POLL: Vad tjänar ni som tränar/tävlar i roadracing?

Inkomst/mån (stängd poll)

• Antal röstningar
    0
Nyteknik skrev:
Jag tycker det är intressant att ifrågasätta hela idén att människor tilldelas olika värde genom den lön som man värderar deras tid med. Vi tar för givet att en kirurg ska ersättas mer generöst än en sköterska. Jag tycker inte att det är så självklart.

Visst är det en intressant frågeställning och jag håller med dig till viss del, men, hör det hemma i racingforumet?

Nyteknik skrev:
Nej, såklart inte. Kanske kan Gustav flytta tråden så att fler kan utveckla ämnet?
Nej, såklart inte. Ska du köra hela 2006 nyteknik? Hur lägger du upp budgeten själv? Är du kompis med Mike the bike? =)

Nyteknik skrev:
Jag tycker det är intressant att ifrågasätta hela idén att människor tilldelas olika värde genom den lön som man värderar deras tid med. Vi tar för givet att en kirurg ska ersättas mer generöst än en sköterska. Jag tycker inte att det är så självklart.

Starta en ny tråd med denna fråga i OT-forumet istället.

MostWanted skrev:
Nej, såklart inte. Ska du köra hela 2006 nyteknik? Hur lägger du upp budgeten själv? Är du kompis med Mike the bike? =)
Jag körde varken hela 2004 eller 2005 och kommer i bästa fall köra två SM-deltävlingar 2006. Oklart i vilken klass. Känner inte Mike the Bike (som verkar ha försvunnit från forumet).

Nyteknik skrev:
Om inte en läkare får mer betalt så lär ingen intressera sig för att gå en mångårig utbildning och skaffa sig hundratusentals kronor i studieskuld. Det blir svårt att driva en fungerande sjukvård med bara undersköterskor.

Alicia skrev:
Tänk hur mycke du skulle spara om du slutade köpa kläder ;)
Jag ska försöka ha råd å köpa ett par nya jeans den här månaden eftersom dom jag äger just nu börjar spricka så där fint i rumpan...

Just nu känns det som att nästa säsong kommer bli göttit :yoparty

Haha fan va illa.. aja det kostar att ligga på topp. Och tamme fan jag vill se Johnny i toppen nästa år...

RedBaron skrev:
Om inte en läkare får mer betalt så lär ingen intressera sig för att gå en mångårig utbildning och skaffa sig hundratusentals kronor i studieskuld. Det blir svårt att driva en fungerande sjukvård med bara undersköterskor.
Tack för den, nu slapp jag skriva det. :)

Nyteknik skrev:

Menar du på fullt allvar att du inte tycker att, i de här fallet, kirurgen ska ha mer betalt än sköterskan? :va :huvet

Blir nypanik statsminister är det väl bara att hoppa av läkarutbildningen min och bli raceåkare på heltid (för raceåkare borde ju inte diskrimineras utan borde få lika bra betalt som alla andra) :tomten

RedBaron skrev:
Studier skulle kanske finansieras med allmänna medel så att utbildning inte skulle behöva betyda skuld.

Krippa skrev:
Menar du på fullt allvar att du inte tycker att, i de här fallet, kirurgen ska ha mer betalt än sköterskan? :va :huvet
Varför är det en så svindlande tanke?

Nyteknik skrev:
Studier skulle kanske finansieras med allmänna medel så att utbildning inte skulle behöva betyda skuld.

Jag ser hans frågeställning som helt logisk, såvida man inte är kommunist. :)

Nyteknik skrev:
Och varför skulle någon plugga häcken av sig under en massa år för att sedan lyfta samma lön som sina polare i kassan på Coopen :va

Låter som att du tänkt igenom det här ordentligt :rolleyes:

sandstream skrev:
Och varför skulle någon plugga häcken av sig under en massa år för att sedan lyfta samma lön som sina polare i kassan på Coopen :va

Låter som att du tänkt igenom det här ordentligt :rolleyes:
Menar du att pengar är drivkraften som får människor att vilja göra nytta?

Edit: jag överdriver lite. Men jag tycker det finns anledning att ifrågsätta det system vi tar för givet som skapar så stora skillnader mellan människors villkor.

Last edited:
Nyteknik skrev:

Till väldigt stor del är de nog de ja....

Edit: Sen är ju inte nytta och arbete riktigt samma sak....nytta kan man göra på fritiden.

Last edited:
Nyteknik skrev:

Edit: jag överdriver lite. Men jag tycker det finns anledning att ifrågsätta det system vi tar för givet som skapar så stora skillnader mellan människors villkor.
Ja, jag tror att pengar är en av de absolut största drivkrafterna eftersom man med dem kan skapa sig ett bättre liv och få färre bekymmer.

Jag är lika övertygad om att löneskillnaderna behövs i ett samhälle för att de ska gå framåt och inte bli som på Kuba eller i det forna Sovjet.
Planekonomi, nej tack.

Nyteknik skrev:
Men jag tycker det finns anledning att ifrågsätta det system vi tar för givet som skapar så stora skillnader mellan människors villkor.

Det gjorde nog Stalin och Lenin också :rolleyes:

2ono skrev:
Det gjorde nog Stalin och Lenin också :rolleyes:

Där kom vulgärargumenten....vilken överraskning. Trist att man sällan kan uttrycka funderingar utan att få sånt kastat i ansiktet på en.

Jag tycker frågan är väldigt intressant, vad är det som värderas när man jobbar, varför värderas A:s arbete högre än B:s och hur har det kommit sig att det förhåller sig på det sättet. En flerårig universitetsutbildning kan vara riktigt värdefull om man är jurist eller läkare men knappt värt någonting om man är konsthistoriker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti