som en kirurg.
Att dra en parallell av detta resonemang till kommunsim tycker jag absolut inte känns främmande.
Sen att du tycker att ordet "kommunism" känns obehagligt, är en annan femma, det är ju ett laddat ord, av många anledningar.

Till syvens och sist; reaktionerna hade inte blivit som dom blev, om det bara hade varit det gamla snacket om att minska/höja lönenivåerna inom "rimliga" nivåer.

Att på en filosofiskt/visionärt plan diskutera om inte allas arbete är värt lika mycket behöver inte vara varken kommunistiskt eller att man är för planekonomi. Jag ser det som en solidaritets eller humanitär tanke som är intressant att fundera på.
Att visioner och pragmatik sedan inte kan mötas i verkliga livet är en annan diskussion än den rent filosofiska om hur och på vilka grunder vi värdesätter folks liv i pengar.

För att återgå till topic:

Behöver man vara rik för att köra RR, nej det behöver man inte, däremot måste man prioritera, vintern är jobbig eftersom man måste spara pengar för att kunna rejsa till våren, medans vissa partajar för att förtränga denna mörka årstid så sitter många RR förare hemma och funderar på hur dom ska ha råd med nästa sesång.

Alternativt så kör man bara ett fåtal race eller sadlar om till ERF där kostnaderna är mera rimliga då man oftast delar utgifterna på tre förare.

Att satsa fullt innebär oftast skyhöga kostnader i form av nya däck och senaste hojen, men man kan även köra mest på skoj och komma skapligt undan.

Finax fixar biffen för stunden men verkligheten kommer alltid ikapp, att köra RR innebär uppoffringar.

Jag får betalt för varje poäng jag tar i SM av det teamet jag kör för. Hur mycket den summan är på får jag dock inte avslöja enligt kontraktet.. :tomten

Nyteknik skrev:
Jag tycker det är intressant att ifrågasätta hela idén att människor tilldelas olika värde genom den lön som man värderar deras tid med. Vi tar för givet att en kirurg ska ersättas mer generöst än en sköterska. Jag tycker inte att det är så självklart.
Inte skall en människa värderas utifrån vilken lön per se man upp bär.
Däremot anser jag att det är självklart att den lön man uppbär speglar den kompetens, arbetstid per vecka, oavlönad personlig kompetensutveckling iform av studier på fritiden etc som den enskilde får lägga ned.

Exemplet med Läkare och Sjuksköterskor är alltid laddat, Sjuksköterskor beskrivs i allmänhet som underbetalda slavande och godhjärtatde men däremot läkare gärna framställs som slarviga överbetalda pajasar som mest går omkring och sprätter på jobbet.

Det får vara som det vill med den saken, men vill du avlöna en Kirurg med en Sjuksköterskas lön får du också vara beredd att bli opererad av en Kirurg med en Sjuksköterskas kompetens.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Om inte A skruvade ihop bilarna som B har utvecklat skulle de inte gå att sälja. Om man utgår från att alla människor och deras arbete behövs är ingen mer värd än någon annan.
Där tycker jag att du har helt fel.
Om inte B utvecklade bilar som sålde skulle inte A ha någon bil att skruva ihop.
Sånna som B finns det inte så många av och därför ska han ha högre lön.
Sånna som A finns det massor av och därför ska han ha lägre lön.

De är väldigt få personer som klarar av pressen att leda ett stort företag med massor av anställd och därför är detta fåtal värda mycket mycket mer i lön än studenten som steker hamburgare på McDonalds.

Nyteknik skrev:
....Jag är övertygad om att de allra flesta anstränger sig på sitt arbete; det man ägnar den huvudsakliga delen av sitt liv åt. ....

Jag håller med dig om att det är j-t orättvist på många fronter, men här har du fel. Mycket fel till och med.

Det finns framför allt en stor skillnad och det är folk som går till jobbet för att göra sitt jobb och de som går till jobbet för att få lön. Linan på bilfabriken, grönställen på bruket eller generellt knegarna på stora arbetsplatser - att hitta ambition och arbetsvilja där är inte lätt.

Nyteknik skrev:
....
Edit: jag överdriver lite. Men jag tycker det finns anledning att ifrågsätta det system vi tar för givet som skapar så stora skillnader mellan människors villkor.

Tycker jag är jävligt sunt. Det finns mycket sjukt i dagens samhälle och att bara godta det rakt av är slappt. Jag håller med dig .

Last edited:
Chrille skrev:
Jag håller med dig om att det är j-t orättvist på många fronter, men här har du fel. Mycket fel till och med.

Det finns framför allt en stor skillnad och det är folk som går till jobbet för att göra sitt jobb och de som går till jobbet för att få lön. Linan på bilfabriken, grönställen på bruket eller generellt knegarna på stora arbetsplatser - att hitta ambition och arbetsvilja där är inte lätt.
Olika arbeten är förstås olika mycket utmanande och inspirerande. Som jag skrev innan skulle man kunna se de intressanta arbetsuppgifterna som en belöning i sig. Kanske skulle tråkiga och enformiga arbeten vara bättre avlönade än svårare men mer inspirerande.

Nyteknik skrev:
Som jag skrev innan skulle man kunna se de intressanta arbetsuppgifterna som en belöning i sig.
Givetvis är det så. De som säger att den enda motivationen och drivkraften är pengar talar enbart för sig själva.

sandstream skrev:
De är väldigt få personer som klarar av pressen att leda ett stort företag med massor av anställd och därför är detta fåtal värda mycket mycket mer i lön än studenten som steker hamburgare på McDonalds.
Det finns flera negativa sidor med ett monetärt belöningssystem med stora skillnader, en är att man får en massa pengakåta och personer på olämpliga arbetsposter, t ex chefer som inte har en aning om vad ett gott ledarskap innebär men som tycker det viktigaste är vad det står för bil hemma på garageuppfatern.

Nyteknik skrev:
Olika arbeten är förstås olika mycket utmanande och inspirerande. Som jag skrev innan skulle man kunna se de intressanta arbetsuppgifterna som en belöning i sig. Kanske skulle tråkiga och enformiga arbeten vara bättre avlönade än svårare men mer inspirerande.
Så killen på McDonalds som dör av uttråkning ska alltså tjäna mer än vår statsminister?
Undersköterskorna ska tjäna mer än kirurgerna för att deras jobb är enformigt och inte lika inspirerande som kirurgernas?
Teddy skrev:
Det finns flera negativa sidor med ett monetärt belöningssystem med stora skillnader, en är att man får en massa pengakåta och personer på olämpliga arbetsposter, t ex chefer som inte har en aning om vad ett gott ledarskap innebär men som tycker det viktigaste är vad det står för bil hemma på garageuppfatern.
Visst kan det finnas ett och annat rötägg även på höga positioner men de flesta jag har träffat som sitter högt upp i olika organisationer brinner för sitt jobb, sliter häcken av sig och får bra betalt med all rätta.
Det finns andra företag än Skandia :hihi

Hela tanken med ett marknadsekonomiskt samhälle är att saker och ting ska vara självreglerande. Det kan se ut som att man löser vissa problem genom att toppstyra allt på en statlig nivå men de som är positivt inställda till detta brukar ofta missa att se de stora problem man samtidigt skapar.

Men visst är hela lönefrågan värd att diskutera och man ska nog passa sig för att vara alltför enkelspårig. Nyteknik hetsar en smula men det är inte fel att ibland försöka tänka helt tvärt emot gängse normer...

sandstream skrev:
Så killen på McDonalds som dör av uttråkning ska alltså tjäna mer än vår statsminister? Undersköterskorna ska tjäna mer än kirurgerna för att deras jobb är enformigt och inte lika inspirerande som kirurgernas?
Det var principen för vad jag skrev. Så svårt att förstå är det väl inte? Däremot är det klart att de flesta tycker det är uppåt väggarna. Inte många är villiga att självmant avstå från sina privilegier.

sandstream skrev:
Visst kan det finnas ett och annat rötägg även på höga positioner men de flesta jag har träffat som sitter högt upp i olika organisationer brinner för sitt jobb, sliter häcken av sig och får bra betalt med all rätta. Det finns andra företag än Skandia :hihi
Jag har läst (tror det var i DN) att odiagnostierade psykopater är betydligt vanligare bland chefer än underställda. Kännetecknande är stark karisma, driftighet, empatisk oförmåga m.m. Som tur är finns det många bra chefer också, men de tror jag betydligt oftare är tillsatta för att de har visat goda ledaregeskaper och har goda skäl att vara chef.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Det var principen för vad jag skrev. Så svårt att förstå är det väl inte? Däremot är det klart att de flesta tycker det är uppåt väggarna. Inte många är villiga att självmant avstå från sina privilegier.
Klart jag förstår principen i ditt resonemang men frågan är om du förstår konsekvenserna?
Eller tänker du bara halvvägs som de flesta andra med den typen av värderingar?
Nyteknik skrev:
Jag har läst (tror det var i DN) att odiagnostierade psykopater är betydligt vanligare bland chefer än underställda. Kännetecknande är stark karisma, driftighet, empatisk oförmåga m.m. Som tur är finns det många bra chefer också, men de tror jag betydligt oftare är tillsatta för att de har visat goda ledaregeskaper och har goda skäl att vara chef.
Har också läst en sån artikel, dock inte i DN, så det stämmer nog.
Personligen har jag stött på en hel del chefer efter en massa år i en stor svensk bankkoncern men där var de flesta cheferna bra.

sandstream skrev:
Klart jag förstår principen i ditt resonemang men frågan är om du förstår konsekvenserna?
Ingen kan nog helt förutse konsekvenserna av att i grunden förändra hur vi ersätts får vår tid. Men jag gillar tanken att allas tid är värd lika mycket. Noam Chomsky har skrivit mycket intressant om bland annat detta.

Nyteknik skrev:
Men han har sagt att om han skulle nomineras skulle han säga till alla att inte rösta på honom...
Självklart skulle han göra det. Hans ideologi bygger liksom på att proletariatets diktatur (eller "arbetarnas demokrati" som anarko-syndikalisterna så vackert skriver om det) måste införas genom utomparlamentariska metoder, anarki, sabotage samt våld om nödvändigt. Trevlig snubbe...

RedBaron skrev:
Självklart skulle han göra det. Hans ideologi bygger liksom på att proletariatets diktatur (eller "arbetarnas demokrati" som anarko-syndikalisterna så vackert skriver om det) måste införas genom utomparlamentariska metoder, anarki, sabotage samt våld om nödvändigt. Trevlig snubbe...
Jag tror att du läser Chomsky som fan läser bibeln. Kan du länka till en text där Chomsky förespråkar våld?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti