POLL: STCC 2005 (Utrymme i media)

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Har du läst/sett/hört mer om hojarna i STCC i år än förra året?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Så var STCC 2005 avslutat och det är dags att summera säsongen.

MC-klassen, SuperStock 600, borde vara den klass som media uppmärksammar mest med tanke på att de kör ihop med en redan etablerad serie (bilarna i STCC).

Men hur vart det 2005, har du läst/sett/hört mer eller mindre om hojarna än vad du gjorde 2004?
Jag tänker då på de breda medierna som kvällstidningarna, sporten på TV osv.

EDIT: Fan vad illa jag stavar :huvet
I första frågan ska det såklart stå "mer" och inte "med".

Last edited:
Men kom igen nu, har serien varit så död i massmedia att ingen vet om att den har körts :va

I år har det varit riktigt kasst med mediabevakning. Tycker inte det stått många rader i dagstidningar om mc-klassen, har det stått något om STCC i huvudtaget så har det i sista meningen stått att någon vann mc-klassen.

Det som synts i tv från Z-tv verkar mest vara sammandrag för att de ska hinna med och visa hela rejset av rejsande ford fiestor...

Hårding skrev:
I år har det varit riktigt kasst med mediabevakning. Tycker inte det stått många rader i dagstidningar om mc-klassen, har det stått något om STCC i huvudtaget så har det i sista meningen stått att någon vann mc-klassen.
Håller med, tycker att det var betydligt mer skriverier förra året :(

Vad det beror på kan de lärde tvista om men att killar som Cralle och Lindström försvann har nog gjort sitt.

Många toppförare borta från förra året samt att Cralle och Jimmy var väl lite mediaproffs. Förut skrevs det ju till och med i CITY om mc-klassen men det var väl cralles förtjänst.

In med 1000cc så att importörerna backar upp lite fler proffiga team och att svt återtar sändningarna. Sen kan väl de bjuda in mc-klassen till gridshowen också som förut, samt att alltid kräva sol till tävlingarna

Rejset i söndags var dock riktigt bra PR för sporten....

Med tanke på hur mycket det har skrivits och visats i tv om Filip Backlund så har det nog vart mer om rr i år i den vanliga pressen än vad det har skrivits om cralle, jimmy, folke, och stiggy tillsammans dom senaste 2 åren och det är ingen grov överdrift det går nog att kolla upp skulle jag tro :fakta

moto-gg skrev:
Med tanke på hur mycket det har skrivits och visats i tv om Filip Backlund så har det nog vart mer om rr i år i den vanliga pressen än vad det har skrivits om cralle, jimmy, folke, och stiggy tillsammans dom senaste 2 åren och det är ingen grov överdrift det går nog att kolla upp skulle jag tro :fakta
Jo, det stämmer att de skrivit mycket om Filip men då endast pga hans ålder, nästan ingenting om klassen han kör i.
Men att de skulle ha skrivit dubbelt så mycket om Filip som om de du räknar upp är en grov överdrift.

sandstream skrev:
Jo, det stämmer att de skrivit mycket om Filip men då endast pga hans ålder, nästan ingenting om klassen han kör i.
Men att de skulle ha skrivit dubbelt så mycket om Filip som om de du räknar upp är en grov överdrift.
Det är märkligt hur ofta vi är överens nu för tiden. :hihi

sandstream skrev:

Men snälla visa mig när dom skrev om dessa superhjältar i den pressen din poll handlar om eller när någon tv-sport gjorde något reportage om dom. När jag skrev dom 2 senaste åren menar jag 2003 och 2004 fast vi kan peta med 2005 åxå för det har stått lika mkt om dom i år med 0 och inget ting tyvär! Ta nu inte med dom lokala tidningarna tex värnamo nyheter eller hälsingborgsnytt utan det pollen handlade om

Jag kommer ihåg TV-reportage med framför allt Jimmy och Cralle, de fick t ex göra en stare down ute på banan, iskallt var det. Folkesson var också med någon gång, det var helt enkelt större profiler tidigare än nu och det märks ute på tävlingarna också, nivån har klivit några år bakåt men det är fortfarande roligt för mig och de som är där för bilarna kanske inte märker någon skillnad ändå.

It sucks!

Jag tycker att det är för jävligt rent ut sagt att inte media kan hjälpa till att sprida RR mer än va dom gör.
Det lilla som dom visar i ZTV är ju rent pinsamt, tio minuter som ska sammanfatta ett helt race är inte tillräckligt. Visst sen har det ju startats nån ny kanal, Expressen sport eller va nu det är den heter som har visat mer RR än nån annan kanal gjort innan men va hjälper det när majoriteten av folket inte har den kanalen... Nä, jag säger som nån sa här ovan, ut med sändningarna i SVT igen gärna tillsammans med STCC men jag tycker att dom kan varva lite för att behålla mer tittare. Som det är nu så vet att bilsportsintresserade att det är tio minuter MC först vilket jag tror resulterar i att det är många som hoppar det. 15 minuter bil och 15 minuter MC osv osv tycker jag känns bättre för att ens tro att det skulle dyka upp ett eget program på en timma med bara RR är nog lika med noll tyvärr.

Fast jag har lite planer inför nästa säsong hur jag ska få med folk till tävlingarna i stället :)

//TS

moto-gg skrev:
Men snälla visa mig när dom skrev om dessa superhjältar i den pressen din poll handlar om eller när någon tv-sport gjorde något reportage om dom. När jag skrev dom 2 senaste åren menar jag 2003 och 2004 fast vi kan peta med 2005 åxå för det har stått lika mkt om dom i år med 0 och inget ting tyvär! Ta nu inte med dom lokala tidningarna tex värnamo nyheter eller hälsingborgsnytt utan det pollen handlade om
Frågan är om det inte är du som enbart läst din lokala tidning de senaste åren;)
Se gärna Neutrals inlägg ovan angående tidigare år.

Men eftersom vi inte har någon ren fakta angående mc-klassen tänkte jag att pollen kunde vara intressant för att få veta vad "vanligt" mc-folk har läst och hört.

sandstream skrev:
Frågan är om det inte är du som enbart läst din lokala tidning de senaste åren;)
Se gärna Neutrals inlägg ovan angående tidigare år.

Men eftersom vi inte har någon ren fakta angående mc-klassen tänkte jag att pollen kunde vara intressant för att få veta vad "vanligt" mc-folk har läst och hört.

Min lokala tidning är mitt i solna och där får man läsa om våran lokala superstar jorpes ca en gång i kvartalet :D Neutral skrev att cralle till och med var med i City och det är ju bra men inte i närheten av svd och aftonbladet någon annan skrev att dom var med i tv mm mm men var det på tv4 sporten eller swt sport? att dom var med i tv råder det inge tvivel om eftersom synsam trophy sändes på swt "race" veidec trophy sändes på tv4+ och viasat sport.

Antagligen kommer väldigt mycket hända till nästa år nu när Joakim Pålsson / Veidec har köpt STCC. Det kokar av idéer och en av dem är att sändningarna måste tillbaka till SVT...

Don Quixote skrev:
Antagligen kommer väldigt mycket hända till nästa år nu när Joakim Pålsson / Veidec har köpt STCC. Det kokar av idéer och en av dem är att sändningarna måste tillbaka till SVT...

Gött svt råckar jämfört med viasat

Jag har även hört att det måste till en uppryckning i depån åxå!

Tillbaka till SVT sport är ett måste.
För övrigt var Filip Backlund och Papunen med på en racebild på sid.13 i dagens Expressen så det måste väl räknas. Att artikeln handlade om ljudnivån när karlar står upp och kissar kontra om man sitter ner kanske inte är så noga? :hihi

Neutral skrev:
Den nya ägaren ville inte bara tillbaka till SVT utan att STCC skulle sändas live! :yoparty
Lyckas Rickard med det så är det bara att lyfta på hatten.
Livesändningarna på ViaSat Sport 3 har varit helt okej med Peter Lindén som expertkommentator.

@DQ: Joakim :va

Last edited:
Don Quixote skrev:

Det mesta går ju om pengarna finns. Summorna som Thorén krävde häromåret var det ingen som kunde komma upp med. Dessutom undrar jag hur sugen Thorén är på att sända STCC efter man läste hans insändare i IB i somras, han tyckte ju reglerna bara blev dummare och dummare, och att publiken var smartare än de "publikfriande" startreglerna, blyvikter, dubbla poäng och annan dynga man hittat på för att "piffa" upp sporten.
Så hoppas man kliver tillbaka till "snabbast vinner", och att man verkligen får in det i en "main" kanal. SVT, TV4 spelar mindre roll, det är prod-bolaget som avgör om det blir bra tv eller inte.

Som oFFkeFF skriver är ju alla idiotiska regeländringar helt katastrofala. Enkelt och rakt. Kavl och två race snabbast vinner och inget tjafs.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN